De huidige Lamborghini Aventador draait al mee sinds 2011, maar blijft tot op vandaag één van de meest tot de verbeelding sprekende creaties. Zeker in SV variant die de looks én prestaties naar een nog weerzinwekkender niveau tillen. In Genève stelt Lamborghini de Aventador S voor, zeg maar een milde facelift van de Aventador.
Visueel vallen een nieuwe voor- en achterbumper op, beide met de nadruk om de aerodynamische performantie nog te verbeteren. Dat kan geen kwaad, want de motorkoeling werd in het verleden vaak op de proef gesteld. De Lamborghini ingenieurs beweren dat de downforce aan de voorzijde met 130% is toegenomen ten opzichte van de vorige Aventador. De Aventador S komt vanaf nu ook standaard met vierwielsturing en zo reageren de achterwielen binnen de 5 milliseconden op stuurbewegingen. Lamborghini voegt een extra rijstand toe aan de Aventador: Strada, Sport, Corsa en het nieuwe EGO dus. Dat kan je letterlijk nemen, want in die stand kan de bestuurder de fijnafstelling van de motor, de versnellingsbak, de 4WD, de besturing en de vering in zijn favoriete stand plaatsen.
De V12 doet het nog steeds zonder turbo of compressor en levert in de Aventador S 740 pk en 690 Nm bij 5.500 rpm. Het extra vermogen wordt gegenereerd dankzij een verfijnde kleppentiming en inspuiting van de benzine. Extra decibels (alsof dat nog nodig was) zullen mogelijk zijn door een verhoging van het maximum toerental: 8.500 rpm. Een spurt van 0 naar 100 km/h lukt nu in minder dan 3 seconden en de top eindigt pas bij 350 km/h. Het nieuw prijskaartje start vanaf € 281.555 exclusief BTW …
Volg al het Genève nieuws hier.