Hyundai i20 N

Wanneer wij een nieuwe wagen mogen ophalen, weten we vaak wel aan wat we ons kunnen verwachten.  Een AMG GT? Ja, dat wordt een heel snelle, goed afgewerkte sportwagen. Een Volkswagen ID-4? Ja, dat zal een ruime elektrische familiewagen zijn. Maar de Hyundai i20 N? Persoonlijk was dit voor mij een volledig wit blad. De enige Hyundai ervaring die ik al heb gehad, was de 2006 i30 van m’n tante. Daar viel niet veel te ervaren op het vlak van rijdynamiek en afwerking. Maar dat was Hyundai 15 jaar geleden. Intussen hebben ze de i30 N die in de nek van de Golf GTI ademt en misschien stiekem zelfs beter is. Hebben ze diezelfde magie en feeling in dit compactere broertje kunnen proppen? Wie weet vergeet ik aan het eind van de week zelfs mijn nare ervaring met tante haar i30.

Big brother

Het begon in 2017 wanneer Hyundai het doek trok van hun eerste N-model: de i30 N. Deze auto moest zowel fungeren als statement t.o.v. de gevestigde orde, en als een halocar voor het merk. Ze staken het niet onder stoelen of banken dat dit rechtstreeks gemikt was naar de Golf GTI. Vaak knikken we dan met een ingehouden lach en denken “natuurlijk, succes hoor…” Maar de Koreanen leken het te menen en die dubieuze lach van eerder verdween als sneeuw voor de zon wanneer we de eerste reviews lazen (ook die van collega Harald). Zou het echt? Is het Hyundai zomaar even gelukt, bij hun eerste poging, uit het niks, meteen de koning van z’n troon te stoten?! Dat Hyundai voor deze auto BMW M-specialist Albert Biermann had aangetrokken, was in elke tel voelbaar. Vraag boyracers wat ze zouden kiezen en het blijft de GTI. Vraag het aan fijnproevers en het zou zo even de i30N kunnen worden…

Where’s the Fiesta

Met de i20 N mikt Hyundai op de compacte klasse, het segment onder dat van de i30 N. Iedereen weet natuurlijk wie daar met de scepter zwaait… Top Gear’s all time favorite, de Ford Fiesta ST. Zowel de tweede als derde generatie ST werden vol lof ontvangen en geprezen voor hun fantastische wegligging. Ondergeschrevene rijdt zelf met een Mk7.5 Fiesta ST en een dichte kennis kocht zich laatst een Mk8 Fiesta ST. Niks beter dan de i20 N head-to-head te plaatsen met z’n concurrent. Aangezien de Mk8.5 nog niet voorhanden was, nemen we genoegen met de pre-facelift.

Laat ons beginnen met het uiterlijk. Hierbij zien we meteen de grootste verschillen. Waar de Fiesta ST een compacte hatchback is met wat sportieve genen, lijkt de i20 N met z’n excentrieke bumpers en dakspoilertje het sportieve echt serieus te nemen.  Kijken we dan naar de achterbumpers, dan zien we dat de Fiesta optisch wat slank en hoog lijkt, terwijl de Hyundai opnieuw de expressieve van de twee is. Met z’n puntige achterlichten en diep uitgesneden diffuser. Beiden zijn leverbaar in een tint blauw. Waar de Ford prijkt met een donker metallic Performance Blue, krijgt de Hyundai een lichte tint blauw die ludiek genoeg ook ‘Performance Blue’ heet. In combinatie met de mat grijze wielen en het zwarte dak ziet het bommetje er herkenbaar uit. Dat zwarte dak is overigens optioneel en er zijn ook andere kleuren mogelijk. Verder valt de Hyundai wat meer op door de tomato red accenten op de bumpers, side skirts en rode remklauwen. De Fiesta heeft net zoals z’n voorganger 2 typische uitlaatpijpjes aan de rechterkant. De Hyundai daarentegen heeft een rally geïnspireerde enkele ovale uitlaatpijp. De Hyundai is enkel verkrijgbaar in vijfdeurs versie terwijl je de ST ook met drie deuren kan krijgen.

