Vaak hebben we lof over de nieuwste automobielen die we aan de tand voelen. Ook soms wel opgebouwde kritiek. Maar over deze Santa Fe hadden wij vooraf weinig te zeggen. Maar misschien is dit juist zijn sterke zijde. Misschien wordt Hyundai wel het nieuwe Ford. De goede auto voor de ‘gewone’ man in de straat.
De Hyundai Santa Fe, vernoemd naar de gelijknamige Mexicaanse stad, heeft altijd maar één doel gehad en dat is om als SUV veel ruimte en goede features in een easy-to-use verpakking te bieden. Daar is niks mis mee want tot nu toe is hij hier al elke keer goed in geslaagd. Vandaag bekijken we hoe deze nieuwe generatie scoort.
Ruimte
We starten met het “Ruimte” gedeelte. De Santa Fe is 4,79m lang. Denk hierbij aan formaatje Tiguan AllSpace. De lange wielbasis staat garant voor veel plaats binnenin. Vooraan zit je zeer ruim en comfortabel. De grote stoelen nemen je goed vast en de mogelijkheden voor verstelling zijn talrijk, waardoor je al snel een goede zitpositie kan vinden. We zien zowaar in ruitjes gestikt en geperforeerd leder. De stoelen zijn bovendien in onze testwagen niet alleen verwarmd maar ook geventileerd! Al wordt het wel even zoeken vooraleer je de knop hiervoor kan vinden, maar hierover later meer. De deurvakken zijn groot genoeg om al de kleuterspeeltjes van je twee kleine deugnieten weg te krijgen. In de middenconsole is er ook plaats voorzien om het speeltje van je tienerdochter veilig weg te krijgen. Er is namelijk een smal vak waarin je je smartphone verticaal kan in laten glijden. Niet alleen zit hij daar veilig tijdens de rit, als hij draadloos opladen ondersteunt laadt hij ook nog op.
Ook achterin zit je als een vorst. Dit is ruimte zoals je van dit soort SUV mag verwachten. Ook hier zijn de stoelen zacht bekleed en zitten dus erg comfortabel, ook tijdens langere ritten. Bovendien kan je de hoek van de leuning aanpassen. Nog steeds niet overtuigd? Wel, Hyundai biedt zelfs de optie om achterin ook stoelverwarming als optie aan te vinken. De koffer is met een volume van 634 liter genoeg om met gemak de bagage van 4 volwassenen op te slokken.
Sometimes the old way is the better way…
Nu we dan toch over het interieur bezig zijn kunnen we het dan maar beter volledig eens bekijken. Bij het instappen viel ons meteen het prachtige bruine tintje leder op die Hyundai gekozen had tijdens het samenstellen van deze Santa Fe. Ondergeschrevene heeft een weakspot voor bruin leder dus deze wagen stond meteen al een puntje voor. Het goede nieuws gaat verder wanneer we het stuurwiel vastnemen. Geen erg dik raar vormgegeven stuurwiel zoals menig ander merk zou voorstellen. Gewoon een mooi, uit bruin leder opgetrokken, rond stuurwiel met een set logisch geplaatste fysieke knoppen. Wat kan het leven toch soms heerlijk simpel zijn. Voor ons treffen we een set duidelijke heldere digitale tellers aan die we naar believen kunnen instellen tot we ons eigen smaakje gevonden hebben.
… but not always.
