AMG

20 zeldzame AMG’s waarvan je misschien niet wist dat ze zelfs bestonden

Tijdens corona-tijden is het niet altijd even gemakkelijk om de afwisseling op te zoeken. Je mag met mate naar buiten komen, nog steeds niet afspreken met vrienden … Het dagdagelijkse leven ligt zo goed als stil. Daarom ook de totstandkoming van dit artikel. Als AMG-rijder ben ik uiteraard gefascineerd door de drie lettertjes, en ook de historie van het Affalterbachse sportwagenmerk is me niet onbekend. Hieronder kan je de 20 exclusieve modellen terugvinden die ontwikkeld zijn door AMG. De focus ligt op modellen geproduceerd vanaf 1990 (met uitzondering van twee modellen).

PS: Van niet alle modellen hebben we eigen foto’s of officiële foto’s gevonden. Vandaar dat ze ontbreken of afwijken van het beschreven model.

20. R 63 AMG

R 63 AMG

Met deze 7-zitter kon je je kids snel afdroppen aan de schoolpoort en daarna een snel sprintje trekken richting werk, om daarna halt te houden aan het tankstation. Als 4×4 versleet de R zijn achterbanden toch niet zo vaak als een andere AMG. De R 63 kende slechts een korte productie van twee jaar: 2006 en 2007. De kerncentrale is de bekende M156 6,2 liter V8 die 510 paarden deed galopperen en vooruit stuwde. Buckle up kids!

19. G 63 AMG 6×6 W463

G 6x6 AMG

AMG staat voor sportauto’s, maar toch waagden de ‘gekken’ in Affalterbach zich ook eens aan een extreme G-Klasse. Gewoon omdat het kon. Er zijn ongeveer 130 stuks gemaakt van de G 6×6 tussen 2013 en 2015, allemaal met een 5,5-liter V8 met 544 pk en 760 Nm. Niet overbodig als je weet dat de auto drie ton op de weegschaal zet. Het is ook een van de meest kostelijke AMG’s ook geproduceerd. De auto had een Belgisch prijskaartje van bijna € 500.000.

18. E 60 AMG W124

E 60 AMG

Je had de 500 E (of E 500) met Porsche V8, maar dan had je de ook nog de E60 AMG. Door Affalterbach werd de auto nog speciaal aangepakt. Ook hier werd een V8 ingebouwd die vergroot werd naar een 6-liter blok met een totaal van 381 pk en 428 Nm. De E60 kreeg een beter AMG-afgeveerd onderstel en speciale AMG-velgen. Ondanks dat er toch vrij veel E 500’s omgebouwd zijn tot 6-liters, hebben de originele E60’s een 957-code in het chassisnummer. Van de E 60 zijn er 126 van de band gerold tussen van 1993 tot 1995.

17. S 70 AMG W140

S 70 AMG

Je had baas, en je had grote baas. De W140 was al een serieuze bazenbak, maar met de S 70 AMG kon je tonen dat je je niet enkel de duurste kaviaar en kreeft kon permitteren, maar daarbij ook van die extreem dure truffels. Dé ultiemste S-Klasse van de jaren ’90 had een 7,1-liter V12 vulkaan onder het vooronder met een kracht van 496 pk en 623 Nm. Immens voor die tijd. Als je een succesvol zakenman was met veel business-meetings op de agenda, dan was deze raket de ideale wagen om comfortabel van meeting naar meeting te knallen. Van de S 70 zijn er naar schatting 112 stuks gebouwd tussen 1996 en 1998.

16. SLK 55 AMG Black Series R171

SLK 55 AMG Black Series

Wie Black Series hoort, hoort dat het Serieus is. Een Black Series is lager, breder en ziet er nóg agressiever uit. Je haren laten wapperen in de wind met deze SLK hoorde er evenwel niet meer bij, want het vario-dak was vervangen door een vast koolstofvezel dak. Maar eerlijk? Dat hoefde eigenlijk ook niet. Power! Daar draaide het om in deze leuke tweezitter. Verder kwam de Black met aangepast uitlaatsysteem, AMG race-kuipstoelen en deurpanelen in carbon. De 5,4-liter V8 motor werd geüpgrade naar 400 pk en 520 Nm. Van de SLK 55 Black Series rolden 100 stuks van de band tussen 2006 en 2008.

15. CLK DTM Coupé C209

CLK DTM AMG

Er werden slechts 100 CLK DTM’s geproduceerd ter ere van de DTM-successen die de Mercedes renstal haalde in 2003. Er werden er 100 van gemaakt tussen 2004 en 2006. In tegenstelling tot de CLK 63 Black Series had de CLK DTM nog het ‘oude’ 5,4-liter V8 blok in plaats van de toen nieuwe atoombom van 6,2-liter. Evenwel spuwde de CLK DTM met 582 pk méér kracht uit dan de Black series met ‘maar’ 507 pk. Gek toch, als je ook weet dat de laatste telg van de AMG-familie, nl. de AMG GT R PRO, maar 3 pk meer heeft. Het koppel van de CLK DTM lag op een fenomenale 800 Nm.

