Hyundai wist de ganse automobielindustrie vorig jaar te verbazen met haar i30 N hatchback. Die konden we midden vorig jaar al testrijden in Performance versie. Naast de vijfdeurs biedt Hyundai sinds kort haar i30 ook aan als Fastback variant en die is nu ook beschikbaar met N-kuur. Hyundai’s nieuwste konden we testen in … Gran Canaria.
Nou dat was een tegenvaller toen we bijna voet aan grond zetten in Gran Canaria. Geen azuurblauwe zee, amper palmbomen, geen idyllische stranden … Niet echt een bevestiging dus van mijn verbeeldingskunsten. In de plaats krijgen we een rotslandschap bezaaid met cactussen, fietsers en gepensioneerden. Gelukkig is er wel zon in overvloed. En een 15-tal i 30 Fastback N auto’s die mooi afgelijnd aan de luchthaven staan te wachten op ons. Na een korte briefing kunnen we meteen naar een privé weg van 10 km, eigendom van één van de grootste investeerders in Gran Canaria. De rit ernaartoe in onze knalrode i30 N biedt zowel snelwegkilometers als enkele swingende baantjes. Gelukkig is het grouw landschap ondertussen overgegaan in iets dat me al meer aan vakantie doet denken.
Fastback
Nu goed, waarom zo’n ‘ingewikkelde’ naam voor een vijfdeurs die lijkt op een combinatie tussen een viedeurscoupé en Shooting Brake? De Fastback benaming kennen we van auto’s zoals de Ford Mustang’s van weleer, waarbij het dak en de achterbumper uit éénzelfde carrosseriedeel is vervaardigd. Niet het geval bij de i30 Fastback N, maar het beestje moest een naam hebben uiteraard. Hyundai heeft het zelf over een vijfdeurs hot coupé. Je kan voor jezelf bepalen hoe hot je Hyundai’s nieuwste vindt, maar oordeel alvast niet te snel op je scherm, want in real life is dit best een knappe creatie. Het ferm gat heeft wel zo haar impact op het zicht naar achteren dat dus niet echt fantastisch is.
Terug naar de privé weg die enkel naar een bananenplantage boven op een berg lijkt te leiden. Geen kaarsrechte Vlaamse provinciebaan, maar een slingerende weg met knalbochtjes die meteen de stuurmanskunsten van de i30 N en haar bestuurder blootleggen. We doen geen moeite om rond de pot te draaien. Op de poerdroge baantjes is de wegligging van de i 30 N fenomenaal. Eenmaal je de fysieke gripgrenzen van de Pirelli P-Zero bandjes bereikt blijft deze Hyundai ook gemakkelijk controleerbaar. Het is misschien ietwat part of the fun om net iets te vroeg ferm op het gas te gaan om zo wat met het stuur te kunnen spelen. We krijgen er warm van.
Zoete broodjes
Tijdens een algemene persconferentie (in ons hotel dat een kunstmatige jungle moet voorstellen) met journalisten uit een aantal andere landen wordt duidelijk dat Hyundai niets aan het toeval overliet met haar i30 Fastback N. De Fastback variant is ook niet gewoon maar een i30 N hatchback met andere carrosserie. Volgende elementen werden aangepast tegenover de hatchback:
- De schokdempers zijn 6 mm langer, 10% stijver, 5% zachter en hebben een 0,8 mm kleinere diameter,
- Iets hogere koetswerkstijfheid,
- Aangepaste gewichtsverdeling,
- Optionele verstevigingsbar net achter de achterbank.
Ook de aanwezigheid van menig Hyundai’s hoge pieten toont aan dat het menens is met de i30 Fastback N. Van de hatchback verkocht Hyundai al meer dan 12.000 stuks (waarvan bijna 90% in Europa) en voor de Fastback heeft Hyundai reeds 2.000 orders op zak. Er staat dus heel wat op het spel.
