Hyundai Ioniq 5 73 kWH AWD – Rijtest

Met de Ioniq 5 steekt Hyundai van wal met haar reeks elektrische modellen. Kortgeleden kwam daar ook de Ioniq 6 vierdeurs coupé bij. Waarschijnlijk trok dit artikel uw aandacht door die rare auto op de foto. Ja het is me er eentje, de Ioniq 5. Of u het design geslaagd vindt laten we volledig aan u over. Wij vinden het alvast gedurfd van Hyundai om na jaren van ietwat saaie prijs-kwaliteit wagens eindelijk duidelijk uit de kast te komen en z’n ware karakter te laten zien. De wagens men verbrandingsmotor krijgen een karaktervol design, er is nu ook een sportieve tak in de vorm van de N-modellen en ook de Ioniq-lijn heeft een echt fel uitgesproken design met hints naar de hoekige Italdesign-stijl van de jaren 70. We zien hier en daar zelfs een vleugje DMC Delorean terugkomen. Ligt het aan ons of hebben we te veel Back To The Future gebinged tijdens de afgelopen lockdowns…

Een segment op zichzelf

We wijken af, terug naar de Hyundai. Om hem in een segment te plaatsen is dit een moeilijke auto. Afgaande op de foto’s denkt u waarschijnlijk dat dit iets in de vorm van een Ford Focus of Volkswagen Golf is. Niks is minder waar, want de Ioniq 5 is zowaar 4m63 lang. Dat is tot op de centimeter even groot als een full-size zevenzitter Renault Grand Scenic. Niet bepaald de Ford Focus die u in gedachten had dus! Veel van deze ruimte gaat naar het interieur want z’n wielbasis is maar liefst 23 centimeter langer dan Hyundai’s grootste SUV, de Santa Fe. Met z’n 3 meter is de wielbasis zelfs meer dan een BMW 5 Reeks!

Beweren dat dit een geëlektrificeerde i30 is die een viagrapil geslikt heeft is dus te kort door de bocht. De Hyundai staat namelijk als eerste op een geheel nieuw elektrisch E-GMP-platform dat intussen ook zusterbedrijf Kia gebruikt voor hun EV6. Waar BMW je “the power of choice” geeft en elk model met een elektrische aandrijflijn wil aanbieden, wil Hyundai eerder de richting uitgaan van Volkswagen. Die laatste wil met hun ID-range een volledig nieuwe reeks modellen naast hun ‘standaard’ gamma neerzetten.

“Schoonheid is uniek, maar uniek zijn resulteert daarom niet automatisch in schoonheid.”

Zoals eerder gezegd springt vooral het design in het oog. De snorvormige LED-streep vooraan met vierkante pixelvormige koplampen geven deze 5 meteen een heel eigen gezicht. Je zal hem niet zomaar verwarren met één of andere Duitse concurrent. Onderaan de bumper is zelfs actieve aerodynamica te vinden in de vorm van panelen die pas open gaan wanneer de auto extra koeling nodig heeft. Ook het profiel is opvallend. Een sterk neerwaartse lijn over de deur samen met de Lancia Delta achtige C-stijl. Ons exemplaar was uitgerust met de grote 20 inch velgen die in onze ogen ook het beste bij het design passen. Ook hier op de zijkant zien we opnieuw de metaallook panelen met strepen terugkeren zoals op de voor- en achterbumper.

Een auto van dit prijskaliber zonder open dak? Ja maar hier heeft Hyundai zo z’n redenen voor. Ze plaatsten namelijk een zonnepaneel op het dak. “Alsof dit het verschil zal maken?!”, hoor ik je grinniken. Wij dachten er ook zo over, tot we lazen dat Hyundai claimt dat dit per jaar tot wel 1.500km aan extra range kan genereren! Om zo soepel mogelijk door de lucht te zoeven kreeg de Hyundai ook een setje inklapbare deurhendels. Nieuw? Nee, maar het verschil met sommige concurrenten is dat deze wel erg goed functioneren en we nooit in onze zakken tevergeefs de sleutel zochten. En dit zet eigenlijk de toon een beetje op het vlak van gebruiksgemak.

Een leefruimte, niet enkel een interieur

Gebruikmakende van deze deurhendels stappen we in. Meteen is er een gevoel van ruimte in de auto. De middenconsole loopt niet door in het voetcompartiment wat je heel veel ruimte geeft. Het enige wat daar beneden leeft is een halfopen bergvakje. De deurpanelen zijn effen vormgegeven net zoals vele andere oppervlakken van het interieur. De stoelen, dashboard, middenconsole, vloer. Alles is zeer vlak en minimalistisch vormgegeven. Het geeft je geen cockpitgevoel, wat voor sommigen een minpunt kan zijn, maar biedt het eerdergenoemde gevoel van ruimte. Voor ons hebben we een tweespaaks stuurwiel. Iets wat maar zelden voorkomt en tevens doet terugdenken aan de prefacelift W222 Mercedes S-Klasse.

