De ontwerpers van Porsche zitten niet stil tegenwoordig. Afgelopen week brachten we nog het nieuws van de Panamera Edition , vandaag is er al een nieuwe telg in de Porsche-familie, de Boxster Spyder.
Eerste reactie hier bij de AJ-crew: “De Boxster was/is toch sowieso een cabriolet?”. Eigenlijk niet, de Boxster Spyder werd in 2009 gelanceerd, ook in witte lak overigens. Deze nieuwe versie is dus de opvolger daarvan. En daarmee biedt Porsche je dus nog meer keuze voor de warme zomers die er aan komen te zitten.
Puur rijplezier, ik heb het dan niet over de BMW-slogan, maar dat is het doel van deze kleine Porsche. Zo is deze Boxster een knipoog naar het verleden, waar je nog geen elektronica had die je hielp met het dak te openen of te schakelen. Het stoffen dak is louter manueel te openen, ietwat onhandig in een regenland zoals België maar het draait natuurlijk om de rij-ervaring. En die ervaring wordt nog versterkt voor schakelliefhebbers. Deze auto is namelijk te verkrijgen met manuele handbak. De ervaring wordt compleet gemaakt door de lichtgewicht sportstoelen.
Het vermogen in een Porsche wordt altijd gekenmerkt door twee zaken. Meer dan genoeg paarden én een zescilinder, deze keer de 3,8 liter-motor. Ook deze cabriolet krijgt heel wat krachtige volwassen veulens onder de motorkap. 375 om precies te zijn. Dat zijn er zo’n 55 meer dan in de vorige Boxster Spyder en slechts 10 pk minder dan in de onlangs voorgestelde Cayman GT4. Sprinten naar 100 km/u lukt deze nieuwe knaap in een aardige 4,5 seconden. Op z’n hoogtepunt tikt hij de 290 km/u aan en om dan nog snel tot stilstand te komen maakt de Boxster Spyder gebruik van 911-remmen.
Cayman GT4-prestaties van deze nieuwe Porsche. En ook de looks zijn gestolen van de stoere GT4. Voorkant en achterkant tonen namelijk veel gelijkenissen. Ook nog dit: het gemiddeld verbruik ligt volgens Porsche op 9,9l/100 km, terwijl de CO²-uitstoot op 230 gram/km ligt. Prijzen volgen nog.