Een nieuwe Mercedes A-Klasse betekent ook een nieuwe Mercedes CLA. En die zal al te bewonderen zijn op het Autosalon van Brussel.
Niet in de volle spotlights, maar achter de schermen in de zogenaamde Black Box. De nieuwe CLA beleefde haar wereldpremière op de CES innovatiebeurs eerder vandaag in Las Vegas. Naast de A-Klasse sedan blijft de CLA dus ook van de partij. Met 700.000 verkochte stuks was de vorige generatie dan ook een schot in de roos. Met de CLA kon Mercedes eindelijk meer jonge bestuurders aanspreken.
Het design is overduidelijk herkenbaar als CLA, al doen het profiel en de achterkant wel zeer fel aan de CLS denken. De Edition 1 op de foto’s heeft enkele uitgesproken oranje accenten zoals de lijn op de achterbumper en de uitlaten. Enkel tijdens het eerste productiejaar zal de CLA als Edition 1 beschikbaar zijn. De breedte nam met meer dan 5 cm toe, al komen de spiegels wel minder uit de koets zodat het geheel toch 33 cm minder breder is dan de voorganger. De lengte nam dan weer met 4,8 cm toe.
Het interieur is zo goed als gelijk aan dat van de nieuwe A-Klasse. Strak, veel sfeerverlichting en vooral veel oranje accenten bij de Edition 1. Maar vooral de (optioneel) volledig digitale cockpit, het ‘zwevende’ dashboard en de ‘Hey Mercedes’ MBUX user interface die nu ook bewegingen in het interieur herkent. Met handbewegingen de interieurverlichting bedienen, een vanzelf oplichtende ruimte wanneer je in het duister iets op de lege passagierstoel zoekt … teveel om op te noemen. Het systeem kan nu ook veel complexere vragen aan en omvat ook actualiteit rond sport en tevens algemene kennis om discussies onder de passagiers te vermijden.
Bij haar lancering zal de nieuwe CLA enkel verkrijgbaar zijn als 250 benzine, maar al snel volgen lichtere benzine en dieselmotoren. De CLA 250 kan rekenen op een vermogen van 225 pk, en 350 Nm koppel. De nieuwe CLA, die tevens bomvol rijassistentie technologie zit uit de S-Klasse, is beschikbaar vanaf mei.