Wie Audi denkt, denkt A6 Avant. De Audi A6 Avant is de rots in de branding van het Audi gamma. Met een A6 Avant kan je niet sukkelen. In Genève konden we al kennis maken met de A6 sedan, nu is het de beurt aan de praktische A6 Avant.
Net zoals de sedan krijgt de A6 Avant vrij opvallende achterste wielkasten. Ze moeten de quattro aandrijving onderstrepen. Dat belooft voor de komende RS6 Avant die tot voor kort de enige A6 was met opgeklopte wielkasten. Verder geen verrassingen voor het design, zowel buiten als binnen. Ook de nieuwe A6 Avant is een toonbeeld van elegantie. Belangrijk: het koffervolume varieert van 565 tot 1.680 liter. De A6 meet net geen 5 meter en Audi beweert dat er nergens in deze klasse zoveel ruimte is achteraan als in de nieuwe A6 Avant.
LED koplampen zijn standaard, voor de HD Matrix koplampen is het stevig bijbetalen. Semi-autonoom rijden inclusief autonoom van rijstrook veranderen is omvat in het City en Tour rijhulpsysteempakket. Een slimme cruise control houdt rekening met snelheidsbeperkingen, bochten, rotondes en zelfs de routebegeleiding. We geven nog mee dat alle motoren met een mild-hybride systeem zijn uitgerust. De startmotor werkt zo ondermeer als generator en weet tot maximaal 12 kW te recupereren tijdens het remmen en stuurt deze naar een afzonderlijke batterij. De nieuwe A6 kan zo freewheelen met uitgeschakelde motor tussen 55 en 160 km/h. Het start-stop systeem kan al tussenkomen vanaf 22 km/h.
Een optie die het sportieve karakter van deze break moet onderstrepen is de vierwielsturing. De draaicirkel wordt zo verkleind tot amper 11,1 meter. Zelfs voor de ophanging is er keuze uit vier configuraties: stalen veren, sportophanging, ophanging met gestuurde schokdempers en adaptieve luchtvering met gestuurde schokdempers. Het Electronic Chassis Platform (ECP) staat in voor de vierwielsturing en het sportsperdifferentieel dat elke wiel een aangepast aandrijfkoppel bezorgt.
Laat die nieuwe RS6 maar komen!