Een jaar na de lancering van de M4 coupé krijgen we eindelijk een voorproefje te zien van wat op termijn de M4 GTS zou kunnen worden. Net zoals de M3 GTS zou de M4 GTS moeten dienen als high-performance model voor de weg en in het bijzonder het circuit!
Even terug in de geschiedenis: de BMW M3 Sport Evolution (1990), de BMW M3 GT (1995), de BMW M3 CSL (2003), de BMW M3 GTS (2010) en de BMW M3 CRT (2011) zijn allemaal wagens die hun technologie hebben bewezen in de racewereld. Dankzij de lichte carrosserie en de beperking in productie-aantallen hadden ze bovendien een erg exclusief karakter. Dat zal wellicht niet anders zijn voor de M4 GTS.
De M4 Concept onderscheidt zich van een ‘standaard’ M4 door een achtervleugel, een splitter, handmatig verstelbare voorstoelen, en veel carbon fiber. Allemaal aanpassingen die aantonen hoe doelmatig er werd gestreefd naar efficiëntie en gewichtsbesparing om zo de perfecte trackwagen te creëren. Om de GTS zijn eigen karakter te geven werd hij ook voorzien van een aantal oranje accenten op een grijze achtergrond. Zo werd er ook een nieuw setje velgen ontwikkeld die visueel perfect aansluit bij de rest van de wagen.
De turbocharged zes-in-lijn-motor is voorzien van een speciaal waterinjectiesysteem die we eerder al zagen passeren op de M4 Safety Car voor de MotoGP. Deze techniek zorgt voor een toename van vermogen en koppel, tegelijkertijd is er de vermindering van de thermische belasting van prestatie–relevante onderdelen. Dit alles verhoogt ook de stabiliteit en duurzaamheid van de turbomotor. De BMW Concept M4 GTS brengt daarom high-performance technologie direct van het circuit naar de weg.
Deze M4 GTS is voorlopig nog een concept, maar naar BMW traditie twijfelen we er niet aan dat hij in beperkte productie de BMW fabriek zal uitrollen. AutoJunior gaat hem alvast bewonderen op de IAA in Frankfurt volgende maand!