Op de Los Angeles Autoshow presenteert Volkswagen hun op waterstof rijdende Golf Sportwagen HyMotion. De concept-car heeft een lithium-ion batterij, die de kinetische energie van regeneratief remmen opslaat. De waterstof, waarop de HyMotion rijdt, drijft een elektromotor aan, die op zijn beurt de voorwielen aandrijft.
Deze elektromotor genereert zo’n 100 kW oftewel 136,1 pK en daarmee gaat deze concept van 0 tot 100 in 10 seconden. De waterstof wordt voor de verandering niet in 1 enkele brandstoftank getankt maar in 4 verschillende brandstoftanks die zijn vervaardigd uit koolstofvezel. Als de 4 tanks volledig gevuld zijn kan men met de Hymotion zo’n 500 km rijden. Tanken duurt slechts 3 minuten.
Volkswagen toont de Golf Sportwagen HyMotion voor het eerst om te laten zien hoe een waterstof brandstofcel ingewerkt zou kunnen worden op basis van het MQB zodra onderzoek en ontwikkeling werk is voltooid en een oplossing zou kunnen worden ontwikkeld waarvan de prijs voor de kopers van een nieuwe auto aanvaardbaar zou zijn.
Eerder deze week toonde Audi al hun A7 op waterstof, wat er op wijst dat de VW-groep duidelijk aan het experimenteren is met waterstof.