Mercedes-Benz blijft verbazen met de G-Klasse. De G verkoopt als nooit tevoren en Mercedes hoopt de interesse nog wat aan te wakkeren met de G 500 4×4² die met zijn 2,25 m hoogte en 2,10 m breedte niet voor elke garage is weggelegd.
Officieel is de G 500 4×4² nog een showcar maar niemand die er aan twijfelt dat je deze G binnenkort bij de lokale dealer kan bestellen. De productiebeslissing hangt officieel af van de reacties op het salon van Genève maar het feit dat verschillende media reeds met enkele testwagens hebben gereden zegt genoeg. De G 500 4×4² is in se een gekrompen G 63 AMG 6×6 maar dan met enkel 4 wielen en een gloednieuwe 4 liter V8. Deze direct ingespoten benzinemotor met dubbele turbo levert een niet onaardige 422 pk. Niet dat er plaatsgebrek is onder de motorkap van de G maar de turbo’s zijn gemonteerd binnenin de V opstelling van de cilinders (ook bekend onder hot inside V) om zo de motor compacter te maken. De cilinder wanden met nanoslide technologie zijn ook dubbel zo hard als conventionele gietijzeren cilinderwanden.
Het credo van de 4×4² is dezelfde als de 6×6 namelijk de grenzen van het onbereikbare verleggen. De 4×4² krijgt wel een nieuw ontwikkeld variabel chassis waarvan de werking waarschijnlijk niet in een paar zinnen uit te leggen is maar het komt alvast de terreincapaciteiten ten goede. Dankzij onder meer de gigantische 22 inch 325/55 banden is de bodemvrijheid maar liefst 1 meter. Voor wie op zondag graag het terrein induikt zijn er 37 x 12.5 R 18 OTR banden beschikbaar die onder zeer lage druk gezet kunnen worden dankzij speciale velgen die voorkomen dat de band van de velg kan loskomen.
Ook de dubbele uitlaten aan beide zijkanten zijn zo geplaatst om geen afbreuk te doen aan de terreincapaciteiten. Wel opletten geblazen voor de carbonfiber wielkasten en ook met een paar slijkbotten is het niet aangewezen om het interieur vol met onbetaalbare Designo details te betreden.