Je hebt altijd graag gereden in een break. In je jonge jaren begon je met een Ford Focus Wagon, daarna ging je naar een Volkswagen Passat Variant. Doorheen de jaren waagde je de sprong naar Duitse premium in de vorm van een Mercedes-Benz C-klasse Estate maar intussen begint je rug stilaan moeilijk te doen. De tand des tijds eist niet alleen z’n tol op een auto maar ook op de mens. Maar wat nu? “Nee zo’n SUV wil ik niet.” En zo’n MPV dan? “Zeg, ik ben nog geen 70 jaar he.” Was er maar gewoon een auto zoals m’n C-Klasse maar dan iets hoger. Ja hoor, je hoort hem al komen. Die is er vanaf nu. De C-Klasse All Terrain is er ook om deze kleine niche op te vullen.
All Terrain
De C-Klasse All-wateuh? De All Terrain. Komt dit je als klant van een C-Klasse niet bekend voor, dan kan dit best. De All Terrain behandeling was namelijk nog nooit beschikbaar voor dit model. Enkel de hogergeplaatste E-Klasse kon hiermee uitgerust worden. Wat houdt dit dan in? Eerst en vooral stellen we je gerust, je hebt nog steeds de keuze uit een diesel- of benzinemotor. Aan de benzinekant hebben we de C 200 mild-hybride met een 1,5 l viercilinder die 204 pk sterk is en op bepaalde momenten een boost van 20 pk ontvangt van de startgenerator aangedreven door de 48 Volt batterij. Voor de liefhebber van de zelfontbranders is er de C 220 d die een 2,0 l turbodiesel met 200 pk voorziet en ook opnieuw ondersteund wordt door een 20 pk sterke startgenerator. Beide motorisaties zijn standaard gekoppeld aan het 4MATIC vierwielaandrijvingssysteem van Mercedes-Benz. Vanaf hier wordt het interessant.
De All-Terrain staat namelijk 40 mm hoger op z’n poten dan je huis-tuin-en-keuken C-Klasse Estate. Buiten de hardware is ook de software aangepast want hij krijgt nu bovenop de standaard rijmodi ook twee dedicated offroad modi in de vorm van Offroad en Offroad +. De eerste is vooral bedoeld om de modderbaantjes, gravel- en zandwegen meester te kunnen, terwijl de Offroad + hier ook nog de Hill descent control system aan toevoegt. Tijdens het rijden kan je in deze modi op het offroad-display verschillende parameters raadplegen op het centrale scherm. Met daarop het stijgings- of dalingspercentage, de stuurhoek, de geocoördinaten en een kompas etc. Verdeling van de krachten wordt variabel ingesteld met max 55% achteraan en max 45% kracht naar de vooras. Verder wordt het ESP wat soepeler alsook de gasrespons iets relaxer.
Van buitenaf is de All Terrain gemakkelijk herkenbaar door z’n eerdergenoemde hogere rijhoogte. Verder rolt hij op een bespoke All Terrain velgenset. De grootste weggever zijn de extra tupperware beschermplaten rond de wielkasten en bumpers. Neem je hem in het zwart dan valt dit uiteraard een pak minder op. Dit lijkt op het eerste zicht weinig te helpen maar bij vlot rijden over een met kiezelsteentjes belegd pad helpt het wel goed tegen steenslag.
Gaan veel mensen die extra terreincapaciteit ten volle benutten? Laat het me anders stellen. Benutten mensen een G-Klasse z’n onmetelijk goede terreincapaciteiten? Nee inderdaad. Maar het net iets stoerdere uiterlijk in combinatie met de minieme hogere instap van de C-Klasse All Terrain helpen het appeal toch wel om mensen in de klassieke Estate te houden.
Das best.