Circuito de Maspalomas
Hyundai is zo zeker van haar stuk dat er zelfs op dag twee een circuitsessie is ingepland met de i30 Fastback N. Jawel, op Gran Canaria vinden we het Circuito de Maspalomas. Een vrij kort (modulair) circuit van 2,2 km lang. Voor de vijf hotlaps net achter een i30 N Pacecar werd het circuit iets uitgebreid tot op het nabijliggende vliegveld. Genoeg marge dus om de speelsheid van de Fastback in N-Mode nog eens te testen. Mijn eerste circuitervaring met deze manueel geschakelde Koreaan was een ware beleving. De i30 kan je haarscherp in de talrijke haarspelden sturen en de remkracht is voldoende voor de vijf rondjes. De i30 N is er voorlopig enkel met handbak, maar een automaat staat later op het programma. Voor je het weet zit je wel tegen de toerental limiter en moet je opnieuw in de pot gaan roeren. Gelukkig kan je wel rekenen op rev-matching bij het terugschakelen dat van pas komt op circuit om niet al te veel te remmen ‘op de motor’ en vlotter van versnelling te kunnen wisselen zonder zelf gas bij te moeten geven.
N Carving Cornering
De ene bocht na de andere wordt verslonden mede dankzij het optionele ‘N Carving Cornering’ differentieel. Hierdoor kan elk wiel een verschillend koppel toegewezen krijgen. De rijmodus die via twee prominente knoppen op het stuur geactiveerd kan worden heeft uiteraard een impact op de rijprestaties. Zo is er keuze uit Eco, Normal, Sport, N en N Custom. In die laatste stand kan je parameters zoals de motor, de schokdempers, het uitlaatgeluid, het ESP, het differentieel, de besturing en rev matching in verschillende standen plaatsen. Naast het motorgeluid is het uitlaatgeluid ook prominent aanwezig. Zowel buitenaf als binnenin, want door een Electronic Sound Generator wordt er extra geluid in het interieur gestuurd. In N-Modus knalt de uitlaat dof, altijd fijn in tunnels. De i30 Fastback N komt er net zoals haar hothatch broertje in zowel 250 als 275 pk variant.
“Jammer dat je het potentieel van deze wagen amper op onze Vlaamse wegen kan aanwenden.”
Op datzelfde circuit konden we in de Hyundai motorhome kennis maken met de i30 N Option concept die je kan herkennen door uit de kluiten gewassen OZ-velgen, koetswerkonderdelen in koolstofvezel, een alcantara sportstuur, en een stel ferme kuipstoelen. Het circuitbezoek sluiten we af met een ritje als co van Gabriele Tarquini in een voor de WTCC geprepareerde i30. Ongetwijfeld het hoogtepunt van het jaar tot nu toe.
Competitief geprijsd
Voor wie er een beetje mee in zit, je hoeft echt niet tot op of over de limiet te gaan om plezier te beleven aan deze i30 Fastback N. Voor elke type sportieve bestuurder heeft de i30 N wel voldoening in petto. Ook het prijskaartje is realistisch. De Fastback is wel ongeveer € 2.000 duurder dan de hatchback en is er dus vanaf € 33.374. Voor de Performance variant met 275 pk betaal je € 4.000 meer. We geven nog mee dat het interieur buiten de sportstoelen en enkele rode accenten vrij gelijkaardig is aan dan dat van lichter gemotoriseerde i30’s. Gebruiksgemak primeert hier dus.
Conclusie
Tegenover de hatchback wist Hyundai de wegligging van haar i30 N nog te verbeteren en daaraan een uniek design te koppelen. Ook heeft de Fastback de indruk nagelaten iets minder last te hebben van torque steering. Of dat alles zijn meerprijs waard is, is meer een persoonlijke (en financiële) keuze al is de Fastback zeker een opfleuring in ons Belgisch straatbeeld. Enkel jammer dat je het potentieel van deze karaktervolle down-to-earth pleziermachine amper op onze Vlaamse wegen kan benuttigen. Reden te meer om eens naar de Ardennen af te zakken. Of naar Gran Canaria, want eenmaal in de bergen wordt je zowel omvergeblazen door de natuur als door de waanzinnige bergpassen. In perfecte staat overigens. Dat laatste vind je al zeker niet in Vlaanderen.