De WRX STI was er al, maar nu is er ook een sedan. Een dikke Impreza met een enorme kontspoiler. De hot hatch-vijfdeurskoetswerk blijft in Europa de standaard, enkel de WRX STI kan je als sedan bestellen.
De Impreza sedan kreeg nieuwe bumpers voor en achter, een grote koelsleuf op de motorkap, uitgebouwde wielkasten door het bredere spoor, mooie 18-duimsvelgen en de vier gepolijste uitlaatpijpen achteraan, en niet te vergeten de grote taartschep op de kofferklep. Zo fout dat het weer goed wordt. Ook de typisch blauwe lak is opnieuw van de partij, jammer genoeg niet in combinatie met gouden velgen.
Het onderstel werd ook volledig herzien. De Japanners komen met dikkere stabilisatorstangen, langere veerwegen, en een nieuwe set-up van veren en dempers, wat de Impreza zo’n 5 millimeter dichter tegen het asfalt brengt en dus ook het zwaartepunt verlaagt. Nog een wijziging aan de voorophanging is het gebruik van stalen bussen in de achterste ophangpunten van de onderste draagarmen van de MacPhersons.
De WRX STI rijdt natuurlijk fantastisch en is zeker geen wagen voor beginners. Zo vraagt het schakelen met de manuele zesbak de nodige concentratie en is er vooral heel wat rijervaring vereist om de 300 pk van de drukgevoede 2,5 liter-boxermotor te temmen.
Japanners zouden geen Japanners zijn zonder iets ingewikkelds in hun wagen te steken. Het centrale differentieel heeft drie automatische modi en zes manuele instelmogelijkheden, waarmee de verdeling van het koppel tussen voor- en achteras kan variëren van een basis 41/59- naar een 50/50-verhouding. Ook voor de stabiliteitscontrole en het motormanagement zijn er verschillende rijmodi.
Motor: B4-benzine (turbo), 2457 cc, 300 pk (6000 opm), 407 Nm (4000) Transmissie: 4WD, 6M Prestaties: 255 km/u, 0-100 km/u in 5,2 sec Normverbruik: 10,5 l/100 km Prijs: 43.995 euro