Rijtest: Hyundai i20 Active 1.0 T-GDi

In een wereld waar cross-overs populairder worden was het voor Hyundai een slimme zet om ook één van hun modellen een cross-over look te geven. We stellen u voor de Hyundai i20 Active!

De i20 heeft bij mij altijd een vrouwelijke indruk nagelaten. Ik zag het gewoon niet gebeuren dat mannen een i20 zouden kopen, laat staan om zelf mee te rijden. Misschien wel als cadeau voor de vrouw, maar voor zichzelf? Misschien is het wel omdat mijn moeder met een i20 (modeljaar 2011) rijdt. Ach kijk eens aan, nu kan ik onmiddellijk ook beginnen met een kleine vergelijkingstest.

IMG_8891-bewerkt

Exterieur
Oké, misschien neem ik wel mijn woorden terug. De i20 Active lijkt lang niet meer zo vrouwelijk als de oudere i20 van mijn moeder. De Active heeft een agressievere look meegekregen vanwege de koplampen die nu breder zijn dan hoog, in tegenstelling tot het model van 2011 dat nog vrij “schattig” kijkt. Ook is hij wat gegroeid, waardoor hij toch een solidere indruk geeft. Wat de i20 Active qua uiterlijk onderscheidt van de standaard i20 zijn de dakrails, de andere voor- en achterbumper en natuurlijk de hoekigere daklijn.

Ook staat de i20 Active wat hoger op zijn pootjes (zo’n 20 mm), waardoor we hem zoals eerder vermeld kunnen groeperen binnen de cross-overs. In feite zijn ze zo verschillend dat het om een compleet nieuw model zou kunnen gaan. Maar toch hebben ze nog net zoveel gelijkenissen dat je toch ziet dat het elkaars broertjes (of zusjes?) zijn.

IMG_8881-bewerkt

Interieur
Het was voor mij toch even schrikken toen ik voor het eerst het interieur zag van de i20 Active. In positieve zin welteverstaan, want het interieur van de vorige i20 bevat nogal wat plastiek. In het meest recente model hebben de Koreanen zowaar iets schitterend gecreëerd. Het lijkt wel alsof er Duitsers zich mee gemoeid hebben, zo aangenaam is het vertoeven in het interieur van de i20 Active. Elk knopje bevindt zich dan ook op de juiste plaats, de zitpositie is zeer aangenaam en op het zicht rondom is niks aan te merken. De getinte ruiten achteraan in de wagen brengen ook een extra gevoel van rust met zich mee. Ook aan kofferruimte en beenruimte geen gebrek trouwens in de i20 Active.

IMG_8935-bewerkt

Rijgedrag
Dat de i20 Active elektronische besturing heeft is meteen duidelijk. De besturing is zo licht dat het soms moeilijk is om heel precies richting te geven aan de wagen. En toch, op de binnenwegen is er toch een sportief kantje te bespeuren en ook de grip dat dit wagentje biedt is verrassend goed. Denk nu niet om een Lotus Elise te kunnen bijhouden in de bochten, maar dankzij een leeggewicht van een kleine 1,2 ton gaat de i20 vlotjes de bocht om.

Ook ben ik geschrokken van hoe aangenaam de wagen schakelt. Ik kan mij niet herinneren dat ik eerder met een “normale wagen” heb gereden en hetzelfde goede gevoel had bij het opschakelen als bij deze i20. De Active mag dan wel een sportief kantje hebben, de focus ligt meer op zo ecologisch mogelijk rijden. De schakelindicator zorgt er dan ook voor dat je het sportieve rijgedrag meestal achterwege laat.

IMG_8920-bewerkt

Opties
Lang is de optielijst niet, en zeker niet van deze 120 pk sterke versie. Hyundai biedt de keuze tussen de i20 Active Pop en de i20 Active Joy uitrustingsniveaus. De I20 Active Pop is het goedkopere model met daartussen de keuze uit een diesel (90 pk) of benzine (100 pk). Het verschil zit hem in het aantal aanwezige snufjes, maar er is een optiepakket voor beschikbaar genaamd de Pop Pack (€1.400 incl. BTW). Dit pakket houdt voornamelijk kleine snufjes in zoals getinte achterruiten, parkeersensoren, licht- en regensensoren …

De i20 Active Joy is ook beschikbaar in 2 versies: diesel (90 pk) en benzine (120 pk). Het laatste betreft dan ook ons testmodel waar elk snufje zoals een navigatiesysteem en verwarmde zetels standaard aanwezig zijn. De kleur is in feite naast enkele accessoires de enige optie: € 500 voor een metaalkleur en € 350 voor Hyundai’s speciale kleur “Morning Glory X3LI”.

IMG_8924-bewerkt

Conclusie
De i20 Active is een cross-over die wel wat in zijn mars heeft. Zijn praktisch gebruik in combinatie met rijcomfort en goedkope prijs maakt dit één van de betere gezinswagens. Dat Hyundai tevens 5 jaar garantie biedt is ook mooi meegenomen en is alvast een teken dat ze bij Hyundai echt het vertrouwen hebben in hun wagens.


Specificaties testwagen

Motor: 3 cillinder, 998 cc, 120 pk (6000 rpm), 172 Nm (1500-4000 rpm)
Transmissie: manuele 6-versnellingsbak, voorwielaandrijving
Prestaties:
183 km/h, 0-100 km/u in 10,4 seconden
Normverbruik:
5,1 l/ 100 km
Testverbruik:
7,8 l/100 km
Gewicht:
1235 kg
Catalogusprijs:
€22.599 incl. BTW