CLA 250 e

Mercedes-Benz CLA 250 e Shooting Brake – Rijtest

Mercedes kwam in 2011 met de opvolger van de eerste generatie CLS. Een grote stijlvolle vierdeurs coupé. Maar in tegenstelling tot de eerste generatie kwam hij iets later ook als praktische estate: De Shooting Brake. De term stamt eigenlijk uit de 19e eeuw. Een brake was origineel een woord dat gebruikt werd voor een kar die getrokken werd door paarden tijdens de jachtrijk. Dit verklaart ook meteen het “shooting” gedeelte van de naam. Wanneer paarden vervangen werden door de verbrandingsmotoren bleef de naam hangen.  Nu 10 jaar na de CLS Shooting Brake bevinden we ons in de CLA Shooting brake die hetzelfde recept gebruikt maar toepast op een lager prijspunt. Je neemt de vierdeurs coupé, plakt er een estate-achterklep op, maar behoudt de vloeiende lijnen.

Slank

De Mercedes-Benz CLA staat op hetzelfde modulair platform dat ook gebruikt wordt voor bijvoorbeeld de A-Klasse en de B-Klasse. Natuurlijk is het geen copy-paste met een mooiere snoet, maar zijn er wel degelijk verschillen. Mercedes positioneert de CLA als de sportieve en stijlvolle broer van de A-klasse Sedan en ook in het rijden moet hij zich zo gedragen. Daarom is de CLA maar liefst 6 cm breder dan de gewone A-klasse. Niet alleen oogt hij daardoor een stukje agressiever, hij stuurt er vooral een stukje strakker door. Verder valt de aflopende daklijn op die, ondanks dat dit een estate-variant is, nog steeds duidelijk aanwezig is in het design. Waar de vorige CLA nog grote “gevulde” lichtunits had, koos Mercedes ervoor om deze CLA weer in lijn te trekken op vlak van design met de andere modellen.

Voor het nieuwe model kozen ze voor een slanke koplamp. De iets andere positionering en het extra LED-streepje geven hem dan toch weer een iets eigenwijzere snoet dan de A-klasse. Het zit hem in de details maar in mijn ogen is dit een geslaagd design. Bij de onthulling van de A-klasse stond ik persoonlijk erg sceptisch tegenover de nieuwe designrichting die Mercedes-Benz insloeg maar met deze CLA Shooting Brake raken ze echt de sweet spot. Waar de kont van de Coupé te hoog lijkt te staan en de A-klasse een neus heeft die wat te laag lijkt voor een te hoge compacte cabine maakt deze CLA het best gebruik van de lage lange neus. De lange lijnen kunnen ditmaal echt doorlopen tot helemaal op de kont waar we achterlichten vinden die wel erg veel op die van de nieuwste CLS lijken. Als totaalpakket vind ik de CLA Shooting Brake het meest geslaagd.

Qua dimensies is het verschil toch ook opmerkelijk tussen de nieuwe en de oude CLA. Met zijn 4,69 m, 1,8 m en 1,4 m (lxbxh) is hij al iets langer (48mm) en breder (53 mm). Het is echter vooral in de wielbasis waar de extra 30 mm noodzakelijk waren om het comfort op de achterbank te verhogen. Intussen kan ik met mijn 1m 85 perfect achter mezelf zitten. Reken daarbij het armsteuntje dat in de achterleuning verwerkt zit en je zit goed om comfortabel uren op de achterbank te vertoeven.

De Shooting Brake focust dus, zoals de naam suggereert, vooral op de extra ruimte die hij biedt ten opzichte van de Coupé variant. De kofferruimte groeit (bescheiden) met zo’n 45 liter extra naar een totaal van 505 liter met de zetels in plaats. Een extra pluspunt van de Shooting Brake is dat hij, in tegenstelling tot de Coupé, de zetels ook kan platgooien. Hierbij groeit de ruimte tot een forse 1.370 liter. Dit is meer ruimte dan bijvoorbeeld een BMW 3 Reeks Touring. Wel opmerkelijk aangezien de CLA in een lager segment gepositioneerd staat. Een kanttekening die we hierbij wel moeten maken is dat, als je voor de hybridevariant kiest, je 55 liter aan bagageruimte moet inleveren ten goede van de accu’s. Waar je bij de GLC dan een extra bult in de kofferruimte krijgt, is de accu bij deze CLA mooi ingewerkt. Dus daar heb je alvast geen last meer van.

