Rijtest: KIA Soul EV

KIASoulEV-6

In 2008 lanceerde KIA de Soul met een apart en gewaagd design die niet bij iedereen in de smaak viel, maar over kleuren en smaken valt niet te twisten. Nu in 2015 krijgt de Soul een nieuwe betekenis dankzij een make-over als elektrische stadsauto die de benaming EV kreeg. We zullen het ooit wel moeten toegeven, elektrische auto’s zullen een groot deel van de huidige auto’s vervangen. Worden we daar blij van?

Laat ons beginnen bij het slecht nieuws; de Soul EV heeft zoals alle elektrische auto’s een hoger prijskaartje dan de thermische versies. Een gewone Soul (met dieselmotor) kost 22.000 euro, de EV 32.000 euro. maar wat krijg je nu precies voor dat geld?

KIASoulEV-9

De Soul EV kan met volgeladen batterijen een kleine 160 km afleggen; deze kunnen zowel gereden worden in de stad als op de autosnelweg, zijnde het tijdens vlot verkeer of een eindeloze file. Het probleem begint eenmaal je moet laden met een gewoon huiselijk stopcontact, het zal snel 12 uur in beslag nemen om de Soul volledig terug op te laden.

Tegenwoordig vind je in de meeste steden wel oplaadpalen. Bij deze palen kun je de Soul laten opladen terwijl jij je boodschappen doet. Zo’n paal laadt de Kia volledig op in “slechts” 5 uur. Je kan trouwens ook zo’n oplaadpaal aankopen en thuis laten installeren.

KIASoulEV-3

Als dat nog niet voldoende is, kan je aan de hand van een snel-laadpaal 80% van de batterij opladen in amper 30 minuten. Jammer genoeg zijn deze palen zeer moeilijk te vinden in België en kan deze oplaadmethode bovendien de batterijen op lange termijn beschadigen.

KIASoulEV-7

De Soul EV beschikt over een lithium-ion batterij van 27 Kwh en een elektromotor van 81 kW die 110 pk levert. Genoeg vermogen om je aangenaam te verrassen. Bovendien is de Kia Soul EV zeer stil, het maakt een speciaal geluid wanneer je rijdt om de mensen rondom de auto van je aanwezigheid op de hoogte te brengen.

De KIA Soul EV heeft een kleine koffer maar dat wordt gecompenseerd met veel beenruimte voor alle inzittenden. De Kia staat redelijk hoog en achter het stuur voelt hij aan als een kleine SUV. De Kia biedt je 3 verschillende standen voor het stuur: comfort, normaal en sport. Elke stand is toegespitst op bepaalde specifieke aspecten en ze hebben elk hun voor- en nadelen.

Het navigatiesysteem van de Kia is ook een sterk punt. Hoewel de kaarten niet altijd even actueel zijn is de navigatie zeer gebruiksvriendelijk en duidelijk bij moeilijkere punten.

KIASoulEV-1

In Brussel bijvoorbeeld opteerde ik voor comfort. De Kia Soul EV is in deze stand zeer handelbaar en zacht om mee te rijden. Het maakt deze Kia ongetwijfeld de beste stadsauto waar ik al mee gereden heb. Groot en comfortabel van binnen, maar klein genoeg om gemakkelijk door het stadsverkeer te glijden en parking te vinden. Eenmaal op de autosnelweg voel je dat de Soul EV er niet helemaal op zijn plaats is. Dat neemt niet weg dat de Kia met gemak 120 km/u haalt zonder al te veel impact op de autonomie.

KIASoulEV-4

Al bij al heeft de Kia heeft me zeer positief verrast. Eerlijk toegeven, tegen alle verwachtingen in heb ik er ontzettend veel plezier mee gehad.

Lees binnenkort ook ons testverslag van een andere elektrische (hybride) Kia, de Optima EV.