Een potente motor in een driedeurs hatch leverde de voorbije decennia reeds vele geslaagde hothatches op. Ook Alfa Romeo waagde zich aan het concept en dat leverde de 147 GTA op. Het is onze ‘AutoJunior Occasion van de week’.
Begin de jaren 2000 was Alfa Romeo nog springlevend. Dat was te merken aan het voltallig gamma, maar ook aan de tijd en geld die gespendeerd werden aan het klaarstomen van sportieve Alfa’s. Naast de 156 GTA denken we spontaan aan de 147 GTA. Alfa Romeo had al vlug door dat een driedeurs hatch de ideale architectuur is voor een leuke rijdersauto. De 3,2 liter V6 motor van de 147 GTA werd broederlijk gedeeld met de 156 GTA en levert ook hier 250 pk bij 6.200 rpm. De topsnelheid bedroeg net geen 250 km/h en de spurt naar 100 km/h gebeurt in 6,3 seconden.
Door het bredere bodywork is de 147 GTA zo’n 3 cm breder dan een reguliere 147. Er was keuze tussen een manuele zebak of een semi-automatische Selespeed versnellingsbak. Het rijgedrag en de versnellingsbak waren voor verbetering vatbaar, maar indien alles perfect was geweest dan had de auto de Alfa Romeo badge niet verdiend.
Na vier productiejaren werden in 2005 de laatste exemplaren gemaakt. In totaal werden een 5.000 tal 147 GTA’s geproduceerd, het merendeel met manuele zesbak. De basisprijs bedroeg toch een stevige 34.000 euro. Ook toen was de concurrentie niet mals: Ford Focus RS, VW Golf R32, Audi S3, Honda Civic Type R, Opel Astra OPC, Renault Megane RS … De Alfa was dan misschien niet haantje de voorste, maar de knapste van de klas was de Alfa wel.
In Sombreffe (provincie Namen) staat een knap zilveren exemplaar te koop met 114.000 km op de teller. De vraagprijs bedraagt toch nog € 12.900 maar deze 147 GTA is dan ook vrij compleet uitgerust en de garage biedt ook 12 maanden garantie. Je vindt gemakkelijk goedkopere GTA’s bij particulieren op het internet, maar dit soort wagens koop je toch beter bij gespecialiseerde dealers.