Poolwit

De CLA die wij meekregen was uitgevoerd in het Poolwit met de AMG-line. Hierbij zakt de rijhoogte van de standaard comfortophanging met 15 mm. Verder krijg je een keuze uit sportiever ogende velgen en zijn zaken zoals de sportstoelen en AMG-interieurmatjes standaard aanwezig. Onze CLA stond op de prachtig zwartgelakte 19 inch Multi-spaaks velgen die deel uitmaken van het Night pakket. Hierin zitten ook andere zaken zoals de zwarte spiegelkappen en de zwarte ruitomlijstingen in verwerkt.

De Shooting Brakes van weleer werden vroeger enkel gereden door de rijksten der aarde. De CLA moet luxe dus hoog in z’n vaandel dragen om de naam waardig te zijn. Bij het instappen vallen ons de stijlloze ramen al meteen op en ook de verlichte instaplijsten. We nemen plaats in de sportzetels die deel uitmaken van de AMG-line. Eerste impressie is dat deze een wel erg harde zitting en leuning hebben. Het is absoluut niet een zetel die je moet kiezen wanneer je comfort op nummer 1 hebt staan. Ze houden je wel goed op je plaats tijdens sportiever sturen. Voor ons hebben we een prachtig vormgegeven driespaaks multifunctioneel sportstuur dat bovendien in nappaleder uitgevoerd is.

Een zaak die ons al een enige tijd op de maag ligt zijn de hoeveelheid knoppen aanwezig op het stuur. 18 bedieningsmogelijkheden op 1 stuurwiel is simpelweg te veel. Tijdens een snel maneuver waarbij je de palm van je hand gebruikt om snel het stuurwiel te laten draaien, resulteert dit vaak in een andere radiozender of een verandering van de tellers na een swipe over de touchpads. Het stuur is erg mooi vormgegeven maar we zijn aan het plafond van het aantal knoppen gekomen denken we. De versnellingshendel aan het stuur blijft een handigheid. Alleen wat jammer dat deze hendel uit een wel erg goedkoop plastic gemaakt is. Dit kleine detail kon zeker beter. De tellerpartij is geen setje simpele analoge tellers maar een 10,25 inch high-defenition display. Het infotainmentscherm kan optioneel eveneens geüpgraded worden naar een 10,25 inch display. Standaard zijn deze schermen 8 inch groot.

Het nieuwe MBUX-multimediasysteem is een enorme sprong voorwaarts ten opzichte van het vorige systeem, wat te vinden was in de CLA. De knullige draaiknop is vervangen door een touchpad en het centraal scherm dat wel een opgeplakte tablet leek, is ook vervangen door een mooi geïntegreerd scherm. Ons enige puntje van kritiek is de structuur van het menu. Waar je bij iDrive van BMW alles snel kan vinden, moet je bij de Mercedes soms net te veel scrollen en zoeken. Scrollen via de touchpad is vaak ook niet zo nauwkeurig, waardoor je al snel je doel voorbij bent. Je kan het scherm als touchscreen besturen om zo nauwkeuriger te werk te gaan maar ook dit gaat tijdens het rijden niet altijd even soepel en je eindigt dan bovendien met vingerafdrukken op je scherm… Het is alsof Mercedes dit wist want ze voorzien nog 2 manieren om met het scherm te communiceren. De eerste mogelijkheid is via de Touch-Control Buttons op het stuurwiel. De tweede manier is simpelweg je persoonlijke assistent aanspreken met de woorden “Hey Mercedes”.

Radio Maria

Spraakbesturing is bij veel merken niet hun sterkste punt. Vroeger kon “navigeer naar Mariakerke” al snel begrepen worden als “radio Maria”. Bij dit nieuwe MBUX-Multimediasysteem heeft Mercedes het volgens ons eindelijk in de vingers. Ze presenteren het systeem LINGUATRONIC dan ook vol trots als een systeem waar je mee praat. Je geeft het geen vooraf bepaalde opdrachtlijn maar communiceert ermee alsof je tegen iemand fysiek praat. Ondanks de West-Vlaamse tongval van ondergeschrevene zijn we nooit bij “radio Maria” geëindigd en stond de navigatie ook nooit naar Oma in Noorwegen. Ook gaan ze ditmaal verder dan enkel de navigatie of radiobediening. Met het zinnetje “Hey Mercedes, ik heb het koud” reageert de auto meteen met “ik verhoog de temperatuur met 2 °C”.

