Wat is luxe? Het lijkt een simpele vraag, maar het antwoord kan veel moeilijker in elkaar zitten dan je eerst zou denken. Is luxe altijd het nieuwste van het nieuwste ? Misschien is het wel het modernste met de meeste features? 40 jaar geleden betekende luxe iets geheel anders. Wanneer iemand in 1981 naar een Mercedes-Benz dealer ging en zich interesseerde in de W126 S-Klasse, dan waren opties en exclusiviteit bijkomstig. Één ding wist de koper zeker. Deze auto is beter in elkaar geschroefd dan welk ander merk ook en zal op en top betrouwbaar zijn. De jaren dat een Mercedes-Benz moeiteloos 300.000 km deed zonder enige zware problemen zijn al even voorbij. Elk merk focust zich liever op de beste soort massage te programmeren in hun wagen of die te voorzien van de nieuwste snufjes. Betrouwbaarheid zoals vroeger is vervangen door onderdelen die net lang genoeg meegaan tot de garantieperiode ten einde loopt. Maar misschien is er toch nog een merk dat dit hoog in het vaandel draagt. En daar schuiven we de Lexus LS 500h even naar voor. Wat heeft de Lexus LS ons te bieden in zijn versie van luxe.
Het nieuwe model is het vijfde in een lijn van prestigieuze wagens, die in 1989 werd ingeluid door de LS 400 berline, de auto die Lexus op slag een plaats gaf in het luxesegment. Wanneer je de businessparking hier in de Benelux bekijkt, is er veel kans dat je een samenraapsel van BMW 7 Reeksen, Mercedes-Benz S-Klasses en Audi A8’en zal vinden. De Lexus LS wordt niet vaak gekozen door de CEO’s, maar misschien hebben ze gewoon nog niet ontdekt wat ze missen. Bij de aankoop van dit type auto kijken velen naar het fiscale plaatje, de looks, status en vooral de features in het interieur. Iedereen gaat ervan uit dat betrouwbaarheid een zekerheid is wanneer je bedragen van ver over de 6 cijfers neerlegt voor een vierwieler. Maar op termijn blijkt de vork toch anders in de steel te zitten. Cijfers uit het betrouwbaarheidsonderzoek van J.D. Power tonen aan dat Lexus met kop en schouders boven de Duitse drie uitsteekt. Het onderzoek bekijkt drie jaar oude auto’s en kijkt na hoeveel problemen er per 100 auto’s voorkomen. Lexus staat bovenaan de lijst met maar 81 problemen per 100 auto’s. De eerstvolgende is BMW die 10 plaatsen verder onderaan de lijst staat met 108 problemen. Verder vinden we Mercedes-Benz op plaats 15 met 122 fouten en Audi op plaats 20 met 127 fouten.
Design
Stappen we op de LS af dan valt meteen op wat een prachtig, langgerekt profiel deze auto heeft. Waar een S-Klasse het erg strak en clean houdt, durft deze Lexus met een veel opvallender design met vouwen en lijnen die z’n zijkant elegantie geeft. Misschien maar best ook, want dit is niet bepaald een stadsautootje. Met z’n lengte van ruim 5,2 meter is hij een goede 5 cm langer dan een S-klasse, wat uiteraard vooral de beenruimte achterin ten goede komt. Enkele zaken springen wel in het oog, beginnende met de hoge daklijn. Dit creëert natuurlijk wat meer ruimte in het interieur, maar eens je het ziet op foto kan je het nooit meer ontzien. Het tweede wat ook niet meteen in het oog springt maar wel erg kenmerkend is, is hoe de ramen geschikt zijn. Lexus werkt namelijk met een 6 ramen design. Dit telt de ramen die je ziet wanneer je de wagen in profiel ziet. Je hebt de voor- en achterruit en de twee zijruiten. Normaal heb je dan in het achterportier nog 1 extra raampje. Het is hier dat de Lexus verschilt. Want ze voorzien hier in de C-pilaar nog een extra raampje. Het helpt de bestuurder de dodehoek te verkleinen en de algemene zichtbaarheid rondom wordt er ook beter door. Grappig detail, binnenin krijgt dit kleine raampje zelfs z’n eigen zonneschermpje.
