Het Maybach avontuur van Daimler kreeg ondertussen reeds een nieuw vervolg maar wij vinden de originele échte Maybach’s nog altijd een beetje nostalgischer en vooral exclusiever. Vandaag is het onze Occasion van de dag.
De Maybach 57 S viert dit jaar zijn 10e verjaardag en het leek AutoJunior een interessant idee om eens na te gaan hoeveel zo’n 57 Spezial Maybach’s te koop zijn in België. We kwamen maar 1 exemplaar van de 57 S tegen tussen de 100.000 auto’s die op autoscout24.be staan. De enige andere Maybach die we er ook tegenkwamen was een Maybach 62 S facelift. Niet verwonderlijk want er zijn maximum enkele tientallen Maybach’s op Belgisch kenteken gekomen sinds de Maybach introductie in 2002.
Het exemplaar dat in Zaventem te koop staat is er eentje met zwarte carrosserie en wit lederen interieur. De Spezial versies van de Maybach waren officieel enkel verkrijgbaar in zwart en zilver. De exemplaren in zilvergrijs zullen het minst je pad kruisen. Gelukkig kozen veel eigenaars toch – tegen een Maybach prijsje vermoedelijk – voor een ander kleurtje. De Maybach die te koop staat bij Verstappen Design heeft al 163.000 wellicht comfortabele kilometers achter de rug, maar het interieur ziet er nog verrassend nieuw uit.
Met 612 pk uit een Mercedes 6,0 V12 (gebaseerd op de motor van de 65 AMG’s) was de S versie iets krachtiger dan de 550 pk 5,5 V12 van de “gewone” 57. Begin de jaren 2000 was de automatische vijfbak de enige (personenwagen) automaat in de Mercedes rekken die het gigantisch (begrensde) koppel van 1.000 Nm in goede banen kon leiden. Om de massa tot stilstand te brengen ontwikkelde Maybach (of Mercedes dus) Sensotronic Brake Control die opgebouwd is uit twee centrale sturingseenheden: twee hoogdrukreservoirs en twee hydraulische eenheden. In meer verstaanbare taal betekent dit dat elke Maybach op acht remcircuits kan rekenen.
De Maybach modellen stonden ook bekend voor hun bijna oneindige individualisering. Volgens Maybach waren er tot meer dan twee miljoen uitrustingsmogelijkheden beschikbaar. Het familieschild in het interieur inwerken of zelfs je eigen bomen van op je kasteeldomein in de houtinleg verwerken behoorde tot die mogelijkheden. Het afgewerkte hout bestaat zelf uit meer dan 60 fineerlagen. Iedere Maybach eigenaar had in zijn wagen ook een rechtstreekse lijn naar een Personal Liaison Manager die een antwoord had of zocht op elk probleem waarmee de eigenaar worstelde. Die PLM stond bovendien in permanent contact met de Maybach fabriek en het ontwikkelingscentrum in Sindelfingen.
Deze Maybach 57 S van 2009 staat te koop voor een onderhandelbare € 120.000. De oorspronkelijke nieuwprijs schatten we op minstens € 400.000. Het is afwachten hoe de prijs van tweedehands Maybach’s zal evalueren maar op lange termijn zien we het niet als slechte investering omdat de terugkeer van Maybach als volledig submerk zo goed als uitgesloten is.