De cabine van de CLA heeft een moderne luxueuze indruk. Het dashboard is ingedeeld in verschillende verdiepingen waarop de twee infotainmentschermen gemonteerd zijn. Het materiaalgebruik is, buiten de eerdergenoemde versnellingshendel, van hoogstaand niveau. Wat ook zeker noemenswaardig is, is de sfeerverlichting in deze CLA. Als inzittende krijg je (optioneel) de keuze uit 64 verschillende kleuren of 10 thema’s die verscheidene kleuren combineren. Niet enkel zijn er LED’s in de voetcompartimenten aanwezig en op het dashboard, ook in de deuren en zelfs de ventilatieturbines zijn verlicht. Een leuke gimmick bij deze laatste zijn de kleurveranderingen bij het veranderen van de temperatuur. Verhoog je de temperatuur, dan kleurt je turbine rood, verlaag je ze, dan kleurt het blauw.

Onderweg

Genoeg droge specs. We gaan de weg op. De Shooting brake variant van de CLA komt standaard met de Multi-link achteras. Dit in tegenstelling tot de starre achteras die standaard op modellen zoals de CLA Coupé en de B-klasse te vinden zijn. Dit geeft de auto een veel nettere wegligging en ook het comfort neemt aanzienlijk toe. Bij een Multi-link ophanging kunnen de wielen elk onafhankelijk inveren, zonder het andere wiel te beïnvloeden. Een starre achteras daarentegen is, zoals de naam het zelf al zegt, een verbindingsstuk die de beide wielen met elkaar verbindt. De ophanging doet een fantastische job om elke oneffenheid en geluid weg te filteren voor de inzittenden en maakt voor ons persoonlijk de optionele adaptieve dempers overbodig.

Een hybride aandrijving is altijd een erg leuke manier van rijden en ook dit keer is het heerlijk vertoeven achter het stuur. De CLA die we hier bij ons hebben is de 250 e . Dit betekent een 1,3 l turbobenzine viercilinder onder de kap met 160 pk. Deze staat er niet alleen voor want krijgt ondersteuning van een 103 pk sterke elektromotor wat voor een totaalvermogen van 218pk en 450 Nm zorgt. Genoeg om deze ruim 1.500 kg zware stationwagen in 6,8 seconden naar de 100 km/h te duwen. Wil je een zo laag mogelijk verbruik? Dan zet je de auto in de Eco-modus en zo combineert hij de verbrandingsmotor en de elektromotor om zo zuinig mogelijk te kunnen rijden. Zo kan je in deze CLA over een rit van 80 km zowaar een verbruik van 1,2 l/100km scoren. Exact de verbruikscijfers die Mercedes opgeeft voor deze wagen dus! Een opgegeven range van de accu is 69 km en ook dit cijfer haalden we moeiteloos.

Wanneer de accu bijna leeg is kan je de CLA in de Battery-level Modus selecteren. Zo houdt de wagen het accupercentage zelf in de gaten en wanneer dit zou zakken dan schiet de verbrandingsmotor tot leven om zo het percentage opnieuw op te tillen. Ideaal wanneer je de accu wil sparen voor een later geplande stadsrit in pakweg Kortrijk centrum. In deze modus kijkt de auto ook vooruit en wanneer je bij het naderen van een kruispunt het gaspedaal loslaat zullen de elektromotoren automatisch beginnen regenereren. Wanneer je uitbolt op een gewone weg, doet hij dit niet tenzij je zelf het rempedaal indrukt. Een mogelijks nadeel aan deze hybridelijn is de kleine benzinetank die maar 35 l per keer kan slikken. No harm done vonden wij, want de elektrische range is vaak voor velen voldoende om de dag rond te raken. Doe je iets meer kilometers dan kan je met ons gemiddeld testverbruik van ongeveer 5 liter per 100 km toch nog ruim 600 km uit 1 tank halen.

Plannen rond het opladen van de accu is bij deze hybride de sleutel tot de lage verbruiks-cijfers. Hiervoor kan je gebruikmaken van de “Mercedes me” app. Hierop kan je zaken zoals je ritgegevens terugvinden en kan je vele instellingen op de app beheren. Maar wat vooral interessant is, dat is het menu rond het opladen van de CLA 250 e. Hier kan je het actuele accupercentage zien, de oplaadsnelheid, het uur wanneer de accu volledig opgeladen is enz.

Gaan we de autosnelweg op, dan wordt de CLA een rustige reiskompaan die in comfort-modus soepel overschakelt tussen de elektromotor en de verbrandingsmotor. Even snel iemand inhalen is wel plots een moeilijke opgave geworden voor de 8-traps DCT. Deze heeft echt enkele seconden nodig vooraleer er wel degelijk reactie komt. Wat ons duidelijk opviel was het rempedaal. Het overschakelen tussen het regeneratief remmen en de echte remmen is duidelijk voelbaar. Het geeft een wat onzeker gevoel en went wat moeilijk.

