Na 7 productiejaren is de opvolger voor de GLK klaar. Die gaat voortaan onder naam GLC door het leven en verliest zijn wilde looks.
De looks van die GLK waren op zijn minst speciaal te noemen. Niet veel mensen waren er wild van, maar de GLK zorgde wel voor een karaktervolle noot in het segment dat gedomineerd werd door grijze muizen à là Q5 en X3. Ondanks het ‘moeilijke’ design zijn er sinds de productiestart in 2008 van de GLK 540.089 exemplaren gebouwd in de fabriek in Bremen.
Mercedes gooit met de GLC het stuur compleet overboord en de looks liggen volledig in de lijn met de nieuwe design stijl van Mercedes. De GLC is bovendien een flink stuk groter dan de GLK en deze groeischeut zorgt effectief voor opvallend meer ruimte voor zowel voor- als achterpassagiers.
Bij de lancering later dit jaar zullen twee dieselvarianten (GLC 220 d met 170 pk en de GLC 250 d met 204 pk) en één benzinemotor (GLC 250 met 211 pk) beschikbaar zijn. Alle versies komen standaard met 4MATIC en automatische 9 versnellingsbak. Ongetwijfeld volgen er later kleinere en misschien ook wel grotere motoren met of zonder 4MATIC. Zeker is alvast de komst van een plug-in hybride versie (GLC 350 e) met een gecombineerd vermogen van 327 pk en een fiscaal interessante uitstoot van 60 g CO2/km.
De GLC wil de sterke terreincapaciteiten van de GLK in ere houden en Mercedes maakte die meteen duidelijk door een met modder besmeurde GLC op de perspresentatie mee te brengen. Ook de opvallend grote wielkasten dragen bij tot de stoere looks en terreincapaciteiten. Uiteraard is de veiligheidsuitrusting naar Mercedes-gewoonte volledig met allerhande actieve hulpsystemen die ongevallen proberen te voorkomen en ook de passieve veiligheid is compleet. Ook comfort staat hoog op het prioriteitenlijstje van de GLC. Als optie kan gekozen worden voor continue variabele luchtvering (AIR BODY CONTROL) wat de GLC alvast uniek maakt in zijn klasse en dus zeker het comfort ten goede zal komen.
Wie al een GLC wil configureren kan terecht op de Duitse Mercedes website.