Range Rover

Land Rover Range Rover D350 HSE – Rijtest

Land Rover omschrijft haar nieuwe Range Rover als de meest begeerlijke Range Rover ooit en tevens als de meest verleidelijke luxewagen. De moeite waard dus om dat statement ten gronde te onderzoeken. Wij kregen de eer om dat te doen met de Land Rover Range Rover D350 HSE MHEV.

Herkenbaar

Het moet zo ongeveer een dik jaar geleden zijn dat de nieuwste generatie van de Land Rover Range Rover werd voorgesteld via een traditionele reeks afgelekte persfoto’s. Een nieuwe Range Rover staat altijd beetje garant voor wat feestvreugde, maar ook voor wat scepticisme. Ziet de opvolger er wel even goed uit als het uittredend model? Dit keer was dit niet anders en zeker omdat de nieuwe achterkant voor een Range Rover een revolutie is door de verzonken achterlichten. De voorkant lijkt dan weer een brave evolutie, want het is soms twee maal kijken indien het nu de oude of de nieuwe is. Eenvoudige lijnen primeren het sobere maar herkenbare design. Eigenlijk vormen drie lijnen het bekende profiel van de Range Rover: een licht aflopende daklijn, een uitgesproken gordellijn en een oplopende drempellijn. Het perfecte recept voor een tijdloos design. Sober is ook het kleur van onze test Range Rover: Charente Grey. Ietwat saai, maar zeker een verademing na de zoveelste zwarte Range Rover.

Range Rover

Je kan erop aan dat zelfs binnen 50 jaar de profiellijn van de Range Rover (in de veronderstelling dat het merk en type nog zullen bestaan) nog steeds in grote lijnen dezelfde zal zijn. Ondanks dat veel mensen het verschil tussen de nieuwe en de voorgaande Range Rover amper zullen opmerken, is het voor vele rijders een must om zo snel mogelijk met de allernieuwste Rang Rover te rijden. De Range Rover is meer dan ooit een maatstaf voor hard werk/succes en een representatie voor wat er wellicht op je bankrekening staat. De prijs van sympatiekste buur zal je wellicht niet binnenhalen, maar eigenlijk is stiekem iedereen best wel van fan van de Range Rover. Het onbereikbare is het meest begeerlijke?

Met de generatiewissel zet Land Rover ook nieuwe maatstaven kwa prijs. De prijzen zijn letterlijk om achterover te vallen. Niet zozeer de motorisatie zorgt voor de grootste prijsschommelingen, maar vooral de uitrustingslijn. De D350 HSE waarmee wij reden start vanaf 148.000 euro, de 101 pk minder krachtige D250 SE start vanaf 128.000 euro, lager kan echt niet. De D350 in Autobiography uitvoering kost je minstens 165.000 euro, in SV uitvoering zelfs 196.000 euro. Die laatste in verlengde wielbasis kost zelfs minstens 220.000 euro, en dan zijn we nog niet aan de opties begonnen. We gaan even verder op ‘onze’ D350 die gelukkig al enorm rijkelijk is uitgerust: digitale LED koplampen (tot 500 m bereik), 22 inch lichtmetalen velgen, talloze rijhulpsystemen, overal gekoelde en verwarmbare zetels, Clear Sight achteruitrijspiegel (camera) en een head-up display. Enkel andere velgen, getinte ruiten en een elektrische trekhaak werden aangevinkt op dit testmodel, goed voor een extra gat in de begroting van 5.000 euro.

Hét verkoopsargument

Wie rap zeeziek is, is bij de Range Rover niet op het juiste adres want deze auto rijdt als een boot. Ondanks dat deze sloep accelereert van 0 naar 100 km/h in amper 6,1 seconden is de focus van de Range Rover comfort, comfort en comfort. Het kan dus ook héél snel gaan, maar de Range Rover voelt zich beter in haar sas op snelwegen dan op kronkelende baantjes. Dat laatste lukt perfect, maar voelt toch wat onwennig aan, al zijn er zeker stappen gemaakt tegenover de vorige Range Rover. Dankzij het ‘Dynamic Response Pro’ systeem worden rolneigingen van de koets beperkt via het actieve elektronische rolcontrolesysteem van 48 Volt dat een koppel tot 1.400 Nm naar de stabilisatorstangen stuurt.

Wat vooral bijblijft is de zitpositie. Dan merk je pas hoe groot en hoog de Range Rover is. Je voelt je letterlijk koning van de weg als je achter het stuur van de Range Rover zit. Je kan letterlijk andere auto’s wegduwen als ze al niet spontaan uit de kant gaan. Om de wendbaarheid te verhogen zowel bij hoge snelheden als bij manoeuvreren kan de Range Rover rekenen op meesturende achterwielen (max 7°). Zo is een draaicirkel in minder dan 11 meter mogelijk.

Maar het verkoopsargument van de Range Rover blijft dus het comfort. Dankzij elektronisch gestuurde luchtvering worden oneffenheden in de rijweg zorgvuldig geanticipeerd, en dankzij het eHorizon programma wordt de wagen voorbereid op bochten. Ook het vermelden waard zijn de set van luidsprekers in alle hoofdsteunen met noise cancellation effect (van de derde generatie), die ondersteund worden door 27 andere luidsprekers die het rolgeluid en de trillingen van banden en de motor proberen te elimineren. Land Rover belooft ook een sublieme luchtkwaliteit die dankzij PM2.5 filtering zelfs covid virusdeeltjes sterk vermindert.