De neus van de Lexus wordt grotendeels ingenomen door de typische Lexus zandloper-grill die uit een fijn honingraatmotief bestaat en meer dan 5.000 individuele oppervlakken bevat. Hiernaast hebben we de mooi vormgegeven BLADESCAN koplampen die gebruik maken van drie ultrakleine LEDs. De dagrijverlichting is nog steeds de typische L-vorm die bijna doet denken aan het Nike-logo. Waar vroegere generaties Lexus er vooraan soms overdreven of uit proportie uitzagen, lijkt het ze hier echt te zijn gelukt hun typische Lexus-neus te behouden en toch een vorm van elegantie in te verwerken. Het is een pak smaakgevoeliger dan pakweg het front van een Audi A8, maar in ons ogen wel erg geslaagd.
Kijken we verder naar achter dan komen de achterlichten ons ietwat bekend voor. Ze doen ons denken aan die van de i20 N waar we onlangs mee op pad waren. Ook hierin zien we weer de Lexus-L in verwerkt. Standaard krijgt de Lexus niet alleen een elektrisch bediende kofferklep, elke versie behalve de instapper heeft ook een handsfree bediening. Deze laat zich eenvoudig openen en sluiten met een voetbeweging bij de sensor onderaan de achterbumper. De koffer op zich is niet zo heel ruim, maar als we dit vergelijken met de andere hybride varianten uit dit segment zoals de S 580e met 350 liter kofferruimte en de 745e met 420 liter aan ruimte, dan zien we dat de Lexus met z’n 430 liter toch de bovenhand heeft. Om eerlijk te zijn is dit wel een moeilijke vergelijking aangezien de Lexus maar heel beperkt volledig elektrisch kan rijden. Bovendien hoef je geen plaats te voorzien voor de laadkabels, aangezien de LS 500h een zelf opladende hybride is. Later hierover meer.
Omotenashi
Genoeg over het exterieur, want waar het bij deze limousines natuurlijk om draait is het interieur. Wil je instappen, dan gedraagt de LS zich als een echte butler. Bij het openen van de deur verhoogt de luchtvering de wagen 2cm om de instap te vergemakkelijken. Het stuur trekt zich zo ver mogelijk terug in het dashboard en de zetel schuift naar achter. Dit alles om de instap zo makkelijk mogelijk te maken.
Lexus werkt namelijk volgens het “Omotenashi” principe. In andere woorden staat gastvrijheid en vriendelijke service centraal in alles wat ze doen. Dit oude Japanse concept verwijst naar iemands vermogen om in te spelen op de behoeften van anderen, nog voor die zich voordoen. Dit is de manier waarmee Lexus de LS positioneert. Alles moet met het grootste gemak en comfort verlopen voor de klant/bestuurder. Een ander voorbeeld hiervan is de Lexus Conciërge. Nee dit is niet iemand die de wagen komt ophalen voor z’n jaarlijks onderhoud, maar een systeem dat met behulp van infraroodsensoren de lichaamstemperatuur van de inzittende checkt en zo een klimaatcontrole instelt. Let trouwens bij het instappen zeker eens op de prachtig vormgegeven deurbekleding. Optioneel kan hier zelfs een handgesneden Kiriko glaskunstwerkje in geplaatst worden.
10 jaar garantie!
Lexus staat sinds jaar en dag bekend om hun kwaliteit en binnenin de LS is de afwerking van topniveau. Nergens is ook maar iets te vinden waar je van denkt “auw, dat zal er binnen 10 jaar toch zo goed niet meer uitzien”. Ook dit komt door een oude Japanse traditie, namelijk Takumi. Een simpel voorbeeld hiervan zijn de zetels. Waar de LS wordt gebouwd, zijn er maar 12 mensen die uitverkoren zijn en de stiksels voor de zetels van de LS worden toevertrouwd. Zij mogen zichzelf Takumi-meesters noemen. De kwaliteit is niet enkel oppervlakkig maar echt op elk vlak, inclusief onder de motorkap. Lexus is zelfs zo vertrouwd in hun eigen product dat ze tijdens onze testperiode officieel aankondigden dat ze de garantie van elke nieuwe en gebruikte Lexus naar 10 (!) jaar of 200.000 km verlengen. Dit werkt zelfs met terugwerkende kracht. Heb je dus nu al een 5 jaar oude LS, dan wordt ook jouw garantie verlengd. Het enige wat je moet doen is de fabriek voorgeschreven 15.000 km tussen je onderhoud respecteren en dit bij een officiële Lexus-dealer laat uitvoeren. Dit is echt een statement dat je maakt als merk. Respect Lexus!
