De Mercedes ML krijgt een flinke update en een nieuwe naam. Extra efficiëntie, rijdynamiek en comfort staan centraal maar het belangrijkste nieuws is de komst van een plug-in hybride.
Voor wie de nieuwe Mercedes naamgeving nog niet volledig onder de knie heeft: de GLE vervangt de M-Klasse (of ML) en “GL” komt in de naam van alle Mercedes-SUVs, behalve de G-klasse dan maar die naam staat bij manier van spreken in de Bijbel geschreven. Daarnaast verwijst “E” naar het E-Klasse segment.
Of je er nu voor of tegen bent, de M-Klasse zorgde bij zijn debuut in 1997 voor een ware revolutie binnen het segment van de 4×4’s. Vandaag kijken we amper op als we de zoveelste ML, X5, Q7 of Range Rover voorbij zien stuiven. Toen een voorbeeld van inefficiëntie, vandaag zuiniger dan de gemiddelde stadswagen dankzij het gebruik van een “kleine” diesel en nu ook een ultrazuinige GLE 500e plug-in hybride.
Onderaan het gamma vinden we dus de 250 d terug die 204 perst uit de gekende 2,1 liter diesel. Vermoedelijk wordt dit opnieuw de meest populaire versie op onze Belgische wegen, zeker dankzij de fiscaal aantrekkelijke C02 uitstoot van amper 140 g/km en een verbruik van 5,4 liter. Nog zuiniger is de GLE 500 e plug-in hybride die een 3 liter benzine V6 met 333 pk combineert met een 85 kW sterke elektromotor. De 500 e kan pronken met een CO2 uitstoot van amper 78 g/km en een officieel verbruik van 3,3 liter volgens de NEDC cyclus. Cijfers die in de praktijk vermoedelijk niet haalbaar zijn maar niettegenstaande blijven ze ongezien voor een SUV van dit formaat. Dertig km elektrisch rijden behoort ook tot de opties.
In tegenstelling tot enkele geruchten blijft de V8 in het gamma dankzij de GLE 500 (435 pk) en ook de GLE 350 d met 258 pk is trouw van de partij. De M-Klasse is sinds de vorige generatie enkel met automaat verkrijgbaar en in de nieuwe GLE diesels komen standaard de nieuwe 9 trapsautomaat. Die automaat komt er optioneel ook met een speciale off-road versnelling en zelfs het differentieel kan worden vastgezet.
Er worden ook meteen twee AMG monters op ons losgelaten. In lijn met wat we eerder al bij de GLE Coupé zagen gaat het om de GLE 63 met 557 pk en een S-versie met 585 pk met telkens de 5,5 V8 Biturbo in het vooronder. De begrensde topsnelheid van 250 km/h kan verhoogd worden tot 280 km/h indien je de AMG Drivers Training volgt. We kunnen je enkel aanraden om sowieso die training te volgen.
Het design is geen verrassing maar oogt toch weer een stuk frisser. Het interieur is zo goed als identiek aan de GLE Coupé en technisch zorgen de luchtvering AIRMATIC en bochstabilisatie ACTIVE CURVE SYSTEM voor zijdezacht comfort. De nieuwe GLE wordt officieel voorgesteld op de New York International Auto Show.