Hoe modderig het buiten ook wordt, binnenin is het Mercedes-Benz luxe en comfort die de klok slaat. We gaan hier niet te uitgebreid meer op in aangezien we al de C-Klasse Estate gereviewed hebben. Het algehele design van de cabine ademt luxe en stijl. Dit mede geholpen door de opnieuw prachtige sfeerverlichting die we ook in onze review van de CLA Shooting Brake aangekaart hebben. Van de mooie ventilatieroosters tot het paneeltje voor de stoelverstelling op de deur. Nagenoeg elk oppervlak is bekleed of uitgevoerd in een hoogwaardig materiaal. We kunnen plaatsnemen in comfortabele stoelen die bekleed zijn met siennabruin Arteco namaakleder. Hoe comfortabel de stoelen ook zitten. We konden maar moeilijk een goede zitpositie vinden. Ondergeschrevene heeft nogal een lange borstkas, wat resulteerde in een zitpositie waar ik zelfs op de laagste stand nog bijna met m’n hoofd net het dak niet raakte. Dit gaf een wat beknepen gevoel achter het stuur. Iets waar ik bij een BMW 3 Reeks Touring nooit een probleem mee had. Die laatsten staan dan ook bekend om altijd een lekker lage zitpositie te kunnen bieden.
Achterin daarentegen kan je als volwassene van 1m90 comfortabel plaatsnemen. Het grote panoramisch schuifdak helpt ook om het ruimtegevoel hier te versterken. De kofferruimte is met z’n 490 l zeer ruim en voldoende. De 40 mm extra veerweg in combinatie met de dikkere bandwang zorgen voor een uiterst comfortabele ophanging die drempels met alle gemak wegwerkt.
Technologie
De kritiek van journalisten bij de vorige C-Klasse rond het scherm dat “een opgeplakte tablet leek” heeft Mercedes-Benz ter harte genomen en dit nieuwe MBUX-systeem is nu veel mooier in het interieur geïntegreerd. Niet alleen is het mooi ingewerkt, het functioneert ook erg goed! Mercedes heeft lang in de schaduw moeten staan van BMW die met hun iDrive systeem alle prijzen wegkaapte, maar met dit laatste systeem steken ze duidelijk naar de kroon in München. Hoewel de draadloze AndroidAuto perfect werkt, waren we vaak zelfs geneigd om het systeem zelf te gebruiken. De menustructuur is mooi en redelijk logisch en de voicecommands verlopen nagenoeg altijd correct. Volledig foutloos is het op enkele details na. Zo is er nergens een rechtstreekse toets op het stuur te vinden om naar het volgende liedje te gaan. Je kan via submenu’s op het bestuurdersdisplay of het centrale display uiteindelijk wel deze actie uitvoeren, maar nergens is er een echte snelle toets om dit te doen.
Als we het dan toch over knoppen hebben neem ik er graag even het stuurwiel bij. Mooi samengesteld uit zwart leder en aluminium, maar helaas ook uit niet minder dan 18 knoppen, waarvan sommigen meerdere functies hebben en anderen touch sensitief zijn. Een snel manoeuvre doen met het stuur resulteert al snel in een ongewilde actie van één van deze knoppen. Frustratie is een goede manier om het gevoel te omschrijven als je voor de 3e keer die dag één van deze knoppen per ongeluk aangetikt hebt. Waar we niet over te klagen hebben daarentegen is het display net achter het stuurwiel. Dit bestuurdersdisplay is heel helder en makkelijk afleesbaar en bovendien heel erg personaliseerbaar. Hier kan BMW zeker nog een puntje aan zuigen. Helder, instelbaar en duidelijk!
In de middenconsole, mooi weggewerkt onder een schuifpaneel, vinden we een groot vak waar we onze smartphone draadloos kunnen opladen, plek hebben voor de autosleutel kwijt te kunnen, plus twee bekerhouders. Ligt alles op z’n plaats, dan schuif je dit gewoon dicht en hoef je niet op je rommel neer te kijken tijdens het rijden. Handig!