14. SL 73 AMG R129

SL 73 AMG

Dit dé ultiemste R129 SL die er gemaakt is. De ultiemste omdat onder de motorkap een V12 huist met 525 pk en 750 Nm, en omdat er maar een zeldzame 85 geproduceerd zijn tussen 1999 en 2001. Leuk weetje: deze SL werd enkel maar gemaakt op bestelling voor klanten die een speciale band hadden met het merk. Dus je kon deze niet in de SL-brochures terugvinden. En nog een leuk weetje: de SL 73 was voor het gigantische 7,3-liter V12-blok geen eindstation. Het blok verhuisde nl. van de AMG-schappen naar Pagani in Italië, waar hij terechtkwam in de Zonda.

13 & 12. E 36 AMG Coupé & Cabriolet C124/A124

E 36 AMG

Het E 36 124-model behoort tot één van de zeldzaamste onder de 124’s. Hier lag een relatief bescheiden 3,6-liter 6-in-lijn motor in die 276 pk ontwikkelde en 280 Nm aan stuwkracht. Er zijn van de coupé naar schatting maar 68 exemplaren gemaakt tussen 1993 en 1996 alsook een identiek aantal van de Cabriolet, in dezelfde jaren.

11. C 55 AMG W202

C 43 AMG

De directe opvolger van de 190-reeks (W201) kwam in 1993 op de markt. Eerst even een korte voorgeschiedenis van de W202. Als ik 1993 schrijf, dan bedoel ik ook het jaar dat AMG juist ingelijfd was bij Mercedes-Benz. De C 36 W202 was het eerste échte AMG-product onder de vleugels van het moederhuis in Stuttgart. De C 36 (waarvan er 5.221 geproduceerd zijn) had een 3,6-liter 6-in-lijn motor liggen maar werd na de facelift ‘hernoemd’ naar C 43. Toen kreeg de C 36 een V8-blok ingelepeld met een inhoud van 4,3 liter die 306 paarden liet galopperen en een stuwkracht voorzag van 410 Nm. En nu komt de C 55 in beeld. Maar wou je meer, dan kon je op speciale bestelling een 5,5-liter V8 motor krijgen. Dit werd dan de C 55 genaamd omdat hij dus een blok kreeg van 5.439 cc goed voor 347 Pk en 510 Nm. Uiteindelijk zou dit blok in 2004 terugkeren in de W203 C 55 met 367 pk en 510 Nm koppel. De 5,4-liter V8 vormde de basis voor de komende generaties AMG en was tenslotte ook terug te vinden in de SLR McLaren. Hoe gek is dat als je weet dat je C 55 hetzelfde blok deelt met een SLR. Weliswaar wat aangepast uiteraard, maar in basis hetzelfde.

10. AMG ‘Hammer’ W124

AMG Hammer

Een icoon zonder meer. Naar schatting 54 stuk van gemaakt tussen 1986 en 1989 in Coupé, Berline en T-model varianten. Het ‘Hammer’ project begon als een  normale 300 E. AMG transplanteerde dan het 5,6-liter V8 hart van een Mercedes 560 SEC naar die 300 E. Aufrecht en Melcher deden nog enkele aanpassingen en voilà, het vermogen steeg van 177 Pk (in de 300 E) naar een verbijsterende 360 pk in de Hammer. Daarenboven kon je in de crazy ‘80s nog kiezen voor een extra boring van de motor naar 6,0 liter waarbij men de transmissie ook aanpaste. Daardoor kreeg je 385 pk op de achterwielen geschoven. Mogelijks hebben ongeveer 30 auto’s één of andere vorm van de Hammer-behandeling gekregen. AMG zette met de Hammer ruim 306 km/h op de odometer, waardoor hij zijn bijnaam kreeg. De Hammer was sneller dan een Ferrari Testarossa die ‘maar’ 290 km/h aankon. Dan heb je eens een wagen waarbij het logo staat voor snelle paardjes.  

9. AMG SEC 6.0 C126

Deze bruut komt er eigenlijk in de nasleep van AMG’s W124 Hammer (zie puntje 10). De mannen bij AMG dachten van: “laten we nog eens hetzelfde doen, maar in een SEC” en bouwden de 6,0 liter V8 motor in een daarvoor speciaal wijder gebouwde SEC. Origineel zijn er niet meer dan 50 stuks van de 6.0-liter gebouwd tussen 1986 en 1990.

8: AMG SL 500 6.0 R129

SL AMG

Geproduceerd tussen 1990 en 1992.  Hier nam AMG de bestaande V8-motor uit de SL 500 en boorde die op van 5,0-liter (326 pk) naar 6,0-liter (376 pk). Ook van de SL 500 6.0 zijn er naar schatting maar 50 gebouwd.

7. G 36 AMG W463

De 2e G-Klasse in ons artikel. De G kennen we tegenwoordig als een 63-variant, maar hij bestond ook nog tussen 1994 en 1995 als een 36 variant, de G 36 AMG dus. De motor van deze G was dezelfde 3,6-liter 6-in-lijn motor vanuit de E 36 (zie puntje 12 + 13) en C 36 (zie meer in puntje 11). Deze leverde wel wat minder pk’s, nl. 236 pk. Van de G 36 zijn ongeveer 40 stuks gebouwd waardoor het dus een zeldzaamheid is.

