Porsche bestaat al sinds 1931 en is uitgegroeid tot één van de meest iconische en waardevolle automerken. De Oostenrijker Ferdinand Porsche stond aan de wieg van de geboorte van zijn wonderkind. Porsche focuste zich in zijn beginjaren meer op motorenbouw en consultancy. Het duurde tot na de tweede wereldoorlog vooraleer een Porsche straatauto het levenslicht zag, voornamelijk dankzij zoon Ferry. Het museum op zich is één groot hoogtepunt, maar wij lichten enkele van onze favorieten uit. Tegelijkertijd was er een tentoonstelling van kunstwerken bezig van een waarschijnlijk bekende Duitse kunstheld, maar de echte kunstwerken vinden wij toch de Porsches zelf.
1. Lohner-Porsche elektromotor (1900-1905)
Rond 1900 experimenteerde Ferdinand Porsche al met alternatieve aandrijvingen. De ontwikkeling van de automobiel stond toen volop in de kinderschoenen en allerhande types aandrijvingen werden toen onderzocht. Zo hielp hij het Oostenrijkse Lohner-Werke met het bouwen van een hybride model waarbij in elk wiel een elektromotor was ingebouwd. De Lohner-Porsches waren in productie tot 1905 en zo’n 300-tal auto‘s werden verkocht aan klanten. Officieel geen Porsche, maar Porsche pikt er graag een graantje van mee in haar museum.
2. Porsche 956 (1982)
De Porsche 956 was speciaal ontwikkeld voor de Categorie C in de FIA World Sportscar Championship (de voorloper van het huidige WEC) met de 24 uren van Le Mans als belangrijkste wedstrijd. Deze Porsche 956 was er ontzettend succesvol en in 1982 won onze landgenoot Jacky Ickx de uithoudingsrace samen met Derek Bell. De andere twee deelnemende 956’en vervolledigden het podium. Porsche beweerde dat de 956 zoveel downforce genereerde dat het mogelijk was om ondersteboven in een tunnel te rijden.
3. Porsche 911 Speedster (1989)
Net voor de introductie van de 964 kreeg de classic 911 nog enkele afscheidsmodellen: de 25th Anniversary Special Edition en deze 911 Speedster. De 3,2 liter flat zescilinder in de Speedster zorgde voor een piekvermogen 214 pk. De ode aan de 356 Speedster was ook verkrijgbaar met turbo look en in totaal werden ongeveer 2.000 Speedsters gemaakt.
4. Porsche 993 Turbo (1995-1997)
Persoonlijk vind ik dit de knapste Porsche. Tijdloos elegante lijnen en een achterspoiler met vrij uniek design. Het was de eerste Turbo die met permanente vierwielaandrijving werd uitgerust. De 3,6 liter twin turbo M64/60 motor produceerde maar liefst 408 pk. De 993 Turbo was in productie van 1995 tot 1997. Voor een tweedehands 993 Turbo betaal je vandaag gemakkelijk € 150.000.
5. Porsche 996 GT1 Straßenversion (1996)
Voor velen is de 996 de vreemde eend in de Porsche bijt. Gelukkig bracht die generatie dankzij de regels in de FIA Global GT Series wel de schitterende 996 GT1 voort. Om in de GT1 categorie te mogen deelnemen moesten minstens 25 straatlegale versies gemaakt worden. Onder het gigantisch koetswerk schuilt een compacte 3,2 liter twin turbo zescilinder met een piekvermogen van 406 kW bij 7.000 rpm. De manuele zesbak en achterwielaandrijving maken het feestje compleet.
6. Porsche 980 Carrera GT (2004-2007)
De Porsche Carrera GT ziet er tot op vandaag nog ongelooflijk strak uit. Deze Porsche stamt uit de periode waar ook de Mercedes-Benz McLaren SLR en Ferrari Enzo op ons werden losgelaten. De Carrera GT is wel de enige van dit trio met manuele versnellingsbak. Motorisch is de Carrera GT nogal atypisch Porsche want een 5,7 liter V10 zorgt voor de nodige paardenkracht. De V10 is zogezegd een erfenis van een Formule 1 project dat nooit het levenslicht zag maar Porsche heeft dat verhaal nooit officieel bevestigd. In het Porsche Museum staat nr. 0001 van de in totaal 1.270 gemaakte exemplaren.
Hieronder een volledig foto-overzicht van het Porsche Museum. Meer info vind je hier.