Met veel drama werd de nieuwe Jaguar XF voorgesteld in London. Aan de hand van een spectaculaire stunt waarbij de nieuwe Jaguar-telg over twee touwen de bekende Londense rivier overstak werd de BMW 5-serie concurrent aan de wereld getoond.
Onmiddellijk zien we veel gelijkenissen met de jongste Jaguar XE, die het moet opnemen tegen de BMW 3-serie en Mercedes C-klasse. De voorkant van de wagen moet de Jaguar-look doortrekken en ervoor zorgen dat voorbijgangers meteen opmerken dat het om een lid van de Jaguar-familie gaat. De achterkant is dan weer iets strakker gezet door Jaguar en kreeg de XE-look. Bij de getoonde XFS zien we twee uitlaatpijpjes die sportiever en iets centraler zijn dan de vorige XFS.
Onderhuids zien we zeer grote veranderingen. In de positieve zin dan. Laten we starten met de instapmotor. Een 2-liter viercilinder diesel met 163 pk én manuele 6-bak is momenteel dé meest efficiënte en minst vervuilende motor in zijn segment en bovendien “80 kg lichter dan zijn dichtste concurrent”, aldus Jaguar. De zogenaamde ‘Ingenium’-motor. Die zorgt voor een mooie 380 Nm koppel en slechts 104 gram C0². Fiscaal zeer interessant voor leaserijders.
Heb je aan 163 pk niet genoeg dan kan je nog altijd kiezen voor dezelfde motor maar dan met 180 pk en 430 Nm koppel. Ook beschikbaar in manuele 6-bak en automatische 8-trapstransmissie.
Efficiëntie is dus het sleutelwoord bij de nieuwe XF. Dat doet Jaguar onder andere door de wagen zoveel mogelijk af te stemmen op de rij-omgeving. Zo beschikt de bestuurder over elektrische stuurbekrachtiging die we ook kennen uit de andere recente Jaguar-modellen.
Daarnaast heb je Jaguar Configurable Dynamics, een systeem waarbij de bestuurder persoonlijke instellingen kan doen voor de transmissie, besturing en motor. Ook gewichtsbesparing is een belangrijk woord in de Jaguar-woordenboek. Door middel van veel aluminium te gebruiken (75%) is er liefst 190 kg uitgegaan ten opzichte van de vorige Jaguar XF.
Meer pk-fun krijg je met de grotere motoren. Dan boet je wel in aan schakelplezier, want buiten de instapversies is de rest voorzien van de automatische transmissie. De volgende in rij is de 2-liter turbocharged benzinemotor met een niet onleuke 240 pk en 340 Nm koppel. Is dat nog niet genoeg voor jou dan kies je de vernieuwde 3-liter grote V6 supercharged benzineversie waarbij je kan kiezen tussen 340 pk/450 Nm en 380 pk/450 Nm.
Naast een benzinemotor kan je ook zes cilinders krijgen in dieselvorm. Dat is dan de 3-liter V6 twin-turbo met 300 pk en een ongelofelijke 700 Nm (!).
Nog een grote innovatie is infotainment en de connectiviteit van de wagen. Met het gloednieuwe InControl Touch Pro-systeem beschik je over een 10,2-inch touchscreen met Dual View-technologie. Dat wil zeggen dat je het scherm kan opsplitsen als je bijvoorbeeld de navigatie én het DVD/TV-systeem gebruikt op het zelfde moment. Voor de mooie graphics en snelle werking van het systeem zorgt de quad-core processor en de Solid State Drive die in de wagen geïntegreerd zijn.
Tot slot is de nieuwe Jaguar XF ook de eerste in de Jaguar-LandRover-vloot die volledige LED-koplampen meekreeg. Meer info krijgen we op 1 april.