Mercedes-Benz EQA 250 – Rijtest

De EQ-reeks uit het assortiment van Mercedes begint langzaam maar zeker herkenbaar te worden in het straatbeeld. Eerder kwam Mercedes op de proppen met de EQC, vandaag testen we de EQA. We konden de EQA reeds kort testen begin dit jaar, maar nu hadden we de EQA een week aan onze zijde.

GLA met elektrisch sausje

Een GLA met elektrische roots, de GLA van de EQ-reeks van Mercedes. Dat is hem dan, die EQA. Herkenbaar aan de gesloten zwarte grill aan de voorkant met het grote, ietwat plastiek afdoende Mercedes-logo. Speciaal, denken we erbij. Het is eens wat anders dan wat we gewoon zijn van Mercedes, zo’n full elektrische wagen. Toch is het al weer één van de reeds vijf elektrische wagens die bij Mercedes in productie zijn gegaan. We spraken eerder over de EQC, maar er is ook: de elektrische V-klasse (EQV), de elektrische S-Klasse die net uit is (EQS), en de elektrische B-klasse van enkele jaren terug. De gelimiteerde elektrische SLS laten we even buiten beschouwing.

Ieder van die vijf wagens is heel verschillend en toch gelijkend, niet alleen dankzij hun elektromotoren. Ook dankzij enkele stijlementen die ze delen. Denk maar aan de verlichting midden vooraan en midden achteraan die doorloopt over de hele breedte van de wagen. We vinden het wel iets hebben. Bij de EQA loopt de daklijn dan ook nog eens over in de spoiler, wat een behoorlijk aerodynamische feel geeft. Zelfs op een cross-over SUV als deze. Velgen op de EQA komen standaard als 18″, maar de velgen op onze testwagen zijn de optionele multispaakvelgen van 20″ (€1.200 in de catalogus). De wagen rijdt er iets minder comfortabel door, maar wat ons betreft zeker de moeite waard om als optie aan te vinken.

Interieur met déja-vu effect

Hallo terug GLA! Mercedes is een topper op vlak van hun interieurs. Maar als je een goed interieur hebt, waarom zou je dan een nieuw ontwerpen? Dit zal wel de redenering zijn geweest bij de ontwikkeling van de EQA. Want ook al is het allemaal zo degelijk en kwalitatief zoals we van het Duitse merk gewoon zijn. Het interieur is gewoon identiek aan dat van de GLA. Oké, misschien zijn er hier en daar verschillen, maar ik zie het niet.

Als er al verschillen zijn, dan merken we deze op in de ruimte binnenin. Remember, we zitten in een elektrische wagen. En waar plaatst men vaak de accu’s van elektrische wagens? Juist, in de vloer onder uw zitplaats. Bijgevolg zit je in de EQA iets krapper dan in een GLA. Ook de koffer is iets krapper. Die bij de EQA heeft zo’n 340 l inhoud. Wat nog steeds niet slecht is. Een frunk? Neen, die krijg je niet in de EQA. Daarvoor moet je stappen naar andere merken die elektrische wagens bouwen.

Augmented reality navigatie

Zaken die interessant zijn binnenin de EQA? Eerst en vooral het opvallende dubbele scherm in het dashboard, je kan er niet omheen. Maar hier bevindt zich het brein van de wagen en bedien je alles van multimedia, navigatie, ventilatie,… en de laadinfo van de wagen (waar we straks nog even op terug keren). Heel interessant hier is ook de spraakbediening, die de dag van vandaag bij Mercedes zeer vlot valt te bedienen. Een andere interessante feature is de navigatie die nu augmented reality is. De wagen filmt de straat waar je rijdt en projecteert een pijltje waar je moet inslaan op het beeld. Handig voor wie niet zo’n denderend links-rechts gevoel heeft (guilty).

Voor de smartphonegebruikers wordt er tevens ook niet tekort gedaan. Want, je hebt vier (!) plaatsen waar je de smartphone kan opladen. Twee usb-poorten achterin, een USB-poort voorin en een draadloos laadstation, ook voorin, waar het dashboard en de middenconsole samen komen.

Rijgedrag

Wie vaak elektrisch rijdt heeft vast al ondervonden dat elektrische wagens over het algemeen strakker op de baan liggen dan auto’s met de conventionele verbrandingsmotor. Bij de Mercedes EQA is dit niet anders. Een stevige wegligging en een directe gasrespons. Wat moet een mens nog meer hebben? Het geluid van een verbrandingsmotor, dat ontbreekt hier inderdaad. Al missen we het niet, want daar koop je toch zowiezo al geen Mercedes voor? Tenzij je richting de AMG line-up kijkt.

Zoals gewoonlijk bij elektrische wagens kan je ook bij de EQA aan regeneratief remmen doen. Of met andere woorden rijden met enkel het gaspedaal, waar de auto zelf afremt zodra je het pedaal loslaat. Goed om de accu bij te laden met energie die anders zou verloren gaan, en lekker gemakkelijk om mee te rijden. Een fijn detail van dit generatieve remmen: bij de EQA bedien je de sterkte van de remkracht aan de hand van de flippers aan het stuur. Deze zijn er bij de conventionele Mercedes om zelf uw versnelling nog te kiezen. Heeft Mercedes zich er goedkoop vanaf gemaakt door deze te hergebruiken in de EQA? Wie weet, mij stoort het niet.