Verwacht geen al te sportieve genen te vinden in het DNA van deze CLA. Let op, ben je gehaast om je afspraak te halen? Verander het karakter van de auto met de DYNAMIC Select knop naar de Sport-modus en hij strekt de benen en houdt zich klaar voor de spurt. Ook bochten mag je met het nodige vertrouwen ingaan want grip heeft de CLA 250 e ten over. Verwacht geen sportwagen maar hij kan duidelijk zijn mannetje staan. De enige domper op de feestvreugde zijn de flippers achter het stuur die ietwat non-responsive zijn. Het terugschakelen gebeurt toch niet altijd wanneer wij dit willen. Het mag gezegd worden dat ze prachtig afgewerkt zijn en in tegenstelling tot de VAG-producten van dit segment, uit echt metaal gemaakt zijn.

Prijskaartje

Al deze luxe en technologie heeft natuurlijk een prijskaartje. Je stapt in een CLA 180 Shooting Brake vanaf € 32.670 incl. BTW maar dit is dan wel een handgeschakelde wagen met 136 pk. De door ons getestte CLA 250 e Shooting Brake heeft een startprijs van € 46 343 incl. BTW. Onze testwagen was bovendien stevig voorzien van opties zoals het Premium Plus pakket (+ € 5.082), wat bijvoorbeeld het panoramaschuifdak, de sfeerverlichting en de Multibeam koplampen aanvult op de uitrusting van het Premium pakket. Dit omvat zaken zoals het Advanced sound system, de sfeerverlichting en de verwarmde memory zetels. Andere zaken zoals het AMG-line pakket ( + € 1.754,50) en het Night pakket (+ € 514,25) met de optionele velgen (+ € 1.149,50) werden ook aangevinkt op de optielijst. Het Burmester surround sound system (+ € 1.149,50 ) werd voor onze wagen overgeslagen. Het eerdergenoemde Advanced sound system voldeed voor ons ruimschoots. De augmented reality voor de navigatie (+ €471,90 ) werd dan weer wel geselecteerd. Na het instellen van de navigatie toont deze nieuwe techniek grafische navigatie- en verkeersinformatie in live beelden die de camera verwerkt in de voorruit maakt. Denk aan een pijl die zich richt naar de juiste afslag of een huisnummer die bij je bestemming verschijnt.

Conclusie

De CLA 250e Shooting Brake is een guilty pleasure waar we het bestaan zelf niet van wisten tot even geleden. Een vierdeurscoupé waarvan dan een Shooting Brake variant van gemaakt wordt, klinkt een niche die te klein is om een succes te kunnen worden. Maar met z’n prachtig interieur, rijgedrag en looks, wekt hij toch de aandacht. Met een beetje geluk denkt je onwetende buur zelfs dat je met een CLS Shooting brake komt voorrijden. Enkel jammer dat we opnieuw met een stevig prijskaartje te maken hebben voor een wagen op dit segment. Of bekijken we hem verkeerd en moeten we hem eigenlijk vergelijken met een BMW 330e Touring? Het lijkt allemaal ingewikkelder dan het is. Ons verdict is simpel: stap in, ga rijden en laat de wagen je overtuigen, want dat zal hij, als je het ons vraagt, zeker doen.

AutoMercedes-Benz CLA 250 e Shooting Brake
Motor/Batterijcapaciteit1.332 cc viercilinder turbobenzine Plug-in hybride / 15,6kWh
Maximum vermogen218 pk (160 pk verbrandingsmotor + 103 pk synchroonmotor)
Maximum koppel450 Nm
Overbrenging & transmissieVoorwielaandrijving & 8-traps DCT
0-100 km/h6,9 s
Topsnelheid235 km/h
CO2 uitstoot31 g/km (WLTP)
Normverbruik1,1 l / 100 km + 20,9 kWh / 100 km (WLTP)
Elektrisch normrijberijk69 km (WLTP)
Testverbruik4 l / 100 km + 8,5 kWh / 100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 46.343
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 58.430,90
BIV€ 45,56
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 94,84
Design
80
Interieur
80
Motor & Verbruik
75
Rijgedrag
75
Comfort
75
Prijs & Opties
70
Reader Rating106 Stemmen
51
Comfort
Looks
Modern interieur
Prijskaartje
Materiaalkeuze voor bepaalde elementen
76