De meest waanzinnige Aston Martin ooit; De Vulcan

aston-martin-breaks-the-internet-with-the-7-liter-v12-powered-vulcan-photo-gallery_5

Het doek is gevallen van de Aston Martin Vulcan, de meest waanzinnige auto in de geschiedenis van het Britse merk. De Vulcans enorme kracht en duizelingwekkend prijskaartje maken deze Aston krachtiger, duurder en exclusiever dan de One-77.

We vallen meteen met de deur in huis. Tussen de chauffeur en de vooras ligt een 7 liter grote V12 die ‘meer dan 800 pk levert. Dit is ongeveer 50 pk meer dan de One-77. Dit monster van een blok wordt gekoppeld aan een sequentiële 6-traps automaat van Xtrac. Dit is een gekende bouwer van versnellingsbakken, ze leveren zelfs aan de Formule 1.

aston-martin-breaks-the-internet-with-the-7-liter-v12-powered-vulcan-photo-gallery_1

Als je deze cijfers als beangstigend vindt wacht dan tot je de prijs hoort, een belachelijke 2 miljoen euro (exclusief taxen). Om dit in perspectief te zetten, dit zijn 2 Mclaren P1’s of 23 Nissan GT-R’s. Voor deze prijs krijg je wel de exclusiefste Aston Martin ooit. Aston is van plan om slechts 24 modellen te produceren voor – letterlijk – de lucky few.

Met enkel een krachtige motor zal je het niet redden tussen de andere hypercars, gelukkig weten de ingenieurs bij Aston Martin dat ook. De Vulcan krijgt pushrod veringen, verstelbare dempers en anti-roll stangen voor- en achteraan. Veel vermogen vraagt ook veel remkracht. Deze worden verzorgt door Brembo. Hun keramische racing remschijven (380mm aan de voorkant; 360mm aan de achterkant) en Brembo remklauwen moeten de Vulcan zo snel mogelijk stoppen. De Vulcan beschikt ook over een LSD (Limited-Slip Differential), evenals een koolstofvezel monocoque en body om een ongeloofelijke power-to-weight ratio te garanderen.

aston-martin-breaks-the-internet-with-the-7-liter-v12-powered-vulcan-photo-gallery_2

De afgeknelde neus en smalle koplampen van de Vulcan doen niet direct aan een ‘echte’ Aston Martin denken. Aston wil met de Vulcan hun nieuwe designtaal wat teasen. Dit is een gewaagde stap maar wij zijn zeker fan. Het kontje is echter wel volledig Aston Martin, met zijn brede heupen en de One-77-stijl achterlichten.

aston-martin-breaks-the-internet-with-the-7-liter-v12-powered-vulcan-photo-gallery_10

Binnenin vind je nog meer carbon, op het dashboard stuur middenconsole, eigenlijk overal. De cockpit is rondom de bestuurder gebouwd zoals bij Ferrari. Net zoals bij de Italianen hebben de Britten een ‘carbonbrug’ gebouwd. Deze heeft de bediening voor de automaat. Verder zien we een racestuur waar de bovenkant van afgekapt is. Op dit racestuur kun je allerlei dingen aanpassen zoals ABS, tractiecontrole en andere racebegrippen. De enorme diffuser en dominante achtervleugel tonen dat dit geen katje is om zonder handschoenen aan te pakken en helpen natuurlijk ook om de Vulcan tegen het asfalt te zuigen.

aston-martin-breaks-the-internet-with-the-7-liter-v12-powered-vulcan-photo-gallery_6

Er is echter één “minpunt”, je zult hem jammer genoeg niet op de openbare weg zien, want hij is er niet toegelaten. Het is een circuitbeest die gaat concurreren, als dit mogelijk is in deze klasse, met de LaFerrari XXK en de Mclaren P1 GTR. Als je hem koopt (laat het ons weten aub) dan krijg je er een ‘uniek’ programma bij. Dit houdt in dat Aston je leert racen met je speeltje en je krijgt ook de kans om met de One-77 en Astons GT4 racer te rijden. De levering start in 2016.

Volgende week gaan we dit monster gaan aanschouwen in Genève, waar hij zijn officiële onthulling krijgt, we houden jullie zeker op de hoogte.