Laden

Laden, doen we dat ook in de Mercedes EQA? Uiteraard. Een gevoelig onderwerp voor de vele tegenhangers van elektrische wagens. Maar in tegenstelling tot wat er vaak beweerd wordt over elektrische wagens, hebben we bij de EQA ook geen laadstress gehad. Nee, we zijn nergens gestrand en hebben gedurende de volledige testweek geen moment stress gehad dat we zonder elektriciteit zouden vallen.

Een ritje op en af naar Antwerpen vanuit Kortrijk? Dat was geen probleem. Want de EQA 250 heeft een accupakket van 66,5 kW en een theoretische range van zo’n 426 km (EQA 250). Oké goed, in de praktijk is de range eerder rond de 350 km. Maar ook dat was ruim voldoende. Zeker omdat er voldoende publieke laadpalen zijn om mensen zoals mij, die geen laadpaal thuis of op het werk hebben, te behelpen.

Ga je echt de wagen professioneel gaan gebruiken, dan is een 3-fasen laadpaal tot 11 kW thuis en op het werk installeren wel een aanrader. Al reken je deze gewoon mee in uw investering. De wagen is dan in een drietal uur terug volledig opgeladen en klaar voor te vertrekken. Net zoals je uw gsm in de lader steekt op het moment dat je hem niet nodig hebt. In tijdsnood of verdere afstanden aan het afleggen? Dan is snelladen aan een publieke snellaadpaal een optie. Daarmee heb je de wagen in 45 minuten vol geladen.

Uitvoeringen

Van de Mercedes-Benz EQA zijn er drie uitvoeringen verkrijgbaar. De versie met het minste vermogen betreft de EQA 250 die we hier voor ons zien. Deze is begrensd op 160 km/h en gaat van 0 naar 100 km/h in 8,9 s. Niet de snelste elektrische wagen op de markt dus, maar nog steeds ruim voldoende om zich voort te bewegen op de openbare weg. De elektromotor die hem aan de voorwielen vooruit trekt levert een vermogen van 190 pk en een koppel van 375 Nm. De EQA 250 is tevens de enige versie met enkel voorwielaandrijving. Kostprijs vanaf € 43.600,00 (excl. BTW).

De volgende EQA in de catalogus is de EQA 300 4MATIC . Deze komt met de 4MATIC vierwielaandrijving, 228 pk aan vermogen en gaat van 0-100 in 7,7 seconden. Een iets snellere auto dus, met de volle 4 (!) km extra bereik. Voor het extra bereik moet je deze versie dus alvast niet kopen, want op die 4 km komt het nu ook weer niet. Dat hij iets sneller van de lijn komt, daarvoor doen we het dan wel weer. Prijskaartje: vanaf € 47.900,00 (excl. BTW).

De sterkste EQA die je kan kopen betreft de EQA 350 4MATIC. Als je deze aanvinkt op de bestelbon krijg je een wagen met 292 pk die van 0-100 gaat in 6,0 seconden. Het bereik blijft hetzelfde zoals bij de EQA 300 4MATIC met zo’n 430 km. Voor deze EQA ben je minstens € 50.300,00 kwijt (excl. BTW).

Conclusie

Als we dan toch nog eens lekker negatief mogen zijn, dan stellen we vast dat de EQA een ietwat emotieloze (lees: saaie) auto is die samengeraapt werd met bestaande designs en onderdelen uit de andere modellen van het Duitse merk. Maar, als je een goed werkend product hebt. Waarom zou je het dan aanpassen? Het is het verhaal van het warm water die niet moet heruitgevonden worden. We kunnen Mercedes eigenlijk geen ongelijk in geven. Mercedes had een elektrische cross-over nodig in het assortiment, en die hebben ze grotendeels samengesteld met de producten die ze reeds in huis hadden. Op zich niks mis mee.

De voornaamste concurrenten van deze geëlektrificeerde Mercedes zijn de Volkswagen ID.4, Polestar 2 , Tesla Model Y en Hyundai Kona, die elk op hun eigen manier beter of slechter zijn in bepaalde aspecten dan de EQA. Maar mochten we een fiscaal interessante wagen zoeken met een interieur van hogere kwaliteit. Dan zullen we zeker ook voor deze eens aankloppen bij Mercedes-Benz.

AutoMercedes-Benz EQA 250
Motor / BatterijcapaciteitAsynchroonmotor / 66,5 kWh
Maximum vermogen190 pk
Maximum koppel375 Nm
Overbrenging & transmissie1 trapsautomaat & voorwielaandrijving
0-100 km/h8,9 s
Topsnelheid160 km/h
CO2 uitstoot0 g/km (WLTP)
Normverbruik – Normrijbereik17,7 kWh / 100 km – 426 km (WLTP)
Testverbruik – Testrijbereik19,5 kWh / 100 km – 340 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 41.300,00
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 63.446,35
BIV€ 0
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 0
Design
70
Interieur
85
Motor & verbruik
70
Comfort
70
Prijs & opties
65
Reader Rating1 Stem
85
72