Terug naar onze LS. We hebben ons intussen heerlijk ingenesteld in de fantastisch comfortabele stoelen die we eerder zetels zouden noemen. Onze LS is uitgevoerd in zwart anilineleder met contrasterende witte stiksels. Kies maar welke massage je liefst hebt en of je liever zetelverwarming hebt of zetelventilatie. Kijk je over je stuurwiel, dan zie je een soort shrek-oortjes uit te dashboard priemen. Ja kijk het maar na, eens je het gezien hebt kijk je er nooit meer op dezelfde manier naar. De linker “oor” bedient de tractiecontrole en de rechter “oor” de rijmodus. Je start in “normal”. Druk éénmaal en je komt op de zelf ingestelde “custom”. Geef de knop een draai naar beneden en we komen in de comfort-mode. Draaien we naar boven, dan kies je de “Sport” of “Sport +” modus.
Infotainment
Waar het interieur van een Lexus altijd subliem afgewerkt is, was er wel steeds één achilleshiel. Namelijk het infotainment. Dit werd vroeger enkel bediend met een touchpad. Lexus probeerde jarenlang een systeem uit met een soort muis-pad maar gooide uiteindelijk de handdoek in de ring. De muis-pad werd in de prullenbak gemikt maar ook de touchpad alleen was niet goed genoeg. Zo werkt het 12.3 inch grote scherm nu ook als touchscreen! Heb je liever geen vette vingers op je scherm dan kan je nog steeds gewoon het systeem besturen met de touchpad op de middenconsole. Het systeem is door het bijvoegen van het touchscreen al een heel pak gemakkelijker in gebruik. Maar in vergelijking met de systemen bij concurrenten, zoals het hellend vlak van de S-Klasse, loopt de Lexus hopeloos achter. Het ziet er wat uit als een Toyota-systeem, wat het in de basis ook is, maar dan met een heleboel extra functies. Gelukkig is er Android Auto en Apple Carplay. Ook het digitaal instrumentarium is best klein.
Who’s the boss?
De Lexus LS is een F-segment auto, en daar staat de bestuurder eigenlijk niet meer centraal. Wie dan wel? De eigenaar die vaak rechtsachter zit te werken, terwijl de chauffeur (van Get Driven?) hem naar de volgende vergadering brengt. Wat heeft de LS dan in petto voor deze drukbezette CEO? Om het-van-het te hebben kies je best voor de President Line. Nood om even de benen te strekken? Kies dan de ‘Relax’- positie. Deze kan gekozen worden met het vaste touchscreenscherm dat in de middensteun verwerkt zit. De ondersteuning voor de benen achteraan wordt automatisch uitgeklapt, terwijl de rugleuning een hoek van 48 graden aanneemt. Samen met de stoelventilatie, -verwarming en -massage zorgt dit voor subliem comfort achterin.
Stoort de zon je? Sluit met behulp van het infotainmentschermpje de 7(!) zonneschermen. Wees gerust, de chauffeur zal nog steeds genoeg zien achter zich, want wanneer de screens omhoog zijn kan hij de binnenspiegel veranderen naar een live feed van een camera die toont wat er zich achter de auto afspeelt. Doe je geen dutje of wil je weer klaarwakker worden, leg een lekker plaatje op en benut het 3D Mark Levinson geluidssysteem ten volle. Deze speaker set-up met 23 luidsprekers is echt subliem. Klare hoge tonen tot erg diepe bassen.
Rijden
We gaan even op pad met de LS 500h. Onder de kap vinden we het Multi Stage Hybrid-systeem dat gebruikt maakt van een atmosferische 3,5 liter V6 die 295 pk produceert. Samen met de twee elektromotoren zorgt dit voor een systeemvermogen van 354 pk. Deze set-up is gekoppeld aan een CVT automaat. Velen vinden dit het zwakke punt van een Lexus. Ga je een heuvel op, dan loeit een CVT, door erg hoog in toeren te blijven hangen. Men heeft dit proberen aan te pakken door 10 artificiële verzetten in te bouwen. Deze ingreep heeft goed geholpen tijdens rustig rijden. Geef je half gas om van een parking in het verkeer in te voegen, dan neemt de motor mooi de stapjes die een normale automaat ook zou doen. Het is enkel goed duidelijk dat dit een CVT is wanneer je even plankgas geeft op de autosnelweg of een oversteek-manoeuvre doet. Dan gaat het motortoerental de hoogte in en blijft daar ook hangen tot je van het gas gaat. Dit breekt wat met de comfortervaring die de rest van de auto probeert te scheppen. De 500h variant die we bij ons hebben, is leverbaar in zowel achterwiel- als vierwielaandrijving. Een 0 naar 100 sprintje voor de RWD-versie is afgelopen in 5.4 seconden. De AWD-variant doet hier een tiende langer over met 5.5 seconden. Niet slecht voor een slagschip van 2,3 ton!
