alfa romeo 4c

Rijtest: Alfa Romeo 4C

alfa romeo 4C

Dit is dus de Alfa Romeo 4C. Dit krijg je als je een Ferrari zou mengen met een Lotus. Een zeer opvallende, lichte en snelle sportwagen.

Het gaat al een tijdje niet zo goed met de Italiaanse merken Lancia en Alfa Romeo. Beide merken slagen er sinds de crisis niet echt in om een degelijke auto te bouwen en die dan ook nog eens te verkopen. Alfa Romeo heeft bijvoorbeeld op dit moment enkel de MiTo en de Guillietta in de showroom staan. Deze 4C is dan ook de eerste ‘nieuwe’ Alfa. Volledig vervaardigd uit hoogwaardige materialen zoals carbon en aluminium.

alfa romeo 4C

Achter de bestuurder ligt een 1,7-liter turbo-4-cilinder. Dat motorblok is 22 kilogram lichter dan dezelfde motor die we in de Guillietta terugvinden. Dat komt omdat bij dit blok aluminium gebruikt is in plaats van gewoon metaal. En dit past perfect bij de filosofie van deze wagen. Less is more.

De motor levert 237pk en 350Nm koppel bij 6000 toeren per minuut, wat zowiezo al niet verkeerd is, maar deze Alfa Romeo weegt amper 895 kilogram! Even ter vergelijking, een nieuwe Mini Cooper weegt bijna 1200 kilogram. Dat zorgt ervoor dat dit Italiaans pluimgewicht maar 4,5 seconden nodig heeft om van 0 naar 100km/u te sprinten. Als je blijft doorduwen zal hij pas opgeven bij 258km/u.

alfa romeo 4C

Instappen en plaats nemen achter het stuur doe je op dezelfde manier als bij een Lotus Exige, niet echt elegant. Eenmaal je jezelf achter het stuur gewurmd hebt valt het allemaal nog mee. (Ik heb genoeg hoofd en beenruimte.) Wat ook opvalt, overal waar je kijkt zie je naakt carbon. Dit is namelijk het chassis dat je ziet. Want die is volledig uit 1 stuk carbon gemaakt en weegt 65 kilogram. Kortom enkel het essentiële vind je terug op de 4C. Qua standaard uitrusting is er dus ook niet veel te vinden. Je hebt geen navigatie of cruise-control, maar dat heb je toch niet nodig op een auto zoals dit. En daar hou ik wel van.

alfa romeo 4C

Waar ik ook van hou is de de aangepaste TCT-versnellingsbak. Dat is dezelfde versnellingsbak die we terugvinden in de Abarth 500’s. In tegenstelling tot de variant in de Abarth, schakelt hij in de 4C zeer vlot en snel. Dat opschakelen gaat gepaard met het nodige geborrel van de uitlaat en laat je keer op keer genieten van het heerlijke geluid dat de Alfa produceert. Alles samen zorgt dat telkens voor een grote smile op je gezicht.

Want net als de Subaru BRZ die we eerder testen zorgt deze wagen telkens voor bakken rijplezier. Dankzij het ontwerp met middenmoter en een laag zwaartepunt stuurt deze Alfa heel neutraal door de bochten. Waar de achterkant van de BRZ in snelle bochten de neiging had om uit te breken, blijft de 4C als een racewagen aan de weg kleven. Ook het onbekrachtigd stuur zorgt voor een heel directe communicatie tussen het wegdek, de wagen en de bestuurder, waardoor je de Alfa tot op de millimeter nauwkeurig door de bochten kan jagen.

alfa romeo 4C

De voorbije weken hebben we al heel wat spectaculaire wagens gereden, maar nog nooit werden we zo vaak bekeken en gefotografeerd als met de Alfa Romeo 4C. Over het uiterlijk zijn we het bijna allemaal met elkaar eens… Hij ziet er fantastisch uit. Lekker laag en breed. Enkel over de koplampen zijn de meningen verdeeld. Persoonlijk vind ik het wel passen.

De basisprijs van deze Italiaan is €51.500. Dat is iets goedkoper dan een Porsche Cayman of een Lotus Exige. En dat klopt wel. Hij is veel minder uitgerust dan een Cayman en een Exige is nog iets verfijnder. Hoe dan ook ik hou van deze Alfa en hij is elke cent waard!

Motor: 4-cilinder benzinemotor, 1.742 cc, 237pk, 350Nm Transmissie: RWD, 6-TCT automaat Prestaties: 258km/u, 0-100 km/u in 4,5 sec Normverbruik: 6,8 l/100km Prijs: 51.500 euro