Reeds 70 jaar is de Land Rover Defender onder ons (als we de series I, II en III meetellen). Een iconische auto die sinds jaar en dag menig landbouwer, militair, avonturier of boswachter uit de nood heeft geholpen in extreme omstandigheden. Toch werd in 2015 het einde van de productie van de Defender aangekondigd… maar kennelijk niet voor lang. Land Rover ging de aartsmoeilijke uitdaging niet uit de weg om een volledig nieuwe versie van de Defender te ontwikkelen.
Na het stopzetten van de productie van de Defender begin 2016 lanceerde Land Rover begin dit jaar een volledig nieuwe Defender. En wat is die veranderd zeg! We herkennen dit gloednieuwe model haast niet meer als een Defender.
Rijdende robot
De nieuwe Defender zou rechtstreeks afkomstig kunnen zijn uit de Transformers-films, zoveel is duidelijk. Vooraan lijkt het alsof er een tweede Defender uit de neus aan het kruipen is. Maar wie goed oplet herkent nog steeds stijlelementen uit het verleden. Zo zitten er achter de beglazing ronde koplampen, zijn er plaatsen op het koetswerk waar je letterlijk op kan staan, een uitgesproken brede catwalk lijn en ook extra ruitjes boven de zijruiten van de koffer. Deze elementen zijn een knipoog naar het verleden.
In zijaanzicht bekeken valt het grote vierkant tussen de achterste zijruiten op. Het lijkt een ‘designelement’ zonder enig nut in het leven geroepen. Opzoekwerk leert ons echter dat aan dit vierkant allerhande accessoires kunnen worden vastgemaakt zoals de optionele externe bagagedrager. En bij de Defender 110 heeft deze zelfs een verstevigende functie voor het chassis.
De vlakke achterkant wordt gedomineerd door een ander typisch Defender trekje: het reservewiel. Een uniek detail die optioneel in een mooie beschermcover kan besteld worden. Door het zware gewicht opent de koffer zijwaarts. Op de achterzijde treffen we strak gestileerde achterlichtunits aan die net zoals de vorige Defender geen geheel vormen al is het ditmaal wel iets minder random. De looks (van de Defender) kunnen nog iets bruter gemaakt worden door enkele opties aan te vinken zoals bv. verhoogde luchtinlaat, extra wielkastbescherming, bodembescherming vooraan, zijspiegels met ‘chequered flag’ motief, spatlappen en vaste treeplanken.
De nieuwe Defender is al bij al een unieke, maar geslaagde herinterpretatie van de oude Defender. Smaken verschillen natuurlijk, maar wij vinden de looks best wel cool. Of deze Defender even tijdloos zal zijn als haar voorganger is afwachten. De oude Defender kon op het einde van haar ‘levensduur’ zelf uitgroeien tot een statussymbool, wie weet lukt het deze Defender al van begin af aan.
Avontuurlijk
De Defender is er voor mensen met een avontuurlijke levensstijl op het platteland. Dat merken we ook op in de bouwkwaliteit binnenin. Interieurgewijs is de Defender op het praktische nut gericht. Er zijn geen onnodige snufjes en moet alles, zoals we het zo mooi op zijn Vlaams zeggen, tegen een duwtje kunnen.
Eenmaal de hoge instap overwonnen naar het interieur voel je je al snel klaar om de velden in te trekken gepakt met stevige wandelschoenen en uiteraard een tent. Dit gevoel wordt geaccentueerd door de manier waarop de deurpanelen zichtbaar met bouten in de deuren zijn geslagen. Het heeft wel iets. Ook de weg naar uw bestemming heeft iets avontuurlijk. Je zorgt namelijk best voor een gezonde portie oriëntatievermogen, want als we dan toch kritisch mogen zijn over de Defender, dan is het wel dat het navigatiesysteem niet het beste systeem is op de markt.
Handig is het 230 Volt stopcontact die achterin de koffer zit. Ideaal voor een avondje met wat achtergrondmuziek in de natuur, of om drank fris te houden met een minifrigo die je hebt meegenomen op reis. Oh ja en de kofferruimte? Die is goed voor een maximumcapaciteit van 1.946 liter. Goed voor heel veel kampeergerief. Toch behoefte aan meer kofferruimte? Land Rover biedt in haar optiepakketten ook dakkoffers aan voor op de Defender.
Verder valt het ons op dat de Defender standaard vrij goed uitgerust is. Of toch zeker onze First Edition: Keyless-entry, Meridian Sound System, panoramisch dak … En ook een ClearSight achteruitkijkspiegel, die via een camera projecteert wat er zich achteraan de auto afspeelt zonder storende elementen zoals passagiers of het reservewiel. Te bedienen door simpelweg een knop naar voor of naar achter te schakelen onderaan de spiegel. Let wel op, door de hoge positie zal je er lage bumperklevers niet op opmerken.