Het karakter en de loopcultuur van de motor passen bij de Range Rover zoals (wijlen) Nicole en Hugo. De 3 liter zes-in-lijn dieselmotor is zo romig dat het extra zuur is dat dit soort motoren in de nabije toekomst zal verdwijnen. Er kan beroep gedaan worden op 350 pk, maar vooral 700 Nm koppel. Om het verbruik wat te milderen is er de mild hybride technologie. Een 48V batterij voedt een in de riem geïntegreerde startmotor die bijspringt tijdens accelereren, maar ook energie kan recupereren bij vertragen of remmen. Fiscaal aantrekkelijker zijn de plug-in hybride varianten (440 of 510 pk en ongeveer 100 km theoretisch rijbereik), of zelfs vanaf 2024 een volledig elektrische variant (in lijn met Land Rovers ‘Reimagine’-strategie) dankzij de MLA-flex architectuur. Het platform laat ook toe dat deze Range Rover met gemak 7 zitplaatsen tevoorschijn kan toveren.

Een klimaatklever zou deze Range nog kunnen verwarren met een zuipschuit, want deze Range Rover slaagde erin om een ritje van de haven van Antwerpen naar Brugge te doen met een verbruik van amper 6,7 liter per 100 km (en toen had ik de ECO stand nog niet gevonden). Dat is wellicht minder dan wat de politiecombi verbruikt die een klimaatklever van plaats delict naar het politiekantoor brengt.

Buiten een granulaten site zijn we de onverharde wegen niet gaan opzoeken. Koningin Mathilde gaat toch ook niet in haar Natan pakje op het strand liggen? We trekken het wat in het belachelijke, maar je hebt al een halve dag nodig om alle mogelijke off-road functies deftig te ontdekken. Bovendien is het natuurlijk habitat van de Range Rover in realiteit meer plaatsen zoals Knokke, Latem en Antwerpen. Maar wie echt Range Rovers met hoopjes wil spotten is het best af in Parijs, Londen of Monaco.

Andere wereld

Éénmaal in het interieur vertoef je in een andere wereld. Alle stress en drukte sijpelen weg eenmaal de deur naast je dicht getrokken. De familieband in het interieur met Jaguar is overduidelijk. Dit is duidelijk geen buitenechtelijk kind. Het curved scherm kennen we onder meer van in de Jaguar F-Pace facelift, met als verschil dat het scherm haptische feedback geeft bij het drukken. In de praktijk moet je al vrij hard drukken met je vingers vooraleer er iets gebeurt. Het Pivi Pro systeem functioneert naar behoren, maar het blijft wel soms ‘graven’ in (sub)menu’s. Gelukkig zijn er nog de bekende duw- en trekknoppen voor ventilatie en zetelverwarming/koeling.

Het interieur is over het algemeen best sober en dat vertaalt zich ook in subtiele sfeerverlichting. Sommigen zullen zelfs beweren dat het dashboard een achteruitgang is tegenover de vorige Range Rover: het zwevend scherm en het stuur met amper 2 spaken zijn wellicht iets minder tijdloos dan wat er te vinden is in de vorige Range Rover. Als deze Range Rover ook 7 jaar moet meedraaien zal Land Rover met de eerste facelift toch iets uit haar hoed moeten toveren. Ondanks die puntjes voelt het interieur wel heel vertrouwd aan. Wennen is wel dat de knoppen voor de ruiten en dergelijke een stuk lager zitten dan voorheen. De portiergreep aan de binnenkant is dan weer prachtig geïntegreerd. De afwerking van het interieur is subliem, maar we merkten toch enkele kraakjes vanuit het dashboard op tijdens het rijden. Ze zijn wellicht niet te veralgemenen, maar toch zonde van het geld denken wij dan. Een klassieker (sinds 1970) is dan weer de achterklep in twee delen die toegang biedt tot een gigantische opbergruimte die dankzij elektrisch neerklapbare stoelen nog vergroot kan worden. Een kleine designfout is wel dat als de armsteun achterin is ingeklapt er enkele rubbertjes sporen achterlaten op het aluminium sierdeel, maar misschien zijn we te streng?

Conclusie

Eigenlijk is er buiten het prijskaartje (zoals verwacht) weinig aan te merken op de nieuwe Range Rover. Het vleugje arrogantie van dit soort auto’s zal je er graag bijnemen en uiteraard is niet iedereen die dit soort auto’s koopt uit op andermans ogen uitkrabben. Meer dan ooit is de Range Rover een statusobject en dat wordt extra in de verf gezet door het prijskaartje waar de gemiddelde Belg van achterover valt. Gelukkig krijg je daarvoor in return wel de meest complete en begeerlijke Land Rover ooit voor in de plaats.

AutoLand Rover Range Rover D350 HSE MHEV
Motor2.997 cc 6-cilinder in-lijn turbodiesel
Maximum vermogen350 pk
Maximum koppel700 Nm tussen x en x rpm
Overbrenging & transmissiePermanente vierwielaandrijving & 8-traps automaat
0-100 km/h6,1 s
Topsnelheid234 km/h
CO2 uitstoot205 g/km (WLTP)
Normverbruik7,8 l / 100 km
Testverbruik8,1 l / 100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 148.094
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 153.700
BIV€ 3.852,66
Verkeers belasting / jaar€ 1.227,75

Design
90
Interieur & Technologie
85
Comfort
95
Rijgedrag
75
Motor & Verbruik
80
Prijs & Opties
65
Reader Rating2 Stemmen
88
82