Imperia GP

Jammer: Belgisch sportwagenmerk Imperia is niet meer

Er is een tijd van komen, er is een tijd van gaan. Imperia is duidelijk gegaan. Het Waalse sportwagenbedrijf van de Belg Yves Toussaint heeft de boeken neergelegd. 

Impera GT

Als enige van de weinige oudere Belgische automerken die overgebleven zijn na de vorige eeuw, had Imperia het sowieso al moeilijk. Het merk kwam terug in de media in 2013 toen ze de elektrische Imperia GP en masse wouden produceren. Die was kortweg briljant te noemen. Het was een hybride-sportwagen met viercilinder-benzinemotor die in hybride-modus van 0-100 km/u spurtte in 4 seconden. Bovendien was hij bijzonder fiscaal interessant voor ondernemers die een weekend-speelgoedje wouden aanschaffen: 50 gram CO²/km. De benzinemotor was goed voor 208 pk. De elektrische zorgt dan weer voor 163 pk. Gecombineerd een zeer mooi vermogensoutput. Technisch zat deze volledig in orde. Waar liep het dan mis?

Imperia-GP-2013-16

Dat zal hoogstwaarschijnlijk iets te maken hebben met de prijs. 125.000 euro moest je ophoesten voor jouw hybride-sportwagen. Daarbovenop is de onbekendheid van het merk geen cadeau.

Imperia GP

In 2015 zagen we dan ook een exemplaar staan op DreamCars, op de Heizel in Brussel. Maar veel mocht het niet baten. De GP werd nooit een succes en de Luikse handelsrechtbank heeft dan ook de stekker getrokken uit Imperia. Laten we hopen dat een vermogende autoliefhebber het merk toch nog een doorstart geeft.

Imperia gt