Kijken we naar de specificaties dan lijken ze beide erg gelijkaardig. De Hyundai wint het nipt met 204 pk tegenover 200 pk voor de Fiesta, maar op het vlak van koppel wint de Fiesta het dan weer net met 290 Nm tegen 275 Nm. Maar het grootste verschil hebben we nog achterwege gelaten. Nee, het is niet de versnellingsbak, want beide zijn enkel leverbaar met een manuele 6-bak. De Fiesta doet het namelijk met een driepittertje van anderhalve liter terwijl de Hyundai het recept van de Mk7.5 Fiesta ST terug bovenhaalt met een 1.6 viercilinder. Beiden blokken zijn uiteraard voorzien van een turbo. Zo, nu hebt u de eerste vergelijking met de dichtste concurrent er al op zitten. Wilt u graag meer over de Fiesta ST weten, dan verwijzen we u graag door naar een van onze eerdere reviews waar we die aan de tand voelden. Door met de i20 N! Zoals we dus eerder aanhaalden springt de i20 N een pak meer in het oog dan de ST. Wacht eens even, zou dat de reden kunnen zijn dat de politie in Kortrijk het zo nodig vond om ons even langs de kant te zetten …

Inside

We stappen in de i20 N en nemen plaats in een heerlijke N-sportstoel. Half leder, half stof, maar wat zitten ze goed! Leuk dat ook in de stoelen het typische lichtblauw verwerkt zit. Voor ons hebben we een heerlijk sportstuurtje. Ook al zijn er vele knoppen op verwerkt, ze zijn klein genoeg en zitten niet zo aan de rand geduwd zoals bij pakweg het Mercedes-AMG stuurwiel. Het stuurtje is ook niet te dik maar ook geen smalle hoepel. Ligt perfect in de hand! Waar we ook fan van zijn, dat is de versnellingspook. Een mooi afgewerkt bolletje dat je gewoon zin doet krijgen in rijden. Achter het stuur hebben we een mooi volledig digitaal instrumentarium. Je kan de stijl volledig naar je handzetten. Van een paar klassieke rustige tellers in de normale modus tot één grote centrale toerenteller in de N-modus.

Verder in het interieur vinden we het 10,25 inch grote infotainmentscherm. Dit systeem is voldoende gebruiksvriendelijk, maar kan aan het gebruiksgemak van menig Duits systeem niet tippen. Wat dan wel weer handig is, dat zijn de systemen zoals AndroidAuto en AppleCarplay, die standaard aanwezig zijn en in combinatie met dit grote scherm goed tot hun recht komen. Wat we ook kunnen terugvinden op het dashboard is de badge met het specifieke nummer, in dit geval 3/150. Hyundai reserveerde amper 150 stuks voor België en Luxemburg samen.

NoXcuse

Waar is een hot-hatch voor gemaakt? Een snelwegvreter is het alvast niet en ook al zijn er 5 gordels, je passagiers zullen het niet lang volhouden achterin. We vermelden graag dat de i20 N standaard een vorm van actieve cruise control heeft. Deze pleziersmurf komt veruit het beste tot z’n recht op leuke landwegen of spaghettislierten asfalt doorheen de Ardennen. En laat het nu net dit soort wegen zijn die de NoXcuse-rally voor de deelnemers in petto heeft! Hebben we dan zomaar onze stoute schoenen aangetrokken en een perswagen gebruikt om doorheen het hele land te scheuren met een evenement? Tuurlijk niet. De NoXcuse-rally is een event waar ondergeschrevene al sinds het begin fotograaf voor is. Echt roadbook volgen en tempo rijden tussen de deelnemers was er dus niet bij. Maar om van punt tot punt te rijden kruisten we toch wel af en toe de prachtig uitgestippelde parcours van de deelnemers. Dit was nu wel toevallig het perfecte moment om de scherp gespitste neus van onze Hyundai eens in enkele bochten te doen duiken.

Even snel de juiste modus zoeken… Want keuze genoeg! Er zijn 5 rijmodi waaruit we kunnen kiezen: Eco, Normal, Sport, N-mode en Custom. Aan het stuur heb je twee handige sneltoetsen, maar zorg dat je op voorhand weet dewelke wat doet. We zullen je de zoektocht in de handleiding maar besparen en verklappen dat de linkse N-toets een volledig aanpasbare setting is waaronder je je persoonlijke voorkeur in één keer kan activeren. Wil je al dat instellen liever aan Hyundai zelf overlaten, dan heb je nog de rechtse N-toets. Deze plaatst de i20 in de full-attack N-modus. De motor gaat in Sport+, alsook de besturing, het ESP en de uitlaat. Er zijn twee manieren waardoor je snel duidelijk zal worden dat je in deze N-Modus terecht bent gekomen. Eerst en vooral krijg je nu een grote, met vuur omgeven centrale toerenteller te zien op het dashboard samen met de temperaturen van de vloeistoffen, turbodruk en koppel.

