Zoals elk model van de Q-lijn bij Audi doet ook de Q3 het zeer goed qua verkoop. Dit vraagt om de nodige facelift aangezien de Q3 al sinds 2011 actief is. Met de facelift van de Q3 maakt Audi van de gelegenheid gebruik om meteen de RS Q3 op te voeren.
Beginnen bij het begin. Het volledige motorengamma van de Q3, dat zijn 3 TFSI-motoren en 3 TDI-motoren worden schoner én krachtiger. CO2-emissies zijn met gemiddeld 17% gedaald. En met gemiddeld 10 pk meer krijgen de motoren nu tussen 120 en 220 pk. Bovendien is de nieuwe Q3 iets breder dan zijn voorganger, krijgt hij Xenonverlichting en DLR-LED’s standaard en is er 75 kg uitgegaan bij de instapversie.
RS Q3
Ook de sportieve versie van de kleine SUV krijgt een opsmukbeurt. De 2,5 liter vijfcilinder produceert nu 340 pk en 450 Nm koppel. Dat is een mooie 30 pk meer dan voorheen. In 4,8 sec. bereik je 100 km/u. De kracht wordt overgebracht dankzij de 7-traps S tronic automatische versnellingsbak. Als gemiddeld verbruik heeft deze een aanvaardbare 8,6l/100 km en de CO2-uitstoot tikt af op zo’n 200 gram CO2/km.
Q3 Ultra
Met de Q3 Ultra zet Audi de trend van ultrazuinige motoren met net iets meer vermogen verder. De Q3 Ultra beschikt over de 1.4 TFSI-motor, benzine dus, die we kennen uit de VW Polo Blue GT. Deze produceert 150 pk. 4,4l/100 km als verbruik en 114 gram CO2/km spreken voor zich dat dit fiscaal een zeer interessante wagen wordt.
Wij vinden het alvast goed om te zien dat Audi meer vermogen aan de (RS) Q3 geeft en tegelijkertijd rekening houdt met verbruik en gewicht.