Er wordt niet langer moord en brand geschreeuwd bij engine downsizing onder de sportievelingen van deze tijd, maar een viercilinder in de Jaguar F-Type hadden we niet meteen zien aankomen. Met een prijskaartje van € 57.530 en een deftige 300 pk kunnen we de komst van F-Type 2.0 wel enkel toejuichen.
Met een vermogen van 300 pk is het meteen de krachtigste Jaguar-viercilinder ooit. De krachtigere Ingenium-benzinemotor vindt wellicht dan ook haar weg naar andere Jaguar/Land Rover modellen. Jaguar belooft in de F-Type facelift een officieel verbruik van 7,2 liter per 100 km en een CO2 uitstoot van 163 g/km. Het verbruik werd gelimiteerd dankzij het uitlaatspruitstuk dat geïntegreerd is in het gietwerk van de cilinderkoppen. Doordat koelvloeistof door de kanalen van het spruitstuk stroomt wordt de opwarmtijd van de motor verkort wat ten goede komt van het verbruik. Ook is de twinscroll-trubo voorzien van keramische rollagers met minimale wrijving.
Dankzij het maximumkoppel dat reeds vanaf 1.500 rpm paraat staat en een Quickshift achttrapsautomaat is een spurt van 0 tot 100 km/h in 5,7 seconden mogelijk. De topsnelheid blijft steken op een meer dan illegale 249 km/h. Een manuele versnellingsbak komt er voorlopig niet. De lichtere motor zou ook een positief effect hebben op de gewichtsverdeling over beide assen en dus ook op het rijgedrag. Visueel kan je de F-Type 2 liter onderscheiden door de rechthoekige centrale uitlaat.
De F-Type 2.0 is bijna 10.000 euro goedkoper dan de 3 liter V6 die met 340 pk amper 40 pk’s meer te bieden heeft. De tweeliter variant wordt ook beschikbaar als cabrio variant.