2016 knallen we af met een op en top Italiaanse ‘AutoJunior Occasion van de week’.
Het amper één model tellend gamma van Lancia is net niet om bij te huilen. Niet dat er iets mis is met de huidige Ypsilon maar Lancia kende nog niet zo lang geleden veel betere én spannendere tijden. Een uitloper daarvan is de Lancia Thema 8.32 die in 1986 op het autosalon van Turijn werd voorgesteld.
De logica van de naam behoeft geen hogere wiskunde: 8 cilinders en 32 kleppen. Het motorblok kwam uit de schappen van Ferrari, maar de 2,9 liter V8 (Tipo F105L) was iets minder krachtig dan de exemplaren die in de Ferrari 308 (255 pk) en Mondial Quattrovalvole (240 pk) gebruikt werden. Zonder katalysator was de aangepaste Ferrari V8 goed voor 215 pk en 205 pk mét katalysator (bij 6.750 rpm). De spurt van 0 tot 100 km/h van de krachtigste versie kan in 6,8 s en de top ligt op 240 km/h (als er ondertussen geen pk’s verloren zijn gegaan).
De motor onderscheidde zich van de Ferrari motoren door een specifieke vorm van de krukas, kleinere kleppen en een iets aangepaste verbrandingscyclus. Blijkbaar kwamen de aanpassingen ten goede voor het gebruik in een performante sedan. De veranderingen van het klassiek gelijnde koetswerk getekend door Giorgetto Giugiaro bleven beperkt. Enkele logo’s en de de elektrisch bedienbare achterspoiler springen in het oog. De Italiaanse meubelspecialist Poltrona Frau ontfermde zich over het interieur. De kleuren en houtinleg was specifiek weggelegd voor de Thema 8.32.
De opgefokte Lancia wilde het opnemen tegen de Opel Lotus Omega Carlton, Audi 100 Quattro, Ford Sierrar RS Cosworth en de BMW M535i. Ondanks het gepeperd prijskaartje (en geen rechtsgestuurde variant) werden een 4.000 tal Thema 8.32’s aan de man gebracht. Een gelimiteerde oplage van 32 stuks kregen bovendien de Ferrari Rossa Monza kleur.
In België staan er ook enkele exemplaren te koop, de ene al wat duurder dan de andere. Beide exemplaren hebben bouwjaar 1988, maar ondanks hetzelfde geboortejaar is er een groot verschil in aantal kilometer op de teller.
Foto’s via https://www.flickr.com/photos/transaxle/