Wie onlangs naar de nieuwste James Bond film is gaan kijken heeft ongetwijfeld de passage van de nieuwe Land Rover Defender opgemerkt. Land Rover was wellicht niet helemaal akkoord met het scenario, want de Defenders werden nogal gemakkelijk in de vernieling gereden door een 20 jaar oude Toyota Land Cruiser. Niettegenstaande plakt de Defender mooi op het cinemascherm, en recentelijk lanceerde Land Rover een full black-on-black 007 editie van de Defender. Wij gingen op pad met de Defender 90 met drie liter dieselmotor.
Geen pikzwarte Defender waar wij mee op pad zijn, maar een ‘Eiger Grey’ gelakte Land Rover. Deze grijstint past perfect bij deze korte Defender ‘90’. Dat getal verwees in het verleden naar de wielbasis in inch van de verschillende varianten van de Defender. Tegenwoordig neigt de Defender 90 meer aan naar de wielbasis van de langere Defender 110, maar we begrijpen wel dat Land Rover de benamingen behoudt. Deze korte versie is een stuk minder praktisch dan de 110 variant, maar het is veruit wel de sympathiekste en bovendien leunt de Defender 90 dichter aan bij het originele concept van de Defender (Land Rover Series I van ondertussen meer dan 70 jaar geleden). Pas in 1990 kregen de Land Rover 90 en 110 het Defender label opgespeld na de komst van de Discovery.
In 2007 werd er een significante update doorgevoerd door de strengere veiligheids- en milieunormen. Dat vertaalde zich in een nieuwe motor van Ford origine, een opgefrist interieur en een hertekende motorkap om de grotere motor te huisvesten en de voetgangersveiligheid te garanderen. In 2012 volgde de laatste update van de vorige generatie Defender met opnieuw een nieuwe motor en opvallend genoeg de herintroductie van de softtop versie. Begin januari 2016 rolde uiteindelijk de laatste Defender uit de fabriek in de Solihull fabriek. We vallen wellicht in herhaling, maar voor Land Rover was het geen sinecure om met een gepaste opvolger voor de Defender op de proppen te komen, maar persoonlijk vinden we de herinterpretatie absoluut geslaagd. Proportioneel gewijs komt de Defender 90 iets beter weg dan de 110. Optioneel zijn er vier visuele pakketten beschikbaar: Adventure, Country, Explorer en Urban dus afhankelijk van je voorkeur en je situatie op de bankrekening kan je de Defender naar smaak aankleden.
Interieur
Gezelligheid troef op de achterbank. Instappen vergt wel enige lenigheid aangezien de voorstoelen eerst naar voor dienen geklapt te worden en de opening niet reusachtig is. De achterbank is bovenop de achteras geplaatst en dat resulteert in een vrij wilde rit als je achteraan zit. Iedere put of bult wordt rechtstreeks naar je ruggengraat doorgegeven. Een dozijn geklutste eieren is er niets bij vergeleken. Ondanks de praktische toegevingen komt het concept van de driedeurs wel goed uit dankzij het familiair sfeertje en ook de ruimte op de achterbank is best indrukwekkend. Enkel de kofferruimte is slachtoffer van de twee deuren minder, maar we durven er wel mee thuiskomen. Niet ideaal, maar vooraan zit je wel al snel met je knieën tegen de onderkant van het dashboard aan. In het interieur vinden we ook details waar enkel een Defender mee kan wegkomen. Wat te denken van de doelbewust matig aangeklede deurpanelen of van de verscheidene bouten die open en bloot zitten. Het aanraakscherm is daarentegen mooi geïntegreerd in het dashboard, maar valt dan weer klein uit in het geheel van het dashboard.
Motor & Rijden
In tegenstelling tot de Defender 110 die we vorig jaar al eens konden rijden, heeft deze Defender 90 wel een motor die beter bij het concept van de auto past. Geen benzineslurpende motor, maar een 3 liter diesel die uitblinkt in romigheid en koppel. Initieel werd de Defender gelanceerd met de 2 liter viercilinder motoren, maar die werden dus dit jaar al naar de geschiedenisboeken verwezen.
