Volvo permitteert het zichzelf maar zelden om eens zot te doen. Het meest recente voorbeeld is het kopen van Volvo-tuner Polestar. Een andere dolle Volvo-streek en stiekem misschien wel mijn favoriete Volvo is de S60 R uit 2003 die deze week onze ‘AutoJunior Occasion van de week’ is.
De S60 van de vorige generatie heeft nog echt die typische Volvo lijnen. Vooral het strak kontje is een prachtige moderne herinterpretatie van de klassieke Volvo lijnen. Zelfs na meer dan 10 jaar zien de lijnen er nog altijd modern en chique uit. Ten opzichte van die S60 generatie ziet die huidige S60 er behoorlijk gladjes uit.
In 2003 mengde Volvo zich met de S60 R in het segment van de sportieve berlines en breaks. Het was niet Volvo’s eerste R-proefstuk. Van de eerste generatie V70 kwam er in 1997 ook een R-variant met 2,3 liter vijf-in-lijn en vanaf 1999 met een 2,4 liter vijf-in-lijn. Met de tweede generatie wilde Volvo voortborduren op die roots, maar de lat toch een stuk hoger leggen. De concurrentie in dat segment was nu éénmaal niet mals. Was de S60 R / V70 R dan een Scandinavische AMG of M killer? Wellicht niet, maar het was alvast een aardige poging van Volvo en het koperspubliek van Volvo is daar ook niet naar op zoek.
In lijn met de eerste R-generatie kreeg ook de tweede generatie een vijfcilinder in-lijn. De 2,5 liter levert dankzij een turbo, variabele kleppentiming en twee intercoolers 300 pk bij 5.500 rpm, maar vooral 400 Nm koppel vanaf 1.950 rpm. Dankzij vierwielaandrijving moest deze Volvo amper onder doen voor haar naaste concurrenten (M3, C32 AMG, 156 GTA en S4) in de spurt naar 100 km/h of naar 1.000 m vanuit stilstand. Er was keuze uit een manuele zesbak en een automatisch vijfbak. Die keuze zou voor ons voor de hand liggen en ook de eigenaar van het exemplaar dat te koop staat in Brussel koos verstandig voor een manuele versie. Het rijgedrag kan gemakkelijk worden aangepast via drie knopjes op het dashboard: Comfort, Sport of Advanced voor wie echt het onderste uit de kan wil halen.
Dankzij de Volvo kwaliteit ogen de stoelen er nog altijd vrij comfy uit. De oranje-bruine Atacama ledertrim zorgt bovendien voor een frivole tint in het strakke interieur. De andere interieuraanpassingen zijn al even subtiel (maar klassevol) als het exterieur: blauwe tellers, een iets kleiner stuurwiel en hier en daar wat R-logo’s.
De nieuwprijs van een Volvo S60 R bedroeg een kleine € 52.000 met voor dit exemplaar nog aan minstens 6.000 euro opties. Deze Volvo verandert voor een onderhandelbare 11.000 euro van eigenaar. Vandaag staan er wel reeds 192.100 km op de teller van deze S60 R uit 2005 die twee jaar geleden ook een nieuwe distributieriem kreeg. Ons hoedje af voor de eigenaar die de moeite deed om foto’s te maken op een toffe locatie!
Weet je zelf een toffe occasion staan die een plaatsje verdient in deze rubriek? Mail gerust door naar tom@autojunior.be.