Dat er vraag bleek te zijn voor de Lotus Evora met automaat was weinig verrassend, maar nu biedt Lotus ook zijn pur sang Exige S aan met automaat.
Hoewel manuele versnellingsbakken op sportwagens de laatste decennia eerder uitzondering dan regel zijn hadden we niet verwacht dat Lotus zelfs in haar Exige S een automaat zou plaatsen. De redenen zijn echter vrij logisch. Lotus wil namelijk verder groeien in de ‘nieuwe’ markten waar zelden manueel gereden wordt. Bovendien helpt de automaat de (officiële) CO2 uitstoot naar beneden te halen waardoor de Exige S in bepaalde landen van een fiscaal gunstiger regime kan genieten.
De Exige S Automatic sprint net iets sneller dan de manuele versie naar 100 km/h (3,9 s exact) die –gelukkig – nog beschikbaar blijft. De 6 trapsautomaat is zowel beschikbaar op de coupé als de roadster en schakelen kan ook via (vaste) peddels achter het stuur. De knalprestaties zijn nog steeds te danken aan onder andere het leeggewicht van amper 1.182 kg dankzij het aluminium chassis en koetswerkpanelen uit composietmateriaal. Naast de Evora was in de jaren ’80 de Lotus Excel ook met automaat beschikbaar. Ondanks het feit dat een automaat beter bij het karakter van de Evora en Excel past is onze titel dus stiekem een beetje overdreven.
De 350 pk afkomstig van de 3,5 supercharged V6 (met Toyota genen) wordt efficiënt op de weg gezet dankzij het Lotus Dynamic Peformance Management met aangepaste tractiecontrole die focust op nog meer voertuigbeheersing voor de bestuurder. De Exige S blijft één van de meest succesvolle Lotussen want in november vorig jaar rolde in de Lotus fabriek in Hethel de 1.000ste Exige S van de band sinds de lancering in 2012. Vreemd genoeg blijkt de grootste markt voor de Exige S Japan, gevolgd door Groot Brittannië, Zwitserland (niet zverwonderlijk), Australië, Hong Kong en … België!
Het gaat trouwens goed met Lotus, toch wat verkoop betreft. In de eerste 9 maanden van 2014 verkocht Lotus wereldwijd 54% meer auto’s ten opzichte van 2013. Concreet gaat het om 1.565 verkochte eenheden. Beweren dat Lotus vrij exclusief blijft is dus een understatement. Lotus laat ook weten dat het 50 extra dealers plant tegen eind dit jaar.
Het beste nieuws houden we voor laatst: Lotus stel op het autosalon in Genève een nieuw model voor! AutoJunior zal er bij zijn!