Hoe de nieuwe Mercedes-Maybach er uit ging zien was niet moeilijk te achterhalen aangezien deze gebaseerd is op de S-klasse. Het is nu helemaal officieel aangezien Mercedes de Maybach S-klasse zowel op het salon van Guangzhou als op de LA Auto Show voorstelt. Niet toevallig de belangrijkste markten voor de statige S-klasse.
20 cm langer dan de S-klasse L
Maybach stond bekend om z’n zeer lange wagens. De 57 was al lang, om nog maar te zwijgen over de nog langere 62. Nu is dat niet anders aangezien de Mercedes-Maybach S-klasse liefst 5,4 meter lang gaat zijn, nog 20 centimeter meer dan bij de huidige S-klasse L. Die extra ruimte komt de passagiers achterin alleen maar ten goede. Een wagen zoals een Maybach rij je natuurlijk niet zelf.
Uiterlijk is er niet zo bijzonder veel veranderd. De B-stijl, de ruimte tussen de eerste en tweede zitrij, is voorzien van een chromen stuk. De velgen zijn typisch Maybach-minded en achteraan kunnen we pas zeker zijn dat we met een Mercedes-Maybach te maken hebben door middel van de opschriften.
’s Werelds stilste productie-auto
Mercedes gaat er rotsvast van uit dat deze Maybach S-klasse de stilste productie-auto ter wereld is. Pech voor de mensen die net een gewone S-klasse hebben besteld dus. Het argument van Mercedes zou weleens kunnen kloppen aangezien Rolls-Royce al jaren hetzelfde doet. Enorm veel koppel en hoge snelheden terwijl je niet eens doorhebt dat je zo snel rijdt. Dat brengt ons naadloos bij de motorisaties van de Mercedes-Maybach S-klasse. Het zijn er meer bepaald twee. De S500 en de S600.
De Maybach S500 beschikt over een 4,7 liter V8 biturbo motor met 455 pk en 700 Nm koppel. De ‘gewone’ S500 L hebben we al eens gestest. Daarnaast zal er ook een 4MATIC-versie (vierwielaangedreven) beschikbaar zijn in de nabije toekomst. De Maybach S500 zal beschikken over de nieuwste automatische 9-trapstransmissie. Uitstoot is een aanvaardbare 207 gram CO2/km.
De Maybach S600 beschikt over een grote 6-liter V12 biturbo motor met 530 pk en 830 Nm koppel. Laten we zeggen dat een V12 toch geschikter is in een Maybach. De wagen beschikt over de 7G-Tronic PLUS automatische transmissie. En een uitstoot van 274 gram CO2/km.
Topsnelheden en sprints naar 100 km/u zijn bij beide wagens hetzelfde, respectievelijk 250 km/u en 5 sec.
Privé en luxe
Privé en luxe zijn de kernwoorden bij de Maybach S-klasse. De deuren zijn als het ware in de carrosserie gesmolten en de bekende driehoekige kleine ramen zijn enorm verkleint. Door deze inspanningen zitten de passagiers achter de deur-opening van de wagen waardoor een extreem gevoel van privacy en exclusiviteit wordt gecreëerd. Je hoeft zelfs niet direct met de chauffeur te communiceren als je wil. Door een nieuwigheid die Mercedes-Maybach introduceert kan je via een speaker communiceren met de bestuurder van de wagen.
De muziekinstallatie in de Mercedes-Maybach S-klasse is zoals in elke S-klasse van de beste kwaliteit. Dit hebben we kunnen ondervinden bij de S500 L. Het gaat om het Burmester 3D surround sound systeem. Overigens is het volledige interieur van de Maybach, tot in de kleinste details, piekfijn afgewerkt. Uitklapbare tafeltjes, luxe-uitgeruste middenconsoles, dubbele M-badges (logo van Maybach) en ga zo maar door.
Het persbericht over de Mercedes-Maybach is zodanig lang met alle feiten en uitrusting die je kan krijgen op deze nieuwe limousine, dus om het kort samen te vatten; alles wat je kan vinden in de S-klasse qua veiligheidssnufjes, audio- en videosystemen, interieurafwerking én alle extra’s, kan je in nog meer geuren en kleuren vinden in de nieuwe Mercedes-Maybach. Vergeet daarom de uitspraak van Mercedes over de S-klasse dat die de beste auto ter wereld zou zijn. De Mercedes-Maybach is vanaf nu de beste auto ter wereld!