Centraal vinden we een 10,25-inch infotainment display. Meteen valt ons op hoe klein dit scherm oogt op zo’n groot dashboard. Ligt dit aan ons of zijn we te grote displays gewoon? Voor we verdergaan willen we nog iets verduidelijken. Ondergeschrevene is fan van een simpele fysieke knop. Van die aaibare touchpads of knoppen met meerdere functies die bij harder of zachter bedienen anders reageren, dat is ons allemaal te ingewikkeld. De Santa Fe is erin geslaagd om ons aan te tonen dat trop te veel is en te veel trop is. Met name de middenconsole. Telt u even met ons mee? ….. Bijna 30 drukknoppen, en dit zonder het draaiwiel en toggleswitches mee te tellen. Dit is simpelweg overkill. Wij verdedigen de fysieke knoppen voor het gebruiksgemak zoals op een stuurwiel. Als alles touchesensitief is op een stuurwiel moet je je ogen van de weg halen om te zien wat je indrukt. Dit doet het gebruiksgemak niet goed. Vaak is een fysieke knop op die plaats een veel handigere oplossing. Of dit er dan net zo chic en modern uitziet is iets anders…
Wat we op deze middenconsole zien daarentegen is net het omgekeerde. Hier is zo een overdaad aan knoppen waardoor je maar moeilijk de plaats van elke knop blindelings kan onthouden en met gevolg dus toch je ogen van de weg moet halen en secondenlang neerkijken op de knoppen vooraleer je de benodigde gevonden hebt. Dit kan niet de bedoeling zijn… Minder knoppen had in dit uitzonderlijke geval toch een beter idee geweest.
De bovenste reeks knoppen zijn sneltoetsen voor het infotainmentscherm. De reeks knoppen hieronder, gefrankeerd met een toggleswitch voor de temperatuur, bedienen dan weer de klimaatcontrole. Vanaf nu wordt het ingewikkeld. Linksonder vinden we de knoppen die dienen als versnellingsselector en midden rechts zijn je de knoppen die alles te maken hebben met het rijden. Uitgezonderd de knop voor de stuurwielverwarming die verdwaald geraakt is en hier per ongeluk ook tussen terecht kwam. De grote iDrive achtige ronde draaiknop bedient de rijmodi waarin de Santa Fe zicht bevindt. De centrale knop op deze draaiknop laat je eerst en vooral kiezen of je on- of off-road wil rijden. Voor op het asfalt hebben we keuze uit Eco, Sport en Smart. De eerste twee hebben geen verklaring nodig, maar de derde mogelijks wel. Deze Smart-mode werkt een beetje zoals de Adaptive-modus in de hogere BMW-modellen. Hierbij voelt de auto zelf aan de hand van gasrespons en GPS-data hoe de motor zich het best zouden gedragen.
Design
Maar wacht, je bent al klaar om te gaan rijden zonder het uiterlijk te bekijken? In het design van deze generatie Santa Fe valt de invloed van de Amerikanen op. Heel groot, weinig subtiel met een gapende verchroomde neus. Ja, zo subtiel door het leven gaan als een Skoda Kodiaq zal deze Hyundai niet lukken. De koplampen worden in twee gescheiden en krijgen nu de dagrijverlichting apart boven de koplampen in de motorkap geïntegreerd. Het profiel van de Santa Fe doet wat lomp aan. Er is weinig stijl of lijnen te vinden en hier draait het vooral om zoveel mogelijk ruimte te bieden in de vorm van koffer- en hoofdruimte. Een derde zitrij is optioneel verkrijgbaar, en dit verklaart ook de lang horizontaal doorlopende daklijn. De achterlichten volgen de designtaal van de i20 N die we eerder al testten. Die had ook diezelfde puntig gevormde achterlichtunits.
Rijden en plug-in
Onderweg geniet je van het heerlijk zitcomfort, zowel achter het stuur als op de tweede zitrij. De bestuurder heeft een dashboard dat hoog is en rond je heen vouwt als een cocon. Onder de motorkap vinden we een 1,6 l geblazen viercilinder benzinemotor die 180 pk te bieden heeft. Maar hier is de kous nog niet mee af want deze PHEV is uitgerust met nog eens een kleine elektromotor die goed is voor 91 pk en samen met de verbrandingsmotor een systeemvermogen geeft van 265 pk. Geen bandenroker, maar dit resulteert wel in een CO2 uitstoot van 43 gram per kilometer.
