Mercedes-Benz maakt haar ambities meteen duidelijk door het “AMG Sport” label te laten debuteren op de GLE Coupé, een Crossover als concurrent voor de BMW X6 die sinds 2008 de markt voor zich alleen had.
De marketingjongens (of meisjes) van AMG laten ons geloven dat de GLE Coupé de eerste “AMG Sport” Benz is, maar in principe zouden de A en CLA 250 Sport ook dit logo kunnen dragen aangezien deze indertijd ook op punt gesteld zijn door AMG. Het is enerzijds tegenstrijdig om een Sport-badge te laten debuteren op een Crossover, maar het onderstreept wel de ambities. Bovendien heeft Porsche eerder al bewezen met de Macan dat een SUV wel degelijk sportief kan rijden.
Het design is geen verrassing doordat het productiemodel ongeveer hetzelfde design heeft als de op het autosalon van Peking voorgestelde Concept Coupé SUV eerder dit jaar. Op zich blijft het design wel een gewaagde zet, zeker voor de traditionele Mercedes rijder. De interne codenaam is C292 wat benadrukt dat Mercedes de GLE Coupé wel degelijk als coupé aanziet.
Het interieur is gebaseerd op de huidige ML en GL, aangepast met een groter centraal Command infotainment scherm en controlepaneel op de middenconsole. Het stuur werd dan weer gerecupereerd uit de C-Klasse. Later zal dit interieur ook terug te vinden zijn bij de facelifts van de ML en GL die onder respectievelijk GLE en GLS door het leven zullen gaan als je nog kan volgen … Op zich een logische naamsverandering al zal het toch wat wennen zijn.
Onder de kap voorlopig enkel direct ingespoten V6 3-liter motoren. Twee oude bekenden: 350 d (niet langer onder de naam Bluetec) met 258 pk en de 400 biturbo met 333 pk. Daarnaast de GLE 450 “AMG Sport” met 367 pk waarbij 60% van de aandrijfkracht naar de achterwielen gestuurd wordt t.o.v. 50% voor de 350 d en 400. AMG logo’s bij de 450 zijn overigens enkel te vinden op de zijflank en op de velgen.
Standaard wordt de GLE geleverd met de 9G-TRONIC automaat. Een GLE 63 AMG met de nieuwe 4,0 V8 M178 zal niet lang op zich laten wachten. Optioneel kan er naast de klassieke stalen ophanging gekozen worden voor luchtvering met continue variabele demping “AIRMATIC ADS” waarbij de demping ook afhankelijk is van de “Dynamic Select” stand (van Comfort tot Sport +). Ook zorgt het “Active Curve System” ervoor dat de rolbewegingen van het koetswerk tot een minimum worden beperkt.
De GLE Coupé wordt hoogstwaarschijnlijk officieel voorgesteld in januari op de NAIAS in Detroit. Op de European Motor Show Brussels zal de GLE Coupé vermoedelijk – naar jaarlijkse traditie – achter de coulissen te bewonderen zijn. Prijzen van de ML Coupé (oeps!) zijn nog niet bekend maar zullen vermoedelijk tussen die van de toekomstige GLE en GLS vertoeven.