Over de controlefuncties op het stuur niks dan lof. Het is een kunststof doorzichtig paneeltje waarin de knoppen oplichten. Geen aaitoetsen die je per ongeluk aanraakt of die moeilijk te bedienen zijn, nee gewoon een echte fysieke klik. De snelheidsselector voor de cruise controle en de volumebediening zijn ook fysieke balkjes. Wat een verademing in een wereld met touchknoppen en haptic-feedback toetsen die beiden eigenlijk niet goed werken en eerder irritant zijn. Luister je mee concullega’s van de andere merken? Dit ziet er minstens even modern uit met het verschil dat we hier een goede vorm van gebruiksgemak krijgen.

Stoelen? Fauteuils!

De stoelen verdienen ook zeker een vermelding. Ze zitten goed en zijn voldoende verstelbaar. Ben je het rijden echter even moe dan kan je met een simpele druk op de knop de zetel volledig achterover doen kantelen. Er komt zelfs een steuntje omhoog om je benen te ondersteunen wanneer je languit ligt. Je hebt bijna het idee in een tandartsstoel te liggen. Uiteraard veel comfortabeler want alsof het niet beter kan heb je zelfs de keuze uit verschillende massages. Uiteraard kan je enkel gebruikmaken van deze functie wanneer de auto geparkeerd is. Ideaal dus om je lunchpauze te nemen in de wagen. Activeer de standverwarming, de massage en positioneer de stoel heerlijk achteruit geleund. Neem je plaats achterin dan ervaar je meteen dat ook hier de ruimte royaal is. U kan zelfs de hoek van de rugleuning instellen naar believen. Bovendien zijn de achterstoelen verwarmd bij onze testwagen, iets wat Hyundai wel vaker aanbiedt.

Let’s get techy

Voor ons hebben we een rechthoekig ietwat goedkoop ogend paneel, door de dikke randen, waarin twee displays verwerkt zitten. Deze set-up doet ons wat denken aan het interieur van de Mercedes-Benz CLA. Het instrumentarium bestaat uit futuristisch vormgegeven graphics. Wij persoonlijk hadden het liever wat ‘normaler’ gehad maar dit zou minder goed passen bij het excentrieke uiterlijk. Waar we echter niks over te klagen hebben is de algemene kwaliteit van het interieur. Alles zit stevig en goed in elkaar.

Het centrale display is identiek qua grootte als het eerdergenoemde instrumentarium, maar is een touchscreen. De menustructuur en plaatsing van features zijn soms wat onlogisch maar over het algemeen is het een relatief gebruiksvriendelijk systeem. Bovendien kunt u zoals altijd ook gebruikmaken van AndroidAuto of AppleCarplay. Wat dit jammer genoeg niet oplost is het feit dat u in de menustructuur op zoek moet om de stoelverwarming aan te leggen. Stel, u bent via Waze aan het navigeren, dan moet u eerst uit AndroidAuto en dan het submenu voor de klimatisatie zoeken om de stoelverwarming te kunnen inschakelen. Dit is ons wat te omslachtig. Maar dit is een fout die we makkelijk vergeven wanneer we onder het scherm een mooie reeks knoppen zien om de klimatisatie in te stellen. Mooi modern weggewerkt in combinatie met een paar sneltoetsen voor het infotainment. Topwerk Hyundai!

Je wil een hoop troep meesleuren in je Ioniq 5? Er zijn grote deurvakken en veel opbergvakjes in de middenconsole. Het handschoenenvakje is zelfs een heuse lade geworden. Zo ruim en zo slim het interieur is vormgegeven, zo teleurgesteld waren we wanneer de kofferklep openging.  De vloer van de koffer is zo hoog, en de hoedenplank dan weer zo laag dat er eigenlijk weinig ruimte overblijft. Wil je snel eens een rugzak in de koffer gooien, dan raak je gegarandeerd de vloerplaat of de hoedenplank. Dan maar de frunk? Ook daar raak je niet veel meer kwijt dan één netjes opgevouwen oplaadkabel…

On the road

Genoeg over het slimme interieur van de Hyundai want hoe goed dit ook zou kunnen zijn, minstens even belangrijker is de rijervaring. De start-knop zit in het paneeltje van de klimatisatie verwerkt. We zullen je ook meteen de zoektocht naar de gearselector al besparen. Zie je vreemd vormgegeven staaf die rechtsonder de stuurkolom uitsteekt? Dat is je versnellingsselector. Ik weet niet of het aan mij ligt dat ik hier een seksspeeltje in herken, maar ik geloof niet dat ik de enige ben die rare gedachten krijg bij deze vorm. Je hebt de keuze uit 4 verschillende drive modes. Namelijk: Eco, Normal, Sport en Snow. Aan het stuur zit de drive mode selector knop. Deze is rond en heeft een griprand dus het meest logische lijkt om hieraan te draaien. Nee fout. Het is een drukknop. Je zou gaan geloven dat Hyundai graag met je dolt.

