Jaguar XE Project 8

Het belangrijkste autonieuws van de afgelopen weken

We zijn geen meesters in het à-la-minute bolwerken van het allerlaatste autonieuws. Vandaar met enige vertraging het meest interessante autonieuws van de afgelopen weken.

 

BMW 6 GT

De marketingboys en girls bij BMW lijken het licht te hebben gezien. Omdat de huidige 6 reeks opgevolgd wordt door de 8 reeks komt de letter 6 opnieuw vrij uiteraard. BMW vond er dus niets beter op om de opvolger van de 5 Gran Turismo tot 6 Gran Turismo om te dopen. Van een cijferspel gesproken … De achterkant is iets minder bombastisch dan zijn voorganger die dus voldoende succesvol was om een opvolger uit de brand te slepen. Uiteraard focust de GT variant van de op de 5 reeks gebaseerde BMW nog steeds op comfort en ruimte voor de achterpassagiers.

BMW 6 GT

BMW X3

Nog belangrijker voor BMW is de gloednieuwe BMW X3. Het design is onmiskennelijk BMW met nog steeds de typisch oplopende D-stijl die de eerste generatie X3 in 2003 introduceerde. Uiteraard is alles beter, zuiniger, efficiënter en connectiever zoals dat met elk nieuw model gaat. De nieuwe X3 komt er in drie visuele differentiaties: xLine, Luxury Line en M Sport pack. Motorisch zullen de 2 liter diesel- en benzinemotoren de verkoopstabellen domineren, maar voor wie het iets meer mag zijn is de X3 er ook als M40i variant met een deftige 360 pk.

Jaguar XE Project 8

Na de knotsgekke F-Type Project 7 lanceerde Jaguar in Goodwood de XE Project 8. Een tot 300 stuks gelimiteerde en vooral opzichtige opgefokte XE met maar liefst 600 pk. Een topsnelheid van 320 km/h en een sprint van 0 tot 100 km/h in 3,7 s behoren tot de mogelijkheden van deze XE die door het Special Vehicle Operations team van Jaguar/Land Rover is ontwikkeld. De koetswerkpanelen zijn deels in koolstofvezel opgetrokken en opmerkelijk is ook dat er enkel exemplaren met het stuur links gebouwd zullen worden. Denkt Jaguar zelf aan een Brexit misschien? Wie deze XE enkel voor circuitwerk wil benutten kan opteren voor een tweezitsvariant. Prijzen vanaf € 180.000 in België …

Maserati GranTurismo & GranCabrio Facelift

De Maserati GranTurismo viert dit jaar haar 10e verjaardag met een grondige facelift. Buiten wat visuele opsmuk en een opgewaardeerd infotainmentsysteem valt er eigenlijk weinig nieuws te rapen. Behalve dan dat de 4,2 liter V8 aan de deur wordt gezet. Vanaf nu worden alle GranTurismo’s aangedreven door de atmosferische 4,7 liter V8. Goed nieuws dus voor onze oren. De GranTurismo blijft overigens een exclusieve auto, want in haar 10 levensjaren zijn er ‘amper’ 37.000 stuks verkocht.

Porsche 911 GT2 RS

De nieuwe Porsche GT2 RS is de meest performante 911 ooit en zo ziet dit snelheidsmonster er ook uit. De afmetingen van de achterspoiler zijn dan ook ongezien. Ook de voor- en achterbumper en de titanium uitlaten laten er geen twijfel over bestaan dat er 700 pk boven de achterwielen gehuisvest zijn. De prestaties zijn hypercar waardig: topsnelheid van 340 km/h en een sprint van 0 tot 100 km/h in 2,8 seconden. Met het optioneel Weissach pakket wordt de GT2 RS 30 kg lichter dankzij de motorkap en het dak in koolstofvezel, en velgen uit magnesium.

Volkswagen Polo

De nieuwe Polo is ongetwijfeld de belangrijkste auto voor Volkswagen de komende jaren. Het design is geen verrassing, maar wel strak. Die lijn wordt doorgetrokken in het interieur, maar ‘opvallend’ is het infotainmentsysteem dat vloeiend overgaat in de digitale tellerpartij. Naast het traditioneel motorenpallet is er nu voor het eerst ook keuze uit aardgas.