Officieel: Mercedes-AMG GLC43 4Matic

Mercedes is goed bezig met sportieve modellen uit te brengen. Slechts enkele weken geleden stonden we op de Geneefse beursvloer te gapen naar een reeks ’43’-modellen. De C43 Coupé, de SLC43 en ga zo maar door. Nu is er voor de sportieve suv-liefhebbers een nieuwe keuze in het gamma, de GLC43 4Matic.

Mercedes-AMG-GLC43-4matic-07

Of Mercedes hierdoor de naam AMG niet iets te courant gebruikt is een grote discussie in autoland. De één vindt het uitmelken, terwijl de ander, net zoals wij, het wel kunnen smaken dat er meer Mercedes-AMG’s rondrijden. Nee het is geen roekeloze V8 met bulderende uitlaat. Wat het wel is is een 3-liter biturbo V6 goed voor 370 pk. In net geen 5 seconden zit de GLC43 aan de 100 km/u. De opbouwende snelheid stopt bij 250 km/u. Het koppel piekt tussen 2.500 en 4.500 toeren op 520 Nm.

Mercedes-AMG-GLC43-4matic-19

Mercedes-AMG zorgt uiteraard voor vierwielaandrijving in de GLC43. Het blijft tenslotte een kleine suv. De overbrenging gebeurt uiterst economisch met de 9G-Tronic automaat. Daardoor stoot je slechts 189 gram CO² uit per kilometer en ligt het gemiddeld verbruik op 8,3 liter per 100 km.

Mercedes-AMG-GLC43-4matic-03

De GLC220d hebben we al getest en die beviel ons wel. Het design leek logischerwijze in de lijn te liggen met huidige Mercedes-modellen die bijna allemaal zijn geïnspireerd op de C-klasse. De GLC is dan ook een opgehoogde C-klasse als je goed kijkt. Het exterieur van de GLC43 4Matic ziet er AMG-waardig uit met de 19-inch 5-dubbelspaaksvelgen. Op de voorste spatborden vind je in plaats van klassieke ‘V8 Biturbo’-badges, het ‘Biturbo 4Matic’-opschrift. Voor de rest is de GLC43 volledig analoog aan de eerder uitgebrachte ’43’-modellen. Onthulling is nog voor deze maand in New York.

Mercedes-AMG-GLC43-4matic-05

Mercedes-AMG-GLC43-4matic-15