Rijtest: Lexus GS-F

Jarenlang doet Lexus er alles aan om de beste luxewagens op de markt te kunnen brengen. Zeker in Amerika zijn ze er goed in geslaagd om merken zoals BMW, Audi en Mercedes-Benz het vuur aan de schenen te leggen. Om te kunnen concurreren met wagens zoals de BMW M5 of Audi S6 heeft het merk hun vijfdeurs luxesedan, de GS, een duwtje in de rug gegeven. De Lexus GS-F is geboren!

img_8496-bewerkt

Het was 2009 toen Lexus voor het eerst met een dikke sportwagen kwam aanzetten op de Tokyo Motor Show, we kregen er voor het eerst de Lexus LFA te zien. Het was een auto die bijzonder veel positieve reacties teweegbracht in de media. Volgens Jeremy Clarkson was het zelfs de beste auto waar hij ooit mee gereden heeft! Ikzelf heb helaas nog nooit een LFA in het echt mogen aanschouwen, de oorzaak daarvan? De LFA werd maar geproduceerd in een beperkte oplage van 500 stuks. Gelukkig heeft Lexus niet stil gezeten en heeft het merk in al die tijd nog twee andere sportieve modellen uit de fabriek laten rollen: de RC-F en de GS-F. Eerder reden we al de RC-F, nu is het eindelijk de beurt aan de GS-F.

img_8472-bewerkt

Exterieur

Scherp afgelijnd, strak en opvallend zijn drie woorden die het best de GS-F omschrijven. Hij ziet er echt monsterlijk uit, en zo rijdt hij ook! De luchthappers vooraan zijn wat groter dan die van een standaard GS. Achteraan is hij te herkennen aan de 4 uitlaten, die de standaarduitlaten van de GS vervangen. Een koolstofvezel spoilertje dat op de kofferklep bevestigd is verraadt de sportieve kant van de GS-F nog eens op een subtiele manier. Het is ook bijna belachelijk hoeveel aandacht hij trekt op de openbare weg. Kenners namen al eens hun gsm boven om een foto te nemen, mensen keken om en motorrijders staken hun duim omhoog. Ongelooflijk dat een vijfdeurs sedan dit kan verwezenlijken.

img_8477-bewerkt

Interieur

Het strakke aspect uit het exterieur is ook terug te vinden in het interieur. Alles oogt agressief en is van hoogwaardige materialen opgebouwd. Althans, bijna alles, want hier en daar kom je nog wel eens wat plastiek tegen. De zetels ogen net zoals in de RC-F zeer sportief, het zijn ware kunstwerken. Verder zijn we heel blij met de nieuwe manier om het multimediasysteem te bedienen. Het is een soort joystick, maar die zich aanpast volgens de knoppen op het scherm. Het is heel gemakkelijk om mee te werken en is volgens onze opinie beter dan het systeem uit de RC-F. In de RC-F zat een vervelende touchpad die bij elke beweging begon te trillen. Een goede beslissing van Lexus om een ander systeem te voorzien in de GS-F!

Motor en versnellingsbak

Zoals we al zeiden zit er in de GS-F een grote atmosferische 5,0l V8. Het is een motorblok dat de natte droom van elke autoliefhebber vormt. Zeker als men weet dat het allemaal zonder turbo’s in theorie veel meer lineair verloopt. In theorie zeg ik, want de GS-F krijgt pas alles van zijn vermogen vanaf 3.800 tpm. Vanaf dit toerental krijg je bij het accelereren een extra duwtje in de rug. Hoe dit komt? Er zit een slim systeem achter het motorblok. Bij gewoon rijgedrag draait de motor op een Atkinson-cyclus. Trek je het gas open, dan gaat hij over naar een Otto-cyclus. Even kort uitgelegd, in een Atkinson-cyclus is er minder verbruik. Een Otto-cyclus zal optimale prestaties leveren. De overgang van de Atkinson-cyclus naar de Otto-cyclus gebeurt in de GS-F rond 3.800 tpm.  Boven dit toerental haalt de 5.0l V8 het maximale uit zichzelf. De benzinerekening lijdt daar natuurlijk onder. Maar zoals elke petrolhead zou zeggen: “It’s all about the smiles per gallon”. Iets waar in de GS-F zeker geen tekort aan is.

img_8480-bewerkt

De versnellingsbak is een 8-traps automaat met peddels aan het stuur. Bij de RC-F viel de versnellingsbak ongelooflijk tegen. Bij de GS-F is dit een ander verhaal, de versnellingsbak hiervan is een echte droom! Bij elke klik aan de peddels hebben we onmiddellijk respons, in de automatische stand schakelt hij op het juiste moment. Rijden met de GS-F is dan ook een zaligheid. Al raden we toch aan om het VDIM-systeem aan te laten staan want de GS-F is bij uitgeschakelde veiligheidssystemen een ontembaar beestje.

img_8499-bewerkt

Opties

Erg veel opties kun je er niet bij nemen in de GS-F. De wagen kost dan ook €103.650. Maar voor dat geld heb je wel het volledige pakket, behalve dan wat koolstofvezel-onderdelen die de GS-F er nog agressiever laten uitzien (€550), of een glazen schuifdak (€1.250).

Conclusie

De Lexus GS-F is zonder twijfel één van de beste sportieve sedans waar we ooit mee hebben gereden. Al zal zijn CO2-uitstoot waarschijnlijk wel wat potentïele klanten naar BMW of Mercedes-AMG sturen. De sensatie is er alvast wel in de wagen.

img_8479-bewerkt

Specificaties testwagen

Motor: 5,0l V8
Brandstof:
Benzine
Vermogen:
477 Pk
Koppel:
530 Nm
Transmissie:
8-traps automaat, achterwielaandrijving
Prestaties:
0-100 km/u: 4,6 s topsnelheid: 270 km/u
Normverbruik:
11,2 l / 100 km
Testverbruik:
13,5 l / 100 km
CO2 uitstoot:
260 g/km
Catalogusprijs: €103.650
Prijs testwagen:
€103.650