Drie jaar nadat de A-Klasse van de nieuwe generatie het levenslicht zag vindt Mercedes het tijd om de A-Klasse nog eens volledig onderhanden te nemen. Uiteraard is de vernieuwde A efficiënter, veiliger en gewoon beter dan de pré-facelift. Deze goed-nieuws-show laten we even voor wat het is en wij focussen ons op het leukste model: de A 45 AMG.
Alsof 360 pk nog niet voldoende was, krijgt de geüpdate A 45 AMG er 21 paarden bij. Daardoor komt de “0 tot 100 km/h in 4 seconden” grens aardig dichtbij: 4,2 s namelijk. De krachtoverbrenging blijft op de vier wielen, maar voor het eerst kan er optioneel gekozen worden voor een elektronisch sperdifferentieel op de vooras. Het verbruik volgens de NEDC-cyclus blijft 6,9 liter per 100 km en een CO2 uitstoot van 162 g per km. Voor de techneuten onder ons: het extra vermogen is vooral te danken door een verbeterde configuratie van de kleppen, een herziene timing van zowel de verbranding als de vulling van de cilinders. Een Start/Stop functie helpt om het verbruik te drukken maar het positieve eraan is dat je elke keer het AMG gebrul hoort bij het opstarten.
Van de GT en de C 63 AMG leent de A 45 de “AMG DYNAMIC SELECT” rijstanden: Comfort, Sport, Sport + en Individual. Met het optioneel “AMG DYNAMIC PLUS” pack komt daar met “Race” nog een vijfde stand bij, ideaal voor wie regelmatig het circuit opzoekt. Mercedes belooft snellere schakelrespons en overgang. Goed nieuws dus wie de huidige 7-bak iets te traag vond reageren.
Over het design kunnen we kort zijn. Alles ziet er opnieuw een pak frisser uit waardoor de A-Klasse weer gemakkelijk enkele jaren mee kan. De nieuwe A-Klasse is reeds bestelbaar vanaf volgende maand.