Het comfort van diesel rijden
Onderweg zijn we erg onder de indruk van de nieuwe generatie diesels van Mercedes-Benz. De 2,1 liter diesel in de vorige generatie was zelfs bij halfgas erg luid en het klonk alsof die op kiezelstenen draaide in plaats van op diesel. Deze nieuwe generatie dieselmotor komt uit de ‘Family of Modular Engines’ van Mercedes en we kunnen alleen maar zeggen dat het duidelijk een grote stap vooruit is. Bij starten klinkt hij mooi gedempt en geraffineerd en pas bij harde acceleratie komt er een kleine dieselronk tot in de cabine, maar zelfs dit blijft zeer beperkt.
Het is al zeker enkele maanden geleden dat ik persoonlijk nog een diesel testwagen gereden had en ik was compleet vergeten hoe heerlijk het is om te surfen op die golf van koppel die nagenoeg overal aanwezig lijkt te zijn. Hoewel een benzine-hybride comfortabel rijden is kan zogoed als niks tippen aan het gemak waarmee een moderne diesel je halfgas helemaal van onder in de toeren al zoveel trekkracht kan leveren. Dit in combinatie met het mildhybride systeem dat de motor al uitschakelt bij het uitbollen geeft je een echt gevoel van gemak en comfort. Pluspunt, de airco blijft koude lucht geven, ook al is de motor uitgeschakeld tijdens dit coasten. Vaak draait de aircopomp aan de motor en als die uitgaat, valt ook de airco weg. Niet bij deze mildhybride dus. Het zijn kleine details maar dit maakt soms wel het verschil.
De 9-traps automaat is perfect ingesteld om van het eerdergenoemde koppel goed gebruik te maken en schakelt nooit onnodig op of neer. Enige puntje van kritiek die we konden vinden was dat de automaat wel erg veel tijd nodig had om van D naar R te gaan wat even snel parkeren een gedoe maakt. Het grootste pluspunt dat we nog niet vernoemd hebben is uiteraard het meest voor de hand liggende bij een diesel: het verbruik. Ben je erg kalm met het gaspedaal kan je zomaar even de opgegeven cijfers halen! Wij hadden ritten met een gemiddeld verbruik van amper 5 liter wat resulteerde in een ongelofelijke range van meer dan 1.350 kilometer op één tank! Over hypermilen gesproken…
Conclusie
We sluiten graag af met twee vragen. Eerste bedenking: Is dit een goede auto? Daar hoeven we niet lang over na te denken. Ja! De C-Klasse Estate is ruim, rijdt zeer goed maar ook comfortabel, is modern binnenin, maar ook luxueus. Tweede vraag. Als de C-Klasse dan zo’n goede auto is, is de All Terrain dan wel een echte meerwaarde? Dit is persoonlijk. Voor de test leek het me een overbodige lijn. Waarom zou je een Estate nemen en die dan een klein beetje hoger zetten en plastic tegen de zijkanten plakken. Maar de extra hoogte zorgt in realiteit voor een klein beetje hogere instap en de hogere rijhoogte zorgt voor een comfortabelere rit, alsook het makkelijker nemen van drempels. Wat met die plastic platen aan de zijkant en rond de wielkasten dan? Wel die lijken inderdaad iets minder mooi dan een fancy AMG-line bumperpakket. Maar agh, het is nog steeds beter dan in een bombastische SUV rond te rijden denk ik dan weer. Maar misschien druk ik dan mijn persoonlijke mening te hard door…
Auto | Mercedes-Benz C 220 d All Terrain |
Motor / Batterijcapaciteit | 1.992 cc 4-in-lijn turbodiesel |
Maximum vermogen | 200 pk + 20 pk EQ Power boost bij 4.200 rpm |
Maximum koppel | 440 Nm + 200 Nm EQ Power boost tussen 1.800 en 2.800 rpm |
Overbrenging & transmissie | 4-MATIC & 9-trapsautomaat |
0-100 km/h | 7,8 s |
Topsnelheid | 231 km/h |
CO2 uitstoot | 129 g/km (WLTP) |
Normverbruik | 5,2 l / 100 km |
Testverbruik | 5,6 l / 100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 58.806 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 68.910 |
BIV | € 715,09 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 529,77 |