Niet dat we een sportief stuurgevoel hadden verwacht bij deze Defender, maar het slap stuurgevoel en de afstelling van de stuurbekrachtiging in combinatie met de hoge zitpositie zorgen ervoor dat je bijna het gevoel van een vrachtwagenchauffeur evenaart. Het ladderchassis van de vorige generatie werd vriendelijk bedankt en vervangen door het volledig in aluminium opgetrokken D7x platform. De nieuwe Defender wordt geproduceerd in de Slowaakse stad Nitra, een weetje. De aanwezigheid van luchtvering en de enorme banden zorgen voor een absoluut hoog comfortniveau. De nieuwe Defender kan zelfs rekenen op een multi-link ophanging. 200 pk lijkt weinig voor deze mastodont, maar in onbeladen toestand vlamt de Defender 90 van 0 tot 100 km/h in een aanvaardbare 9,8 seconden. Deze Defender 90 D200 kan rekenen op het 48 Volt mildhybride systeem (batterij + starter generator). Officieel afficheert Land Rover een verbruik van 8,8 liter per 100 km voor deze configuratie, maar in de praktijk geraak je daar gemakkelijk onder indien je een beetje defensief rijdt. Dankzij het MHEV systeem kan ongeveer 6 g CO2 km uitgespaard worden. Later zou ook nog een plug-in hybride volgen.
De Defender heeft haar eer hoog te houden als het aankomt op terreincapaciteiten. Aan de schreven op de voorbumper zagen we dat onze voorgangers dit al ruimschoots hebben uitgetest. Aangezien Land Rover de optie biedt om vooraan ook een noodzitje te plaatsen tussen bestuurder en passagier is er niet echt plaats om een aparte knop te voorzien voor het Terrain Response (2) menu. Dus het is even graven tot je de juiste instellingen/hulpmiddeltjes hebt gevonden indien je offroad wilt gaan. Het systeem omvat een nieuw waad programma (mogelijk tot 90 cm doorwaaddiepte). Land Rover gaf de voorkeur aan fysieke knoppen voor de hoogte van de Defender in te stellen, voor de airco en ruitverwarming.
Ook opmerkelijk is het ontbreken van een sperdifferentieel vooraan. Centraal en achteraan zijn ze wel aanwezig, maar het locken gebeurt niet langer manueel, maar automatisch. Rijprogramma’s genoeg in de Defender: Normal Driving, Wade, Rock Crawl, Mud and Ruts, Grass/Gravel/Snow en Sand. Land Rover beweert dat het Terrain Response systeem automatisch kan detecteren op welke ondergrond er gereden wordt en de set-up van de wagen aanpassen. De tractiecontrole of de automatische noodremfunctie kan een wiel blokkeren in amper 150 milliseconden. De nieuwe Defender beschikt maar liefst over 85 ECUs om alles in goede banen te leiden, deze supercomputer kan maar liefst 21.000 netwerkberichtjes tegelijkertijd verwerken.
Prijskaartje
De startprijs van de Defender 90 is € 54.900. Stevig, maar geen schande. Het is tevens de startprijs van de motorvariant waarmee wij reden. Tegenwoordig kan je ook opteren voor de Defender 90 met V8, die start wel pas vanaf maar liefst € 129.000. Land Rover is ook meester in het aanbieden van accessoires, en met de Defender is dat niet anders. Ladders, opbergkoffers, daktenten, trekkabels, schopjes, vesten, drinkbekers, rugzakken, opstapjes voor honden en ga zo maar door. Schrik niet als je de afrekening van de Belgische inverkeerstelling krijgt die ruim € 5.000 bedraagt. Jaarlijks moet je ook nog eens € 1.190,78 verkeersbelasting ophoesten. De achterbank opofferen voor ombouw tot lichte vracht lijkt ons dan ook de beste oplossing.
Conclusie
In ruil voor twee deuren minder krijg je een portie extra charisma en charme. De nieuwe Land Rover Defender past perfect in de Land Rover family, al is het toch nog even afwachten of ook chauffeurs van de vorige generatie Defender zullen zwaaien als je elkaar kruist. Echte Defender diehards zullen wellicht beweren dat de nieuwe Defender te soft, te comfortabel, te snel en te modern is, maar wij denken dat dit de best mogelijke Defender remake is die Land Rover kon realiseren. De romige drie liter diesel en automaat passen bovendien perfect bij het karakter van de Defender.
Auto | Land Rover 90 D200 |
Motor / Batterijcapaciteit | 2.996 cc 6-in-lijn turbodiesel |
Maximum vermogen | 200 pk bij 4.000 rpm |
Maximum koppel | 500 Nm tussen 1.250 en 2.500 rpm |
Overbrenging & transmissie | Permanente vierwielaandrijving |
0-100 km/h | 9,8 s |
Topsnelheid | 175 km/h |
CO2 uitstoot | 230 g/km (WLTP) |
Normverbruik | 8,8 l / 100 km |
Testverbruik | 8,5 l / 100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 53.600 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 75.331 |
BIV | € 5.010,89 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 1.190,78 |