Honda NSX: Waarom liet de auto zo lang op zich wachten?

15NAIAS_NSX_09

Simpel, het huidig economisch klimaat is een stuk gunstiger en ook elektromotoren zijn ondertussen hip bevonden onder (super)sportwagens. Ook de onderhuidse techniek vereiste veel vakmanschap.

De vorige Honda NSX had (en heeft nog steeds) een soort heldenstatus. Tijdloos, spitstechnologie (o.a. aluminium monocoque, titanium drijfstangen en een 23 delig lakproces) en legendarische Formule 1 roots. Ayrton Senna hielp indertijd mee het chassis op punt te stellen. De NSX werd aangedreven door een vrij bescheiden 3,2 liter atmosferische V6, maar de rijprestaties waren TOP. Een 18.000 tal NSX’en werden geproduceerd tussen 1990 en november 2005. In zijn laatste levensjaren koste de NSX in België net geen € 100.000.

Tien jaar later, na enkele concept cars en talloze rondjes Nürburgring ziet de opvolger het levenslicht in Detroit. De opvolger liet dus zeer lang op zich wachten. Honda neemt daarmee een risico want gans de autowereld kijk al geruime tijd uit naar deze nieuwe NSX. De verwachtingen zijn ondertussen zo groot dat het bij manier van spreken enkel kan tegenvallen. Honda verhoogt die verwachtingen zelfs en meldt dat de rijder volledig centraal stond bij de ontwikkeling van de NSX.

NSX_Interior_2

De NSX werd voorgesteld in Acura pak voor de Amerikaanse markt. In Genève komen er eindelijk Honda logo’s op. De nieuwe NSX is hoofdzakelijk in Amerika ontwikkeld en zal er ook geproduceerd worden. Het design is niet echt een verassing aangezien het vrij identiek is aan de concept die in 2012 werd voorgesteld. Opvallend is wel de zeer fijne A-stijl. Het design werd overigens in goede banen geleid door Michelle Christensen die informeert dat het design de koeling en downforce optimaliseert.

15NAIAS_NSX_04

De aandrijflijn is vrij indrukwekkend. De NSX is een hybride met o.a. een benzine 3,7 liter V6 motor met dubbele turbo. Die zorgt voor aandrijving van de achterwielen samen met een elektromotor die tussen de V6 en negen-trapsautomaat geplaatst is. Die elektromotor supporteert tijdens het accelereren en remmen. Daarnaast wordt elk voorwiel aangedreven door een elektromotor die ook torque vectoring mogelijk maakt. Ook op materialen werd niet bespaard: aluminium (spaceframe), ultrasterk staal, carbon en nog enkele andere geheimzinnige materialen.

15NAIAS_NSX_02

McLaren-Honda testrijder Stoffel Vandoorne heeft ons alvast stiekem ingefluisterd op zoek te zijn naar een nieuwe bedrijfswagen. Wie nog wat geduld over heeft kan wachten op de cabrio die er binnen minstens 2 jaar volgt.