BMW’s nieuwste 5-serie is intussen al geruime tijd bij de dealers en je moet al hard je best doen om ze te ontwijken in ons straatbeeld. Maar wie 5-serie zegt denkt ook meteen aan de bandenrokende M5. Of toch niet…
Als neusje van de zalm had BMW tot voor kort de M550i X-Drive in het gamma die met 462 pk en 650 Nm het dichtste is wat bij een M5 kon komen. Deze light-M gaat van 0-100km/h in 4,0 seconden wat toch 0,3 seconden sneller is dan de vorige generatie M5 die met 560 pk ook al geen doetje was. Enkel de M5 30 Jahre Edition was sneller maar amper 0,1 seconde.
Nieuwe M5
De nieuwe BMW M5 komt de de M550i versterken, en hoe! De supersedan sprint in 3,4 seconden naar 100 km/h en 7,6 seconden hierna zit je al aan 200 km/h om vervolgens door te vlammen tot een Duitse 250 km/h. Indien dit niet snel genoeg is kan je het M Drivers Package aanvinken op de optielijst en dan kan je doorblazen tot 305 km/h. München lepelde hiervoor een herwerkte versie van hun 4,4 liter biturbo V8 in de M5 die nu 600 pk en 750 Nm naar alle vier de wielen stuurt. Inderdaad, je leest het goed. Vierwielaandrijving in een M5, de wereld is officieel om zeep.
xDrive!?
Ondertussen laat BMW ons proeven van de nieuwe Überfünfer maar op voorhand waren we een beetje bang. Zal de M5 zijn geprezen achterwielaandrijving moeten omwisselen voor een veiligere vierwielaandrijving? Kort voor de introductie werden alle gemoederen gesust wanneer je een prototype een rookgordijn zag aanleggen op het circuit. Ja er is xDrive, maar daar eindigt het verhaal niet.
Het grote verschil zit hem dus in de aandrijflijn. Waar de M5 het altijd al moest doen met achterwielaandrijving krijgt de M5 G30 standaard M xDrive. De ingenieurs van BMW weten natuurlijk ook wel dat eigenaren wel eens een streepje rubber op het asfalt schilderen dus hebben ze net als de Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+, een drift-modus ingebouwd waarbij al het vermogen exclusief naar de achterwielen gaat. Je hebt drie keuzes: 4WD voor wanneer mama de M5 neemt om naar de supermarkt te gaan, 4WD Sport wanneer papa de kinderen heeft afgezet en via een mooi stukje weg naar huis terug keert en 2WD om als een volleerde coureur rookgordijnen aan te leggen.
Interieur
BMW heeft opnieuw haar uiterste best gedaan om van de nieuwe M5 zowel de perfecte zakenmansauto als Autobahnstormer te maken. De materialen zien er net dat stukje fijner uit en het geheel oogt uitzonderlijk strak. De startknop en de M1 en M2 knoppen die de vooraf geprogrammeerde rij-instellingen oproept zijn nu ook in het felrood.
Ok je bent overtuigd? Wel dan zal je wel nog even moeten wachten. Je kan in september je M5 bestellen maar leveringen starten pas in het voorjaar van 2018. De M5 trapt af met een gelimiteerde First Edition die net geen 20.000 euro meer kost dan de standaard M5. Deze kan je herkennen aan de donkerrode Metallic lak. Indien je de (hoogstwaarschijnlijk hoge) prijs van de nieuwe M5 niet aankan kan je hem ook aan de tand voelen op de nieuwe racegame van Need For Speed.
Afwachten of de nieuwe BMW M5 opnieuw harten kan veroveren ondanks zijn vierwielaandrijving. Wellicht wel … Van ons krijgt hij alvast een warm onthaal!
Tekst: Elias Lareu van Speed Spots.
[button-blue url=”https://www.facebook.com/AutoJuniorBelgium/” target=”_blank” position=””]Like AutoJunior op Facebook[/button-blue][divider_top]