Storm op zee
Maar dit gewicht valt wel op tijdens het rijden. Geef je even vol gas dan waan je je in een oorlogsschip waar de kapitein net “volle kracht vooruit!!!” riep. De neus hijst zichzelf de lucht in om pas enkele seconden later terug op niveau te komen. Gooi je de ankers uit dan duikt de neus naar beneden, zo diep dat de koplampen zichzelf bijstellen omhoog. Probeer je met ditzelfde enthousiasme een bocht in te duiken, dan voel je meteen heel duidelijk dat dit niet de bedoeling is en buiten het kunnen van de LS ligt. Je schaamt je bijna om op deze manier te rijden met dit type auto. Dit is geen S 63 AMG hé! We laten het sportieve voor wat het is en plaatsen de auto in z’n comfort modus. En meteen lijken alle stukjes van de puzzel in elkaar te vallen. Diezelfde vering, die zo steigert en duikt bij sportief rijden, wordt nu een heerlijk vergeeflijk zacht tapijt om alle imperfecties te absorberen. Ook het geluid op de autosnelweg valt ons op, of beter gezegd het gebrek aan geluid! De LS is heel goed geïsoleerd en genieten van het speakersysteem kan des te beter wanneer je geen omgevingsgeluid hebt. Dit rustiger rijden komt ook het verbruik ten goede. Wij scoorden een gemiddeld verbruik van ongeveer 10,5 liter per 100 km, wat met zo’n grote zware boot op benzine helemaal geen mis cijfer is denken wij. Bovendien is dit het verbruik dat je altijd kan halen, zonder dat je elke dag door wind en regen moet lopen klooien met een kabel.
Prijs
Wat mag deze Japanse brok aan kwaliteit dan kosten? De 500h variant is beschikbaar voor net onder de 100.000 euro. Dit zet de Lexus veruit als de goedkoopste in de reeks topklasseberlines. Wil je namelijk een vergelijkbare BMW 745e dan mag je al snel rekenen op zo’n 109.000 euro. De Mercedes-Benz dealer vraagt zelfs een slordige 130.000 euro vooraleer je de sleutels van een S 580e krijgt. Dit gezegd zijnde kan die variant van de S-Klasse wel bijna 100 km puur elektrisch, waar de Lexus het na enkele kilometers al voor bekeken houdt. Nu we toch over geld bezig zijn, is het toch belangrijk om even te vermelden dat de Lexus nog steeds aanzien wordt als een fake-hybride voor onze staat. Met gevolg dat je door z’n CO2 uitstoot van meer dan 200 gram een ferme duit in de zak van onze overheid mag doen vooraleer je ermee op de weg kan.
Conclusie
De Lexus LS handhaaft luxe in z’n oude vorm. Hij mag dan niet de meest moderne zijn binnenin, over de kwaliteit valt niet te debatteren. Wil je een heerlijk comfortabele grote limo, dan heb je veel keuze in het segment. Ga je eerst rijden met een S-Klasse, dan overweldigt die je met z’n prachtig hypermodern interieur. Stap je eerst in een BMW 7 Reeks, dan zal de combinatie luxe en sportiviteit je de perfecte oplossing lijken. Maar voeg eens het woordje “betrouwbaarheid” toe aan het eisenpakket en de Lexus LS 500h zou zomaar even bovenaan je lijstje kunnen komen te staan.
Auto | Lexus LS 500h Privilege Line |
Motor | 3.456 cc V6 benzinemotor + 2 elektromotoren |
Maximum vermogen | 299 pk bij 6.600 rpm (benzinemotor) + 179 pk (elektromotoren) |
Maximum koppel | 350 Nm (benzinemotor) + 300 Nm (elektromotoren) |
Overbrenging & transmissie | Vierwielaandrijving & CVT + viertraps automaat |
0-100 km/h | 5,4 s |
Topsnelheid | 250 km/h |
CO2 uitstoot | 212 g/km (WLTP) |
Normverbruik | 9,4 l / 100 km |
Testverbruik | 10,6 l / 100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 99.500 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 121.150 |
BIV | € 3.378,44 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 1.714,22 |