Mclaren aast op Porsche met de nieuwe 570s

570s_ventura_orange_shot_06_hr

Mclaren is volop bezig met het uitbreiden van hun gamma. Een paar jaar terug konden we enkel genieten van de F1 terwijl ze nu 5 sportwagens in de aanbieding hebben. Met deze 570s voegen ze onderaan de ladder een instapmodel toe. De term instapmodel mag niet te letterlijk genomen worden want wat de 570s heeft, zoals de naam al laat vermoeden, 570 pk.

Het gamma van Mclaren kan nu in 3 series onderverdeeld worden. Ten eerste de Sports Series waarvan deze nieuwe 570s de eerste telg is. Juist hierboven heeft Mclaren de Super Series. Deze bevat de 650s en de 675LT. Ten slotte hebben ze de Ultimate Series deze bevat hun hybride hypercar, de Mclaren P1 (en de P1 gtr als je wilt).

05_mclaren570s_nylaunch

De 570s komt dus helemaal onderaan de Mclaren catalogus. Hij wordt voortgestuwd door een centraal gelegen 3.8 liter dubbele turbo V8. Deze levert, zoals eerder al vermeld, 570 pk bij 7400 toeren per minuut. Deze motor heeft ook een koppel van 600 Nm. Dit zijn aardige cijfers voor een instapmodel. Dit vermogen wordt via een 7-traps automaat met dubbele koppeling op de achterwielen gestuurd.  Hierdoor vliegt hij van 0 naar 100 km/u in amper 3.2 seconden en stuwt verder tot een indrukwekkende topsnelheid van 328 km/u. Bij een groot motorvermogen hoort natuurlijk ook een goede remkracht daarom krijg je standaard de carbon keramische remklauwen mee van Mclaren.

Deze prestaties worden mede mogelijk gemaakt doordat de 570s slechts 1.313 kilogram weegt. Dit doordat Mclaren gebruikt heeft gemaakt van het gloednieuwe, opnieuw uit koolstofvezel opgetrokken en slechts 80 kilogram wegende MonoCell II-chassis, dat er samen met het aluminium koetswerk en dito subframes voor zorgt dat de teller van de weegschaal zo laat blijft steken. Door dit lichte gewicht kan de 570s pronken met 434 pk per ton. In vergelijking met zijn concurrenten, de Porsche 911 turbo s en de Audi R8 V10 plus, heeft hij de beste waardes.

570s_blade_silver_shot_10_hr

 

Uiterlijk is de 570s duidelijk een Mclaren. We kunnen de nieuwe designtaal van Mclaren, die het eerst te zien was in de P1 en daarna overvloeide in de 650s, duidelijk terugvinden in de neus. We zien de gebogen lichtblokken met ledstrook die verwijzen naar het logo van Mclaren. Wat ook opvalt zijn de typische dihedrale deuren die we ook terugvinden in andere Mclaren modellen.

Binnenin vinden we een 7 inch groot touchscreen waarmee het infotainment systeem, IRIS genaamd bij Mclaren, bediend wordt. We vinden ook geen analoge tellers meer in het instrumentenpaneel, deze werden vervangen door een TFT scherm. Standaard krijg je van Mclaren ook sportzetels mee.

570s_blade_silver_shot_19_hr

Er is nog geen officiële prijs bekend maar als we kijken naar de prijs van de concurrentie, de Porsche 911 Turbo s en de Audi R8 V10 plus, mag je een prijskaartje verwachten van om en bij de 200.000 euro. De 570s wordt wereldwijd voorgesteld op het autosalon van New York.