De tweede, minstens even opvallende hint, komt van achter je, want wanneer in N-modus vergeet de i20 plots even dat hij een OPF-filter heeft, denken we. Met het terugschakelen komen er een pak, bijna asociaal luide pops & bangs uit de enkele ovalen uitlaatpijp. Dit is iets wat we toch al even niet meer standaard gehoord hebben uit een auto van dit kaliber. Waar de Toyota GR Yaris wat als een stofzuiger klinkt van buitenaf en de Fiesta ST hoogstens lekker fruitig klinkt, is dit echt heerlijk luid! Met de i30 N had Hyundai al bewezen een goed spraakzame auto te produceren en het lijkt hen opnieuw goed gelukt te zijn. Iets wat we nog vergaten toe te voegen daarnet was dat deze Hyundai net zoals de GR Yaris ook standaard over een rev-match functie beschikt. Maar in tegenstelling tot de Yaris is deze hier instelbaar. Klinkt als een voordeel, maar eigenlijk is de meest sportieve setting de enige juiste. De andere doen de motor net wat te weinig aanzwengelen om soepel van versnelling te veranderen.

Flat-power engine

Bon, genoeg theorie. Laten we dit bommetje eens aan de tand gaan voelen op de mooie wegen richting Luxemburg. Even gebruikmaken van de Launch Control, waarom ook niet. Je voelt meteen dat dit geen gewone i20 is met wat peper in de kont. Hij voelt stijf en doelbewust aan. Geen wonder ook, want Hyundai heeft hun huiswerk gedaan om het chassis zo solide mogelijk te maken. Ze hebben het chassis op maar liefst 12 punten versterkt. Dit in combinatie met een leeggewicht van 1.190 kg, wat toevallig exact evenveel is als zijn WRC-rallybroertje en het recept is compleet voor een behoorlijke doenderik. De besturing voelt goed en communicatief aan en het schakelen gaat heerlijk. De versnellingsbak heeft een mechanisch gevoel en bij het selecteren moet je ook echt een klikje doordrukken vooraleer hij geselecteerd is. Het rev-matchen komt perfect van pas tijdens het sportief rijden. Wil je zelf heel-and-toe uitproberen, dan hoef je maar op de rode REV-knop te drukken die aan het stuur hangt en het systeem is uitgeschakeld.

De i20 N komt in België standaard met het N Corner Carving Differential. Beter gekend als een mechanisch sperdifferentieel. Dit maakt een groot verschil wanneer we de korte haarspeldbochten bergop nemen en al vroeg terug op het gas kunnen, waar we zonder het differentieel één wiel hopeloos hadden overladen met alle power. Over power gesproken, daar heeft deze 1.6 turbo er genoeg van! Hyundai spreekt van een flat-power engine, waarbij het vlakke vooral slaat op de koppelcurve die bij 1.750 rpm al z’n piek heeft en daar tot 4.500 rpm gewoonweg vlak blijft. Dit geeft het kleine motortje altijd trekkracht. Technisch staat hij erg sterk, maar toch is de motor niet de ster van de show. Op één of andere manier zit er weinig karakter in het vierpittertje. Er is een klein beetje sprake van een turbogat, want onderin de toeren gebeurt er weinig. Ook bovenin het toerengebied is er ook niet bijster veel meer te vinden.

Fiësta needs a siësta

Vol gas naar een bocht, waarna we hard op de remmen gaan terwijl we met behulp van het rev-match systeem alweer door de versnellingen naar beneden gaan. Eenmaal in de bocht kunnen we weer vroeg op het gas, waarna het differentieel ons moeiteloos de bocht uitsleurt en optrekt naar de volgende bocht! We hebben enorm genoten van de i20 N die de gestoorde rallypiloot in iedereen naar boven haalt. De i30 N was een schot in de roos en de i20 N is dat op zijn manier opnieuw. Zouden we hem boven een Fiesta ST nemen? Ze zijn heel erg gewaagd aan elkaar en ik denk dat de Hyundai de sportieve kaart meer uitspeelt nog dan de Fiesta. Twijfel je, dan zouden we aanraden met beiden eens te gaan rijden. Door het feit dat we dit advies al geven, denk ik niet dat we nog moeten vertellen dat we fan zijn. Bovendien kreeg ik persoonlijk vaak de vraag van mensen uit mijn omgeving: “zou dit de vervanger kunnen zijn voor uw Fiesta ST?”. Wel, als je kijkt naar wat je krijgt voor je geld en bovendien nog steeds de 5 jaar garantie krijgt van Hyundai, dan lijkt het toch wel erg aantrekkelijk…

AutoHyundai i20 N
Motor1.6 turbo viercilinder
Maximum vermogen204 pk
Maximum koppel275 Nm
Overbrenging & transmissievoorwielaandrijving &
manuele versnellingsbak 6v
0-100 km/h6,7 s
Topsnelheid230 km/h
CO2 uitstoot158 g/km (WLTP)
Normverbruik6,9 l / 100 km
Testverbruik8,5 l / 100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 30.499
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 30.499
BIV€ 597,75
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 260,01
Design
80
Interieur
75
Motor & Verbruik
80
Rijgedrag
90
Comfort
70
Prijs & Opties
80
Reader Rating0 Stemmen
0
Pure hothatch
Prijs-kwaliteit
Niet erg ruim
Beperkte productie
79