Europa wacht ondertussen vol spanning op de komst van de nieuwste generatie van de Honda NSX. De reden waarom de verwachtigen zo hoog zijn komt net omdat de vorige generatie NSX zoveel indruk naliet.
De roots van de eerste generatie NSX gaan terug naar naar 1984 met de HP-X concept car (“Honda Pininfarina eXperimental”). De architectuur was gelijkaardig aan de Ferrari’s van de jaren ’80 en Honda wilde dan ook graag de Italianen (net zoals in de Formule 1) de stuipen op het lijf jagen met een performante sportwagen tegen een veel lagere prijs. Niet veel later werd de naam gewijzigd in NS-X of languit “New Sportscar eXperimental”. Toenmalig McLaren-Honda piloot Ayrton Senna hielp strategisch mee aan de ontwikkeling van de NSX, de uiteindelijke lanceringsnaam. Ook een F16 gevechtsvliegtuig diende als inspiratie voor een optimale aerodynamica.
Als Jappanners iets doen, dan proberen ze het direct goed te doen dus kreeg de Honda NSX enkele technologische primeurtjes. Zo was de Honda NSX de eerste in massa geproduceerde wagen die een volledig aluminium koetswerk had. Het 3 liter V6 aluminium motorblok kreeg ook ondermeer variabele kleppentiming waarvan de hoogte van de kleppen ook elektronisch geregeld werd. Er was keuze uit een manuele vijfbak of een automatische vierbak. Het exemplaar dat te koop staat in Pittem beschikt – hoera – over de manuele vijfbak. Deze NSX dateert uit 1992, heeft amper 65.000 km op de teller en de vraagprijs is 58.000 euro. Het zoekertje haalt terecht aan dat deze Honda NSX vaak als de Japanse Ferrari omschreven werd, zo goed en ook ver voor op de concurrentie was de NSX begin de jaren ’90. Uiteindelijk werden er een 18.000 tal exemplaren gebouwd.
We zijn benieuwd of de nieuwe Honda NSX ook zo’n geliefde klassieker wordt.