Renault gooit na drie generaties de naam Laguna overboord. In 1994 zag de eerste Laguna generatie het levenslicht als opvolger van de Renault 21. Nu komt Renault dus op de proppen met de Talisman.
De derde (en dus voorlopig laatste) Laguna-generatie is al sinds 2007 op de markt en was zeker geen verkoopsflop maar de verwachtingen van Renault waren ongetwijfeld een stuk groter. In het D-segment is het nu eenmaal een hele uitdaging om de Duitsers van de troon te stoten. Enkel de Laguna coupé zorgde voor wat extra fleur en goedkeurende blikken in het straatbeeld. Met de naam Talisman hoopt Renault op meer geluk en dus (verkoop)succes.
Stijl en sensatie zijn de trefwoorden hoe Renault haar nieuwe Talisman vol trots omschrijft. De nieuwe designstijl van Renault is weer gewaagder dan wat we de laatste jaren van Renault gewoon zijn. Net zoals bij de nieuwe Espace zal het niet voor iedereen weggelegd zijn maar de durf van Renault dwingt respect af. Opvallend is vooral het gigantisch Renault logo op de snoet en de keuze voor een vierdeursontwerp in plaats van het typische Laguna vijfdeursontwerp. Het design is overigens van de hand van de nu nog onbekende Alexis Martot. Full LED voorlichten behoren ook tot de opties en geven de Talisman een agressieve look. In navolging van de Clio en Espace krijgt ook de Talisman een ‘Initiale Paris’ uitvoering met specifieke kleuren velgen en extra logo’s.
Zich onderscheiden van de concurrentie doet de Talisman onder andere met een uitzonderlijk ruime koffer van 608 liter, wat een equivalent is van 4 golftassen volgens Renault. We zijn benieuwd of je vaak een Laguna bij de plaatselijke golfclub zal aantreffen maar de vergelijking is wel een efficiënte manier om het volume te kwantificeren. Als wereldpremière krijgt de Laguna voorzetels met een achterkant met ‘Cover Carving Technology’. Deze technologie zorgt voor extra designvrijheid en plaats doordat de gebruikte materialen extra stevig, soepel en compact zijn.
Het dashboard kan geleverd worden met ofwel een (horizontaal) 7 inch scherm of een verticaal (à la McLaren) geplaatst 8,7 inch aanraakscherm voor het ‘R-Link 2’ dat alle functies centraliseert. Vierwielsturing in combinatie met een elektronisch gestuurde schokdemping zou voor een veiliger en intenser rijgedrag moeten zorgen. Daarnaast zijn andere technologiesnufjes zoals head-up display, slimme voorlichten, handenvrije kofferklep, verkeersbordherkenning en rijstrookherkenning aanwezig zodat ook dit geen struikelblok kan vormen t.o.v. de Duitse concurrentie.
Dan de motoren nog. De Talisman komt er voorlopig met 2 benzine (150 of 200 pk) en 3 dieselvarianten (110, 130 of 160 pk) waarvan beide benzineversies en de krachtigste dieselvariant enkel aan een automatische versnellingsbak met respectievelijk 7 of 6 verzetten gekoppeld worden. De Talisman wordt op het salon van Frankfurt in September voorgesteld aan het grote publiek in zowel berline als Grandtour variant. Eind dit jaar staan ze bij je lokale dealer.