Rijgedrag
Op rijtechnisch vlak gezien is de nieuwe Defender een vernuft staaltje techniek. Voornamelijk vanwege de vele rijmodi die de wagen heeft. Zo is er keuze uit eco, comfort, gras/grind/sneeuw, modder/sporen, zand, en zelfs een waadfunctie, waarbij de auto zich iets ophoogt aan de hand van de luchtvering. De Defender kan door water waden tot 90 cm diepte. Ideaal als je straat weeral eens onder water zou staan. De nieuwe Defender zegt ook vaarwel aan haar ladderchassis en dat zorgt alvast voor minder beschamend bochtenwerk.
Op de openbare weg komt onze testwagen ook verrassend uit de hoek dankzij een motorvermogen van 400 pk en een maximumkoppel van 550 Nm. De rijervaring zelf is uniek te noemen, zoals de rest van de wagen. Je waant je een koning op de weg met dit vermogen en dit formaat van auto. De 400 pk is afkomstig van een 3,0 l turbo zes-in-lijn. Lichtere motorisaties zijn ook mogelijk, zowel bij de Defender 90 (korte wielbasis) als bij de 110 (onze testwagen). Er zijn twee dieselversies: een versie met 200 pk en een versie met 240 pk. Bij de benzinemotoren heb je keuze uit de 300 pk versie (niet bij de First Edition), en onze versie met 400 pk. Alle motorisaties zijn enkel te verkrijgen met All Wheel Drive en dezelfde 8-traps automaat. Kies je voor de Defender X, dan heb je enkel keuze voor de 400 pk 3,0 l turbo zes-in-lijn benzine.
Ons gemiddeld verbruik voor deze motorisatie hebben we op het einde van onze test zorgvuldig afgemeten op 13,2 l / 100 km. Anno 2020, ondanks het formaat van de Defender vrij stevig afgezien van de aanwezigheid van een 48 Volt MHEV systeem. Wie last heeft van een groen geweten koopt dus beter geen Defender of wacht tot de plug-in versie die een normverbruik van 3,3 liter per 100 km belooft.
First Edition
Ondertussen zelf aan het dromen van een Defender? Raadpleeg dan zeker eens de configurator van Land Rover. In de configurator kan je tal van opties aanklikken en zaken als het “Explorer Pack” of “Country Pack” selecteren. Je ziet er de Defender letterlijk groter worden. De vanafprijs voor een ‘korte’ Defender is € 50.800. Een ‘basis’ Defender 110 (langere wielbasis) is verkrijgbaar vanaf € 56.800.
Onze testwagen was de 110 First Edition variant. De First Edition is een extra pack die je kan aanschaffen met elektronisch gestuurde luchtvering, adaptive dynamics ophanghingsysteem en adaptive terrain response. Een hele boterham aan Engelse woordenschat dus, maar vrij vertaald: je rijdt er aangenamer mee op onverharde wegen. De 110 First Edition is beschikbaar vanaf € 76.800. Het prijskaartje van onze testwagen liep op tot € 87.000 door extra opties zoals zwarte dakrails, Secure tracker, het elektronisch sperdifferentieel en een in- en uitklapbare trekhaak.
Is die First Edition voor jouw maat nog niet voldoende, dan kan je kiezen voor de Defender X, de topuitvoering. Bij deze Defender krijg je standaard het actief elektronisch differentieel met torque vectoring en nog wat andere zaken met betrekking tot de ophanging, oranje remklauwen en een roestvrije gepolijste pedalenset. De Defender X is te verkrijgen vanaf de ronde prijs van € 100.000.
Conclusie
Is de nieuwe Defender de aankoop waard? Voor wie houdt van avontuur en offroad rijden, zeker! Erg veel concurrentie heeft de Defender niet in zijn segment, op misschien de Mercedes G-klasse na. Die laatste is eigenlijk ook veel te luxueus (en prijzig) geworden om als ruige offroader door het leven te gaan. Ga je de Defender effectief gebruiken voor wat hij gemaakt is, dan haal je het beste in huis van wat je kan krijgen op de off-roadmarkt. De Defender is praktisch, dagelijks bruikbaar en ook het interieur heeft geen schrik van een beetje stof of modder. De nieuwe Defender is dus nog steeds een echt werkpaard. Onze eindnoot: het design is misschien veranderd, maar de lifestyle is gebleven.
Auto | Land Rover Defender 110 First Edition |
Motor | 3,0 l turbo zes-in-lijn benzine |
Maximum vermogen | 400 pk |
Maximum koppel | 550 Nm |
Overbrenging & transmissie | 8-trapsautomaat, AWD |
0-100 km/h | 6,1 s |
Topsnelheid | 191 km/h |
CO2 uitstoot | 261 g/km (WLTP) |
Normverbruik | 11,5 l / 100 km (WLTP) |
Testverbruik | 13,2 l / 100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 50.800,00 (Defender 90) |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 87.800,00 |
BIV | € 11.127,00 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 1.042,77 |