De nieuwe Audi A4 wordt gezien als één van de belangrijkste nieuwkomers dit jaar. De looks van de nieuwe A4 zijn volledig in de lijn der verwachtingen maar daarom niet minder geslaagd. Wij zijn vooral fan van de schitterende tellerpartij die net zoals bij de Audi TT volledig digitaal kan.
De vernieuwde A4 (interne codenaam B9) ziet er een stuk scherper uit dan zijn voorganger (B8). Geen getreuzel bij Audi ditmaal, want ook de A4 in Avant vorm wordt meteen voorgesteld. Audi speelt al ruim 40 jaar mee in het zogenaamde B segment en kan dus geen scheve schaats veroorloven. Voor de A4 was dat met de Audi 80 die goed was voor vier generaties sinds 1972.
Hoog op de prioriteitlijst bij het ontwikkelingswerk was een zo laag mogelijke CO2 uitstoot. Dat zien we direct terug in de officiële cijfers: de 2.0 TDI Ultra met 150 pk heeft een gemiddelde CO2 uitstoot van amper 95 g per km en een officieel verbruik 3,7 liter diesel per 100 km. De Avant doet daar 4 gram bij. Deze knappe waarden zijn te danken aan een uitzonderlijk goede stroomlijn en een gewichtsreductie tot 120 kg t.o.v. het vorig model.
Ook Audi lijkt weg te stappen van inklapbare infotainmentschermen en in navolging van BMW en Mercedes gaat Audi volledig mee in de tablet-look. Een inklapbaar scherm is nu eenmaal een stuk duurder. Het 12,3 inch grote scherm maakt deel uit van de optionele “Audi Virtual Cockpit” die alles zo overzichtelijk mogelijk op de juiste plaats probeert weer te geven.
Ongetwijfeld volgen ‘S’ en ‘RS’ afgeleiden, maar voorlopig is de 3.0 TDI zescilindermotor met 272 pk de krachtigste A4. De nieuwe A4 is bestelbaar vanaf de herfst.