De batterij is een 13,8 kWh groot exemplaar die in theorie een elektrische range van 58 km zou moeten geven. Reken in praktijk op een range van zo’n 45 km. Opladen gaat aan 3,3 kW per uur wat verbazingwekkend traag is, zelfs voor een plug-in. Hoe dan ook, hang je de Santa Fe ’s avonds aan het stopcontact, dan is hij ’s ochtends opgeladen. De vraag is dus of je dan wel echt sneller laden nodig hebt. Gebruikt je de Santa Fe als een echte hybride en hang je hem elke avond plichtsbewust aan de lader, dan is het mogelijk om je gemiddelde verbruik naar de 4 à 5 liter per 100 km te reduceren. Val je onderweg toch zonder stroom en kan je niet bijladen, reken dan op een verbruik van bijna 8,5 liter per 100 km. Dit aangezien het kleine 1.6’je ferm aan de bak zal moeten om alleen dit bijna twee ton zware beest in beweging te krijgen.
Zelfs met een volledig opgeladen batterij zal de Hyundai toch nooit echt snel aanvoelen. Daar speelt z’n gewicht en zacht afgestelde vering hem te veel in het nadeel. Een rustige weloverwogen rijstijl past veel beter bij deze auto, en daar is zeker niks mis mee. Niet iedereen heeft namelijk de pretentie om zich Ayrton Senna te voelen in z’n dik twee ton zware PHEV SUV.
Prijs: afhankelijk voor wie het is
Op de particuliere markt zal dit geen schot in de roos zijn in België. De crossover van Hyundai, de Tucson, doet het hier erg goed. Maar het segment hoger, daar bevaar je prijswateren waar ook BMW en Mercedes-Benz aanwezig zijn. Hoe goed je model dan ook is, toch zal de naïeve Belg zich vaak blindstaren op het logo op de neus. Voor de professionele klanten is deze fiscaal voordelige, ruime, comfortabele en bovenal betrouwbare SUV hoogstwaarschijnlijk een schot in de roos. Een aantrekkelijke TCO door de lage uitstoot van 43 gram per kilometer, maar nog steeds de vrijheid met een benzinemotor die je niet aan een laadpaal vasthangt. Dit geeft hem z’n free pass naar alle professionele klanten.
In “goed genoeg” zit ook het woordje “goed”
Je merkt het misschien al, buiten het fiscaal voordelige verhaal onder de kap springt deze Santa Fe er niet erg uit. Voor z’n wilde design ga je de auto niet gaan opzoeken bij je Hyundai dealer. En ook de rijervaring is goed en comfortabel maar blinkt niet uit of verlegt geen grenzen. Maar dat is ook de bedoeling niet. Het hele punt van deze auto is net om niet bekend te zijn of uit te blinken maar gewoon goed te zijn. Laat ik het zo voorstellen: Wij Belgen eten graag culinair en genieten als echte Bourgondiërs in Frankrijk van heerlijke wijn en stokbrood met kaas, maar bij thuiskomst hebben we het daar wel mee gehad en dan staan we allemaal rijen dik aan te schuiven in de frituur. Zijn frieten hoogculinair? Nee, maar ze zijn lekker en gewoon goed. En daar is niks mis mee.
AUTO | Hyundai Santa Fe PHEV 4WD |
Motor Batterijcapaciteit | 1,6 l viercilinder turbobenzine + elektromotor & 13,8 kWh batterij |
Maximum vermogen | 265 pk |
Maximum koppel | 350 Nm |
Overbrenging & transmissie | 4WD & 6-traps automaat |
0-100 km/h | 8,9 s |
Topsnelheid | 187 km/h |
CO2 uitstoot | 43 g/km |
Normverbruik | 1,7 l/100km |
Testverbruik | 4,5 l/100km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 62.299 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 63.099 |
BIV | € 46,23 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 120,49 |