Enige tijd na de introductie van de nieuwe BMW 3 Reeks Touring maken we kennis met de instapper in de dieselrange: de 316d Touring. De 316d maakt gebruik van mild-hybrid technologie. Een primeur voor de BMW 3 Reeks! Is deze BMW een goede kanshebber om opnieuw dé bedrijfswagen bij uitstek te zijn of sturen we klanten toch beter door naar de concurrenten?
Diesel?
Diesel staat wat te wankelen op zijn sokkel sinds het schandaal rond sjoemelsoftware die de volkswagengroep doorging. In de (particuliere) verkoopcijfers zien we dat sinds 2015 de verkoop van nieuwe wagens uitgerust met een dieselmotor een vrije val maakt. Nu België ook inzet op elektrisch en hybride-benzine lijkt het ecologisch verantwoorde imago van de diesel helemaal weg. Maar toch blijft er een markt voor diesels. Redenen hiervoor blijken vooral het rijcomfort door het koppel dat reeds laag in de toeren volop beschikbaar is. Ook de gewoonte waarin men vastgeroest zit en het lage verbruik zijn redenen om bij de zelfontbrander te blijven. Iedereen kent wel iemand die trots vertelt hoe hij “al 30 jaar met diesel rijdt en niet van benzine wil weten, want dat verbruik ligt veel te hoog”. Tegenwoordig zijn de laatste generaties dieselmotoren bovendien best wel ‘proper’. Als je het aan ons vraagt is diesel zeker nog niet dood, zeker niet in onze bedrijfswagenmarkt.
“Hallo BMW”!
Met deze woorden alleen heb je genoeg om de butler in je 3 Reeks wakker te maken. Dit systeem werkt net zoals Siri bij Apple en hiermee kan je verscheidene functies van je auto aansturen. “Ik heb het koud”, resulteert bijvoorbeeld in de verhoging van de temperatuur in de cabine, samen met het activeren van de zetelverwarming. Is dit een noodzaak? Nee. Wel een luxe die vanaf nu standaard is op elke ‘dreier’. Wat ook standaard op elke Touring zit, is een elektrische kofferklep, samen met de achterruit die je apart kan openen. Wederom niet per se iets wat je denkt nodig te hebben, maar we kunnen uit ervaring zeggen dat je dit vaker zal gebruiken dan je op het eerste gezicht zou denken.
Elke BMW komt sinds kort ook standaard met Android Auto en Apple Carplay. Hier stopt het smartphone-verhaal echter nog niet, want indien je dit wenst, kan je de auto koppelen met de My BMW-app. Hierop kan je de locatie van de wagen zien, het brandstofpercentage en of de wagen gesloten is. Wat ook handig kan zijn in de winter is de voorverwarmfunctie die via de app kan bediend worden.
Freude am fahren?
Genoeg over de leuke snufjes, want waar draait het om bij elke BMW? Het rijplezier. We zijn blij te mogen melden dat zelfs deze instapper nog steeds een heerlijk rijgevoel kan bieden. Het is geen scheurijzer zoals een M340i Touring, maar het stuurgevoel in combinatie met de kracht die naar de achterwielen gestuurd wordt, blijft een perfect recept voor een goed weggedrag en communicatief stuurgevoel. Wanneer je de auto echter uit de sportstand haalt en hem in de stand “Comfort” zet, kalmeert de automaat en hebben we terug de zachte comfortabele cruizer die je, in gezelschap van drie vrienden en bagage, in alle gemak naar het zuiden van Frankrijk kan brengen.
Op snelwegritten blinkt de 316d Touring uit met zijn verbruik. We mochten soms 5 liter/100 km noteren! De 8-traps automaat doet goed zijn werk en schakelt soepel en vlot. De automaat is bovendien goed ingespeeld op de 2,0 liter twin-scroll turbo dieselmotor onder de kap. Dit is in basis exact hetzelfde blok dat te vinden is in de krachtiger 320d, maar softwarematig gedowntuned tot 122 pk en 300 Nm. Dit is nagenoeg identiek aan de 116 pk en 270 Nm van het voorgaande model. Is dit wel voldoende voor een auto van iets meer dan anderhalf ton? Voor dagelijks verkeer is dit voldoende, al vraagt dit chassis om meer.
Ruimte
Waarom koop je een Touring? Voor de extra ruimte natuurlijk! Dit kan je als constructeur op twee manieren bekomen. Efficiëntere interieurindeling of simpelweg de proporties van de wagen vergroten. De 3 Reeks Touring is alvast 7,6 cm langer, 1,6cm breder en 1,1cm hoger dan zijn voorganger, dus is de keuze van BMW duidelijk. Het was dan ook moeilijk om de al reeds goed ingedeelde koffer, met twee afgescheiden delen onder de vloer, in combinatie met een vak in de zijkant van de wielkast van het voorgaande model, te verbeteren. In deze Touring krijg je 500 liter kofferinhoud. Daarmee nestelt de Touring zich mooi tussen de concurrenten zoals de Mercedes-Benz C-klasse Estate (490 liter) en de Audi A4 Avant (505 liter). Leg je de zetels plat, dan heb je een ruime 1.500 liter.
De 3 Reeks Touring is één van BMW’s bestverkochte wagens, dus kozen ze voor eerder evolutie dan revolutie op het vlak van design. Plaats deze naast de vorige generatie en dan zijn er toch wel enkele kenmerkende veranderingen. Zo zijn de koplampen nu standaard LED en voor een meerprijs ook adaptief. Dit betekent zoveel als een hooglichtassistent en bochtverlichting. In basis start de 316d Touring met automatische versnellingsbak vanaf 38.700 euro. Onze geteste versie had enkele opties zoals bijvoorbeeld het lederen interieur, de verwarmde voorzetels, etc. waardoor onze versie op een heuse 45.845 euro uitkwam. Toch wel aan de stevige kant als je het ons vraagt voor een basismotorisatie met enkel wat “business-pack” opties. Standaard rijdt de Touring op 17 inch velgen. Je kan opteren voor een grotere set tot 19 inch. We gaan er wel vanuit de 316d versie als bedrijfswagen meer op de 17 inch bandenkeuze te zien, aangezien WLTP-testprocedure nu ook de uitstoot berekent in functie van de geselecteerde opties.
Verdict
De 316d mist de trekkracht en het sportieve kantje van zijn krachtigere benzinebroers, maar het verbaasde ons hoe sportief het chassis van dit ‘klein’ dieseltje toch nog steeds aanvoelt. Is een 316d dus te weinig? Nee. Maar voor een sportievere chauffeur zou een 320d of misschien zelfs een benzinevariant beter passen. Mocht je daarentegen deze 316d zien staan als mogelijkheid op de lijst van bedrijfswagens, niet twijfelen! Het is een toppertje!
Auto | BMW 316d Touring |
Motor | 1995 cc turbodiesel viercilinder |
Maximum vermogen | 116 pk |
Maximum koppel | 270 Nm |
Overbrenging & transmissie | Manuele zesbak & achterwielaandrijving |
0-100 km/h | 11,2 s |
Topsnelheid | 200 km/h |
CO2 uitstoot | 120 g/km (WLTP) |
Normverbruik | 4,6 l / 100 km (WLTP) |
Testverbruik | 6,5 l / 100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 38.700 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 38.700 |
BIV | € 583,7 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 467,25 |