De kracht van een Lamborghini in de huid van een A6 Avant. De pefecte alledaagse sportwagen? Audi heeft iets met super snelle breaks. De RS6 is in mijn ogen de spectaculairste en ik mocht er even in mee!
De Mercedes-Benz C63 AMG en de BMW M5 zijn de twee grootste concurrenten van de Audi RS6. Allemaal behoren ze tot hetzelfde concept. Je neemt een veel verkochte berline of break en je steekt er de meest krachtige motor in die je hebt. Bij Mercedes een V8 met dubbele turbo. De M5 had een atmosferische V10, die nu (helaas) vervangen werd door een bi-turbo V8. Audi behoort tot dezelfde groep als Lamborghini, dus waarom daar geen motor halen?
We hebben dus een Audi A6 break met de motor van de Gallardo plus twee turbo’s. Dat geeft 580pk. Al die kracht samen met de befaamde Quattro-vierwielaandrijving is een fantastische combinatie. Er zijn ook heel weinig auto’s met zoveel kracht die toch heel bruikbaar blijven. Je kan er de zaterdagmorgen naar de markt en ’s middags je rondjes op het circuit gaan doen.
Dat de RS6 in de eerste plaats een ‘gezinswagen’ is merk je al snel. Hij rijdt als een gewone A6, zeer comfortabel als het moet, hard als het mag. Maar de RS6 kan, ondanks zijn brute kracht, niet wegsteken dat hij heel wat kilo’s moet meezeulen. Gelukkig zijn de enorme remschijven voorzien op al dat gewicht, want de RS6 in ABS trappen en je gezicht hangt tegen de voorruit.
Er is nog één klein minpuntje aan deze wagen. De V10 is een echte dronkaard, een gemiddeld verbruik van boven de 15 liter per 100 km is niet abnormaal. Helaas is dit ook de reden dat in de volgende generatie van de RS6 we het waarschijnlijk zonder deze Lamborghini-krachtbron zullen moeten doen. Maar zoals BMW en Mercedes-Benz al hebben bewezen, hoeft een V8 niet altijd onder te doen.
Meer foto’s van deze shoot? Klik hier!