6. CL 63 AMG C215

CL 63 AMG

Deze kan misleidend zijn, want bij het zien van de cijfers 63 denk je nu waarschijnlijk aan de M156 V8-motor… Helaas, fout. Het betreft hier wel degelijk een atmosferische 6,3-liter motor, maar geen V8 maar een heuse V12. Deze dinosaurus zorgde ervoor dat je 444 pk onder je rechtervoet ter beschikking had en maar liefst 620 Nm aan koppel. Van dit pareltje zijn er volgens bepaalde bronnen amper 26 van de band gerold. Deze motor heeft verder bijna in geen enkel andere AMG dienst gedaan.

5: CLK GTR AMG W297

CLK GTR AMG

Wie kent de CLK GTR AMG nu niet. Dé unicorn, de holy grail der AMG’s. De CLK GTR is ontwikkeld ter gelegenheid van de FIA GT Kampioenschap-races in 1997 om deelname te garanderen. Van dit uniek model zijn er als volgt 26 gemaakt tussen 1998 en 1999. Ingebouwd ligt een 6,9 liter V12 blok met 608 pk en 775 Nm. Er zijn evenwel 2 CLK GTR’s geproduceerd met een nóg groter 7,3-liter V12 blok waar men zo nog 664 pk kon uitpersen. Er zijn 20 coupés en 6 roadsters gemaakt. Een leuk weetje: er is 1 rechtsgestuurde CLK GTR gemaakt op speciaal verzoek van de Sultan van Brunei. Een Roadster dan nog.

4. S 63 AMG W220

De S-Klasse. Altijd top of the bill geweest, en nog altijd, bij Mercedes-Benz. Hoger kan je gewoon niet gaan. Wil je comfort en innovatie: dan is de S-klasse dé ideale auto voor je. Wil je daarbij ook nog vermogen? Dan moet je aankloppen bij AMG. Wou je in 2001 die beslissing nemen om voor een S AMG te gaan, dan stond de S 63 als laatste in de prijslijsten. Wederom geen V8 hier, maar dezelfde motor als de CL63, namelijk de 6,3-liter V12 (zie puntje 6).

3. S 73 AMG T-MODEL (S140)

Op naar de laatste drie van dit exclusief AMG lijstje. Volgende is een S-Klasse van het 140-type waarvan 18 stuks zijn van gemaakt in 1997. Deze kon je eigenlijk niet kopen want alle exemplaren zijn in speciale opdracht voor de Sultan van Brunei ontwikkeld. Hij gaf er een eigen toets aan door ze allen als T-modell (break) te laten bouwen. Tjah, als je niet weet wat te doen met je geld zeker? De beste man bestelde een reeks van 18 stuks. Verder ook merkwaardig: de S 73 had de neus van de CL (C140) maar de achterkant van de berline (W140). Op zijn minst speciaal te noemen!  Met het 7,3-liter V12 blok die rechtstreeks uit de SL 73 kwam (zie puntje 15) had de Sultan en zijn gevolg 557 pk ter beschikking waarmee men vlot uit de voeten kon komen. Leuk weetje: het 7,3 blok lag eind jaren ‘90 samen met de ontwikkeling van deze S 73 ook klaar om in de Pagani Zonda in gebruik genomen te worden.

2. E 42 AMG W124

E 42 AMG

Wederom een E-klasse en wederom van het 124-type. Je zou kunnen stellen dat dit hét model was waaraan Aufrecht en Melcher het liefst sleutelden in Affalterbach, want deze vernoeming is nl. de 5e in de lijst. Van de E 42 AMG zijn in 1994 een handvol stuks gemaakt. Wel is de E 42 enkel maar in exclusiviteit gebouwd voor de Japanse markt. Deze had een 4,2-liter V8 blok met 313 pk en 425 Nm. Hyperzeldzaam! Nog meer dan de E 60 of de Hammer zelf.

1. G 63 AMG W463

G 63 AMG

We zijn aangekomen bij misschien wel dé meest exclusieve AMG ooit gemaakt. Een G-Klasse. Van deze G 63 zijn slechts 5 stuks gemaakt. Enkel in het jaar 2002 werden ze in Graz in mekaar gestoken maar het is de motor die hem zo uniek maak. In de lijst is deze motor al twee keer aan bod gekomen. Deze G 63 bezit het atmosferische 6,3-liter V12 blok die we ook terug vinden in de CL 63 AMG en S 63 AMG uit 2001. Deze drie wagens zijn de enige drie met de M137-motor. Affalterbach slaagde erin het gigantische blok in het ‘kleine’ motorcompartiment van de G te forceren en bereikte daarmee een output van 444 pk. Na 2002 kwam de opvolger van de G 63 V12, de G65.

Meer gelimiteerde AMGs vind je op de AMGInYears site van Tom.