Snel en voorspelbaar, maar niet sportief

Switchen tussen deze modi resulteert in het aanpassen van verscheidene aspecten. Wat nog het meest opvalt is hoeveel soepeler en beter doseerbaar de gasrespons wordt bij het gebruiken van de Eco-mode t.o.v. Sport. Ietwat logisch uiteraard. Kies je de Sport modus dan voelt u in de bochten duidelijk dat er meer kracht via de achterwielen vrijgegeven wordt. Bij stoplichtprintjes is de Hyundai erg vlot met een 0-100 km/h tijd van 5,1 seconden. Sportief rijden lukt enigszins wel maar je voelt dat dit z’n tand niet echt is. Maak gebruik van de meer dan 300 pk op rechte stukken, rem voldoende voor de bocht en laat de ophanging inveren en zich klaarmaken voor de bocht. Neem de bochten aan gematigde snelheid en ga hierna opnieuw op het gas.

Ga dus niet denken dat je hier het circuit mee op kan gaan zoals een Tesla Model 3, want daarvoor voelt de reguliere Ioniq 5 zich veel te zweverig voor. Hyundai belooft binnenkort wel met een sportievere Ioniq 5 N te komen… Het onderstel is duidelijk ingesteld op comfort. Plaats de auto in Eco om zo de maximale range uit de accu te halen, haal je voet van het gas en de Hyundai voelt zich meteen in z’n sas. Geniet bovendien zeker van het comfort wat de Pilot assist biedt. Schakel deze in op de autosnelweg en de auto houdt je op veilige afstand van je voorligger en bovendien mooi middenin je rijvak. Hyundai heeft dit soort systemen duidelijk goed onder de knie aangezien dit één van de best werkende systemen is die wij al getest hebben. Achter het stuurwiel vinden we twee schakelpeddels die het 3-standige regeneratief remmen instellen, plus een slimme one-pedal stand.

Rijden we op een normaal tempo op de autosnelweg dan halen we makkelijk gemiddelde rond de 20 kWh per 100 km. Gaan we naar trager verkeer dan zakt dit zelfs tot 17 kWh of minder. Tijdens sportief rijden blijft alles binnen de perken rond de 25 kWh. Opladen is door z’n 800 Volt techniek een sterk punt bij deze Ioniq 5. Binnen 5 minuten kan je zo tot wel 100 km aan actieradius “bijtanken”. Van 10 naar 80 procent opladen aan een 350 kWh lader kost de Ioniq slechts 18 minuten! Bovendien heeft de Hyundai één simpel trucje die wij eigenlijk elke maker van elektrische auto’s willen verplichten om te implementeren. Elektrische rijders zullen het meteen herkennen wanneer je plaatsneemt in je wagen en net als je wil vertrekken in de spiegel ziet dat de laadklep nog open staat… Geen probleem zegt Hyundai! Wanneer je de wagen in Drive plaats gaat de klep gemotoriseerd automatisch dicht. Topfeature!

Een Tesla heeft de ongelofelijke launch-control waarmee je vriend en vijand kan onder de indruk brengen. Zoek je iets gelijkaardig in deze Hyundai dan hoef je zelfs niet aanwezig te zijn in de wagen. Houdt het juiste knopje op je autosleutel ingedrukt en de wagen zal plots van zichzelf voor- of achteruit beginnen rijden! Ideaal om achterwaarts in te parkeren in een smal gaatje. De auto zal zelfs lichte stuurbewegingen maken om dichtbij zijnde obstakels te ontwijken. Bovendien remt hij ook automatisch mocht je een obstakel over het hoofd gezien hebben.

Prijs

De Ioniq 5 ontving tijdens het schrijven van onze test een facelift waardoor de prijslijst goed opgeschut is. De volgeladen (knipoog) variant met de zwaarste motorisatie die wij bij ons hadden kostte 61.499 euro. De basisversie met 58 kWh is er al vanaf 48.499 euro. Wil je liever wat meer range dan kost de 73 kWh accu je minstens 52.449 euro of 56.499 euro als je graag de versie met 2 motoren hebt.

Conclusie

De Hyundai Ioniq 5 is een ruime wagen die vol zit met slimme laadtechnologie, handige features en zaken die het gebruiksgemak ten goede komen. Z’n design is zeker spraakmakend, maar wordt over het algemeen goed aanvaard. De Koreanen lijken het elektrisch rijden echt goed onder de knie te hebben, zelfs beter soms dan hun Duitse concurrenten…

AUTOHyundai Ioniq 5 73 KwH AWD
Motor Batterijcapaciteit2 synchrone AC-motoren met permanente magneet 73 kWh
Maximum vermogen305 pk bij 0 rpm
Maximum koppel605 Nm bij 0 rpm
Overbrenging & transmissieVierwielaandrijving trapsloos
0-100 km/h5,2 s
Topsnelheid185 km/h
CO2 uitstoot0 g/km
Normverbruik – Normrijbereik19,1 kWh / 100 km – 651 km
Testverbruik – Testrijbereik21 kWh / 100 km – 400km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 48.499 (2021 model)
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 61.499 (2021 model)
BIV€ 0
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 0
Design
80
Interieur
85
Motor & Verbruik
85
Rijgedrag
75
Comfort
85
Prijs & Opties
75
Reader Rating0 Stemmen
0
Smaakgevoelig design
Zuinig
Gebruikt ruimte maximaal voor passagiers
Smaakgevoelig design
optisch kleine koffer
mist involvement
81